Metsänomistajien SM metsätaitokilpailut Mäntsälässä 16.9.

Metsänhoitoyhdistys Uusimaa järjestää metsänomistajien SM metsätaitokilpailut Mäntsälässä lauantaina 16.9.2017. Kilpailukeskuksena toimii Mäntsälän Suurlava. Toimituksenne edustaja on tervetullut mukaan seuraamaan kilpailua.

Metsätaitokilpailussa kilpaillaan metsään merkityllä tehtäväradalla sellaisissa taidoissa, joita metsätaloudessa, metsän hoidossa ja puun myynnissä tarvitaan. Tehtävänä on esimerkiksi kasvupaikkojen, puiden pituuksien ja tilavuuksien arviointi, lajintunnistus sekä harvennuksissa poistettavien puiden valitseminen. Osallistujia kisoihin on tulossa noin 300 ympäri maan.

Tapahtuman tarkoituksena on metsänomistajien aktivoiminen, metsänomistajien tietojen ja taitojen tunnustaminen sekä omatoimisuuden lisääminen. Samalla lisätään yksityismetsätalouden tunnettuutta.

Kilpailukeskuksena on Mäntsälän Suurlava, Maisalantie 7, 04600 Mäntsälä. Autolla kisapaikalle Helsingistä on noin 60 km, Lahdesta noin 50 km. Opasteet ovat paikalla lauantaiaamuna kello 7.30 alkaen. Kilpailutoimisto avautuu kello 8.00. Pysäköintipaikat ovat alle 500 metrin etäisyydellä kilpailukeskuksesta.

Kilpailijat kuljetetaan tehtäväradan lähtöpaikalle linja-autolla. Ensimmäinen kuljetus lähtee kilpailukeskuksesta kello 9.30. Ensimmäiset kilpailijat lähtevät tehtäväradalle kello 10.01. Ensimmäisen kilpailijan oletetaan olevan maalissa noin klo 11.45. Matkaa lähdöstä maaliin on suorinta tietä noin 500 m.

Suomen mestaruuksia ratkotaan neljässä sarjassa: naiset, avoin ja nuoret (korkeintaan vuonna 2000 ja sitä myöhemmin syntyneet) sekä lisäksi kilpailussa kamppaillaan yhdistysten välisenä joukkuekilpailuna.

Kilpailureitti on runsaan kahden kilometrin mittainen maastopolku, jonka varrelta löytyvät merkatut koealat tehtävineen. Tehtäviä on 14 ja lisäksi 70 rungon leimaus. Tehtävät kartoittavat hyvin monipuolisesti metsään liittyviä asioita: kasvupaikka, puuston ikä, pituus ja määrä, taimikon hoitotarve ja metsikön käsittely.

Lisätietoja: Niina Nupponen (niina.nupponen@mhy.fi, puh. 040 508 0872)

Kotimainen kinkku on tuotettu omien kansallisten vaatimustemme mukaisesti - possun saparo kertoo enemmän kuin luuletkaan12.12.2017 09:49Tiedote

Tutkimusten mukaan tuotantoeläinten hyvinvointi on tärkeää sekä kuluttajalle että tuottajalle. Kotimainen eläinsuojelulainsäädäntö vaatii sianlihantuotannolta enemmän kuin EU-direktiivi. Tärkein näistä vaatimuksista on sikojen kasvattaminen niin, että niiden saparo on pitkä, eikä sitä saa katkaista. Saparon katkaiseminen on kokonaan kiellettyä EU:n alueella vain Suomessa ja Ruotsissa.

Maa- ja metsätalous hoitaa luontoa ihmiskunnan hyväksi11.12.2017 08:00Tiedote

Meillä on tehtävälista: Agenda2030 eli YK:n kestävän kehityksen tavoitteet. Maa- ja metsätaloussektorin rooli luomakunnan hyvinvoinnin yhteensovittajana on ainutlaatuinen, mutta yhä haastavampi ilmastonmuutoksen edetessä. Ymmärrystä tuottavien peltojen ja kasvavien metsien merkityksestä on lisättävä ympäristöpolitiikassamme, alleviivasi ympäristöjohtaja Liisa Pietola Porissa maanantaina 11.12.2017 MTK-Satakunnan syyskokouksessa.

Biotalouden rekat tarvitsevat teitä kaikkialla Suomessa8.12.2017 09:41Tiedote

Suomen tieverkko on elinkeinoelämän täyskäytössä. 8.12.2017 julkaistusta WSP:n selvityksestä selviää valta- ja kantateidemme merkitys elinkeinoelämän kuljetuksille. Metsäsektorin käyttäessä käytännössä kaikkia Suomen teitä, korostuu tarve koko maan tieverkosta huolehtimiselle. Jos osakin tieverkosta halvaantuu, katoaa myös pohja maamme biotalouteen perustuvalta kasvulta, MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola korostaa.