Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ryMaa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Metsänomistajat haluavat hoitaa metsiään itsenäisesti ja vastuullisesti

Metsänomistajat haluavat itse päättää metsiensä metsänkäsittelystä ja hakkuutavasta. Vaikka metsäluonnon monimuotoisuutta voi turvata ilman ylimääräisiä kustannuksia, yli puolet metsänomistajista tekisi niin, vaikka se vähentäisikin metsätaloudesta saatavia tuloja. Tämän kertoo metsänomistajille suunnattu Metsätutka-kysely.

Miltei kaikki metsänomistajat (91% vastaajista) haluavat vapaasti päättää omien metsiensä metsänkäsittelymenetelmästä ja hakkuutavasta.

Kyselyyn vastanneista metsänomistajista 52 prosenttia, eli lähes 330 000 metsänomistajaa, jos kyselyn tulokset yleistetään, on valmis tinkimään ainakin vähän metsätilansa taloudellisesta kannattavuudesta metsien tuottamien muiden hyötyjen takia. Ainoastaan 15% ei ole valmis tinkimään lainkaan metsiensä taloudellisesta tuloksesta.

Eniten metsänomistajilla on valmiutta tinkiä metsiensä taloudellisesta tuloksesta metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi, maisema-arvojen säilyttämiseksi sekä metsien monikäyttömahdollisuuksien varmistamiseksi. Myös vesistöjen suojelemiseksi sekä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ollaan valmiita tinkimään metsätilan taloudellisesta kannattavuudesta.

Kysely antaa selkeän tuen nykyiselle, vuodesta 2014 lähtien voimassaolleelle metsälaille, missä metsänomistajan valinnanvapautta metsien käsittelyyn liittyen lisättiin. - Metsänomistajat haluavat vapautta, mutta toimivat samalla äärimmäisen vastuullisesti ja osaavat huomioida toiminnassaan metsien tuottamat monet arvot, sanoo MTK:n metsäjohtaja Juha Hakkarainen.

Tutkimuksen aineisto kerättiin puhelinkyselyllä elo-syyskuun vaihteessa suomalaisilta metsänomistajilta. Vastaajia oli 552, ja se kuvaa suomalaista metsänomistajakuntaa kattavasti. Vastausten virhemarginaali on +/- 4,2 prosenttia 95 prosentin luottamusvälillä. Suomessa on Luonnonvarakeskuksen metsätilarakennetilaston mukaan 632 000 metsänomistajaa ja 347 000 vähintään kahden hehtaarin metsätilakokonaisuutta.

Tutkimuksen toteutti Kantar TNS Agri Oy

Tutkimuspäällikkö Erno Järvinen, MTK puh. 040 351 7978
Metsäjohtaja Juha Hakkarainen, MTK, puh. 0400 870867

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.