Metsäkoneenkuljettajakoulutus on muutettava yhteishakuun erilliseksi hakukohteeksi

Metsäkoulutus ry esittää, että metsäkoneenkuljettajan koulutus muutettaisiin omaksi hakukohteekseen yhteishaussa. Samalla otettaisiin käyttöön soveltuvuuskokeet.

Tällä hetkellä metsäalan toisen asteen koulutukseen hakeuduttaessa hakukohde on metsäalan perustutkinto, joka sisältää metsäkoneenkuljettajan, metsäkoneasentajan, metsäenergian tuottajan sekä metsuri-metsäpalvelujen tuottajan osaamisalat. Metsäkoulutus ry ei koe tarpeelliseksi, että soveltuvuuskoe koskisi kaikkia osaamisaloja.

Jotta soveltuvuuskoe koskisi metsäalalla ainoastaan metsäkoneenkuljettajan osaamisalaa, tulisi siitä muodostaa oma hakukohteensa.

Koulutukseen tarvitaan motivoituneita opiskelijoita

Metsäkoneenkuljettajan työ on itsenäistä ja vaativaa. Työskentely tapahtuu yrittäjän koneella, johon kohdistuu tuottovaatimukset. Siinä käsitellään yksityisten metsäomistajien metsiä ja tuotetaan metsäteollisuudelle tarvittavaa raaka-ainetta laatuvaatimusten mukaisesti.

Työskentely vaatii lisäksi psyykkisiä ja fyysisiä ominaisuuksia, joita ei voida koulutuksessa kehittää. Siksi Metsäkoulutus ry pitää tärkeänä, että koulutukseen hakeutuessa käytössä olisi soveltuvuuskoe. Koe olisi sekä koulutuksen että ammatin imagoa nostava tekijä.

Soveltuvuuskoetta valmistellaan parhaillaan

Metsäkoneenkuljettajakoulutuksen soveltuvuuskokeen valmistelu ja pilotointihanke käynnistyi keväällä 2022. Hanketta toteuttaa TTS Työtehoseuran metsäkoulutuksen tutkimus sekä laaja joukko oppilaitoksia ja sidosryhmiä.
Soveltuvuuskokeen on ajateltu olevan valtakunnallisesti käytössä metsäalan perustutkinnon metsäkoneenkuljettajan osaamisalalla kevään 2024 hakumenettelyssä.

Lue koko kannanotto täältä.

Lisätiedot:

Ville Manner, toiminnanjohtaja, Metsäkoulutus ry 050 3315425, ville.manner@metsakoulutusry.fi

Metsäkoulutus ry on valtakunnallinen yhdistys, joka kehittää metsäalan koulutusta ja sen vetovoimaa. Metsäkoulutus ry yhdistää metsäalan työelämän ja kaikki koulutusasteet.
Metsäkoulutus ry:llä on jäseniä 52.

Parlamentti heikentämässä EU:n raaka-aine- ja energiaomavaraisuutta14.9.2022 15:56:48 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentti äänesti tänään uusiutuvan energian edistämistä koskevasta direktiivistä. Lopputuloksena parlamentti meni komission näkemystä merkittävästi huonompaan suuntaan raaka-aine- ja energiaomavaraisuudessa. Parlamentti kyseenalaistaa primääribiomassan, kuten pienpuun, latvusmassan ja oksien uusiutuvuuden. Direktiivillä on laajoja vaikutuksia myös metsäteollisuudelle. Parlamentin kannassa primääribiomassan käytölle asetetaan katto, joka vastaa vuosien 2017–2022 keskiarvoa primääribiomassan loppukulutuksesta. Katon ylittämää määrää ei katsottaisi uusiutuvaksi energiaksi, eikä se näin ollen olisi laskettavissa uusiutuvan energian tavoitteeseen. Parlamentin mukaan primääribiomassan käyttöä energiantuotannossa ei tulisi lainkaan katsoa uusiutuvaksi vuoden 2030 jälkeen. Parlamentti kiristää myös primääribiomassan hankintaa koskevia kestävyyskriteerejä. Parlamentin mukaan kestäväksi luokiteltava biomassa ei saisi tulla avohakkuualueilta muissa kuin poikkeustapauksissa. Bioenergia

Windfall-vero, väylien heikkenevä kunto ja velkataakka huolettavat1.9.2022 15:52:21 EEST | Tiedote

Metsäteollisuus kantaa huolta julkisen talouden jatkuvan, raskaan velkaantumisen luomasta kasvavasta epävarmuudesta ja pitkän aikavälin teollisuuspoliittisen linjan puutteesta. Talouden kestävää kasvua ja uudistumista tukevat päätökset jäivät hallituksen viimeisessäkin budjettiriihessä tekemättä. Erityinen huoli kumpuaa maamme väylien heikkenevästä kunnosta ja hallituksen valmisteleman windfall-veron antamasta kielteisestä signaalista puhtaaseen sähköntuotantoon investoiville.