TapioTapio

Metsänhoidon suosituksilla lisäpotkua metsitykseen

Metsitystä koskevat metsänhoidon suositukset on päivitetty. Niissä kerrotaan aiempaa yksityiskohtaisemmin, miten joutoalueiden metsitys voidaan toteuttaa. Mahdollisuus saada toteutukseen valtion tukea on lisännyt kiinnostusta metsitykseen.

Metsityksessä perustetaan uusi metsä puuttomalle, muussa kuin metsätalouden käytössä olleelle alueelle. Se tuottaa uutta kasvavaa puustoa, joka sitoo hiiltä ja hillitsee näin ilmastonmuutosta. Puiden ansiosta hiiltä sitoutuu sekä puuainekseen että maaperään. Ojitetut turvemaat, kuten viljelystä poistuneet pellot ja turvetuotannosta vapautuneet alueet ovat puuttomina merkittäviä hiilidioksidin päästölähteitä.

Metsitys on vaativa työ, joka kannattaa suunnitella huolellisesti. Tavanomaisten metsänuudistamistöiden lisäksi siinä joudutaan usein panostamaan vesitalouden säätelyyn, ravinteisuuden hoitoon ja rikkakasvien torjuntaan. Suosituksissa on kuvattu eri kasvupaikkojen metsitysketjut sekä tilanteita, joissa muu käyttö on metsitystä parempi vaihtoehto esimerkiksi alueen luonto- tai kulttuuriarvojen vuoksi.

Metsänhoidon suositukset auttavat metsänomistajia ja metsäammattilaisia metsityksen toteutustavan suunnittelussa. On tärkeää, että metsitettäväksi valitaan kohteita, joissa on parhaat edellytykset onnistua kohtuullisella työmäärällä. Yksityisille metsänomistajille myönnettävä metsitystuki on kiinteä, eli se perustuu keskimääräisiin hehtaarikohtaisiin kustannuksiin. Jos kohde on työläs, omarahoituksen osuus voi muodostua suureksi.

Suositusten sähköinen palvelu käytössäsi

Kaikki metsänhoidon suositukset ovat saatavissa Tapion tuottamasta sähköisestä palvelusta. Ruotsinkielinen versio suosituskokonaisuudesta on tarkoitus julkaista alkusyksystä 2021. Lisätietoja joutoalueiden metsitystuesta ja tuen hakemisesta saa Suomen metsäkeskuksesta.

Tapio on koonnut päivitetyt suositukset yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja Suomen metsäkeskuksen kanssa. Työtä on ohjannut laaja asiantuntijajoukko metsä- ja ympäristöalan organisaatioista.

-

Metsänhoidon suositukset kokoavat parhaat keinot suomalaisen metsän kestävään hoitoon. Metsänhoidon suositukset perustuvat tieteellisiin tutkimustuloksiin ja käytännön metsätaloudessa saatuihin kokemuksiin tuloksekkaasta ja vastuullisesta metsänhoidosta. Metsänhoidon suositukset ovat maa- ja metsätalousministeriön tarjoama palvelu suomalaiselle metsätaloudelle ja osa kansallisen metsästrategian tavoitteiden toteutusta. Tutustu: https://metsanhoidonsuositukset.fi

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusi Taimikonhoito-opas on ilmestynyt22.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Taimikon perustaminen on merkittävä investointi. Taimikonhoidolla huolehditaan metsänuudistamisessa tehdyn investoinnin tuottokyvystä. Kun varhaishoito, varhaisperkaus ja myöhempi taimikonhoito tehdään tavoitteellisesti ja oikea-aikaisesti, päästään kustannustehokkaaseen ja taloudelliseen lopputulokseen. Sopivimman menetelmän ja toimenpideketjun valintaan vaikuttavat työkohde sekä myös metsänomistajan tavoitteet ja mahdollisuudet hoitaa taimikko omana työnä.