Metroliikenne on poikki idän haaroilla perjantai-iltana 11.1.2019 ja kokonaan poikki Lauttasaaresta itään 12.-13.1.2019

Metro ei liikennöi perjantai-iltana 11.1. Itäkeskuksesta Mellunmäkeen ja Vuosaareen vievillä haaroilla. Lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. metro ei kulje lainkaan Lauttasaaresta itään. Metroliikennettä korvaavat 99-bussit, raitiovaunu 11 sekä bussit 147N sekä 20X ja 21X. Katkon syy on metron uuden asetinlaitteen asennus.

Metroliikenne on poikki perjantai-illan 11.1. noin klo 18 alkaen väleillä Itäkeskus – Mellunmäki ja Itäkeskus – Vuosaari. Junat kulkevat Matinkylästä ja Tapiolasta Itäkeskukseen

Liikenne on poikki 12.1. - 13.1. väleillä Lauttasaari – Mellunmäki ja Lauttasaari – Vuosaari, joten metrolla ei pääse lauantaina ja sunnuntaina lainkaan Lauttasaaresta itään päin. Lauttasaaresta länteen kaikki metrot ajavat Matinkylään asti, eikä osa junista käänny Tapiolassa kuten tavallisesti. Metron vuoroväli Lauttasaaren ja Matinkylän välillä on molempina päivinä viisi minuuttia.

Korvaava liikenne perjantaina 11.1.

Metroa korvaavat perjantai-iltana bussilinjat 99MX, Itäkeskus (M) - Mellunmäki (M) sekä 99VX, Itäkeskus (M) - Vuosaari (M). Linjojen liikennöinti alkaa noin klo 17.30. Bussit kulkevat viiden minuutin vuorovälein noin klo 20.30 asti. Sen jälkeen bussit kulkevat 10 minuutin välein, kunnes liikenne päättyy hieman ennen puolta yötä.

Korvaava liikenne lauantaina ja sunnuntaina 12.1.-13.1.

Lauantaina ja sunnuntaina metroa korvaavat seuraavat Itä-Helsinkiin vievät bussilinjat:

• 99B, Lauttasaari (M) – Rautatientori - Herttoniemi (M)
  • 99M, Rautatientori - Itäkeskus (M) - Mellunmäki (M)
  • 99V, Lauttasaari (M) – Rautatientori – Itäkeskus (M) - Vuosaari (M)

Linjojen liikennöinti alkaa lauantaiaamuna kello viiden ja sunnuntaiaamuna kello kuuden jälkeen. Bussit kulkevat aamun ensimmäiset tunnit kymmenen minuutin välein, noin klo 9-20.30 viiden minuutin välein ja loppuillan jälleen kymmenen minuutin välein. Viimeiset vuorot lähtevät klo 23.30 aikoihin.

Lauttasaaren linjat 20, 21 ja 21B korvataan lauantaina ja sunnuntaina linjoilla 20X ja 21X

Bussi 20X kulkee Kampista Lauttasaaren metroaseman kautta Katajaharjuun ja bussi 21X Kampista Lauttasaaren metroaseman kautta Vattuniemeen. Linjojen 20 ja 21 reittiosuus Itämerenkatu-Hietalahdenranta-Bulevardi-Albertinkatu/Fredrikinkatu-Laivurinkatu jää ajamatta.

Linjojen 20X ja 21X yhteinen vuoroväli on varhain aamulla noin 10 minuuttia ja päiväliikenteessä sekä illalla noin viisi minuuttia.

Linja 147N, Kamppi-Soukka-Kivenlahti, liikennöi lauantaina ja sunnuntaina 12.-13.1. poikkeuksellisesti aamusta iltaan. Bussit kulkevat noin klo 8–23.30 välillä 15-30 minuutin välein vuorokaudenajasta riippuen.

Korvaavien linjojen reitit tulevat HSL:n Reittioppaaseen noin 30 päivää ennen katkosta.

​Kantakaupungissa metroa korvaa raitiovaunu 11, joka kulkee reittiä Salmisaari – Ruoholahti (M) – Kamppi (M) – Rautatieasema – Helsingin yliopisto (M) – Hakaniemi (M) – Sörnäinen (M) – Paavalinkirkko.

Linja käyttää kaikkia reitin varrella olevia pysäkkejä. Sitä liikennöidään lauantaina 12.1. noin klo 5.30 – 23.50 kymmenen minuutin välein. Sunnuntaina 13.1. liikennettä on noin klo 7-23 ja vuoroväli on 12 minuuttia.

Korvaavissa busseissa ja raitiovaunuissa käyvät samat liput kuin muissakin HSL:n

liikennevälineissä. Kuljettajat eivät myy lippuja 99-bussilinjoilla. Linjojen 21X ja 20X busseihin voi viikonloppuna nousta poikkeuksellisesti myös keskiovista sisään, jos matkustajalla on voimassa oleva lippu. Raitiovaununkuljettajat eivät myy lippuja linjalla 11.

Poikkeusjärjestelyjen syy on metron uuden asetinlaitteen asennus.

Metron liikennöinti:

Joukkoliikennesuunnittelija Eeva Vesaoja, HSL, puh. 050 364 3287

Korvaavien bussien liikennöinti:

Joukkoliikennesuunnittelija Essi Kyllönen, HSL, puh. 040 537 0518

Joukkoliikennesuunnittelija Petri Nissinen, puh. 040 161 2197

Metron asetinlaite:

Toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, HKL, puh. 040 520 6710

Infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie, HKL, puh. 040 673 1602

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Förbättringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt på måndag 4.314.2.2019 14:45:00Tiedote

Det sker ändringar i tidtabellerna och rutterna i Kyrkslätt den 4 mars. HRT har planerat förändringarna i tätt samarbete med Kyrkslätt kommun och invånare. Det viktigaste syftet med förändringarna är att snabba upp resorna mellan Kyrkslätt och Mattby.Tack vare förändringarna blir restiderna under rusningstider kortare från Kantvik och Kolsarby till Gesterby samt också från Kantvik till Mattby.Restiden från Kantvik och Obbnäs till Mattby utanför rusningstider förkortas med 20 minuter. Också servicenivån för busslinjerna från Kantvik, centrum, Hindersby och Tolls till Mattby förbättras på vardagar i dagtid och på kvällar samt under veckosluten i dagtid.Tack vare den förbättrade servicen på linje 173Z finns det busstrafik i Tolls även i fortsättningen under lågtid.Resorna från Kantvik ock Kolsarby till Ravals och Lindal blir med byte. Ändringen påverkar linjerna 171, 172, 172V, 173, 173N, 174Z, 902, 902K och 903.Tidtabellerna för linjerna 173K och 173N samt linjer som går från Kyrkslätt t

Parannuksia Kirkkonummen suunnan linjojen aikatauluihin ja reitteihin maanantaista 4.3. alkaen14.2.2019 14:45:00Tiedote