Metsänomistajien SM metsätaitokilpailut Mäntsälässä 16.9.

Metsänhoitoyhdistys Uusimaa järjestää metsänomistajien SM metsätaitokilpailut Mäntsälässä lauantaina 16.9.2017. Kilpailukeskuksena toimii Mäntsälän Suurlava. Toimituksenne edustaja on tervetullut mukaan seuraamaan kilpailua.

Metsätaitokilpailussa kilpaillaan metsään merkityllä tehtäväradalla sellaisissa taidoissa, joita metsätaloudessa, metsän hoidossa ja puun myynnissä tarvitaan. Tehtävänä on esimerkiksi kasvupaikkojen, puiden pituuksien ja tilavuuksien arviointi, lajintunnistus sekä harvennuksissa poistettavien puiden valitseminen. Osallistujia kisoihin on tulossa noin 300 ympäri maan.

Tapahtuman tarkoituksena on metsänomistajien aktivoiminen, metsänomistajien tietojen ja taitojen tunnustaminen sekä omatoimisuuden lisääminen. Samalla lisätään yksityismetsätalouden tunnettuutta.

Kilpailukeskuksena on Mäntsälän Suurlava, Maisalantie 7, 04600 Mäntsälä. Autolla kisapaikalle Helsingistä on noin 60 km, Lahdesta noin 50 km. Opasteet ovat paikalla lauantaiaamuna kello 7.30 alkaen. Kilpailutoimisto avautuu kello 8.00. Pysäköintipaikat ovat alle 500 metrin etäisyydellä kilpailukeskuksesta.

Kilpailijat kuljetetaan tehtäväradan lähtöpaikalle linja-autolla. Ensimmäinen kuljetus lähtee kilpailukeskuksesta kello 9.30. Ensimmäiset kilpailijat lähtevät tehtäväradalle kello 10.01. Ensimmäisen kilpailijan oletetaan olevan maalissa noin klo 11.45. Matkaa lähdöstä maaliin on suorinta tietä noin 500 m.

Suomen mestaruuksia ratkotaan neljässä sarjassa: naiset, avoin ja nuoret (korkeintaan vuonna 2000 ja sitä myöhemmin syntyneet) sekä lisäksi kilpailussa kamppaillaan yhdistysten välisenä joukkuekilpailuna.

Kilpailureitti on runsaan kahden kilometrin mittainen maastopolku, jonka varrelta löytyvät merkatut koealat tehtävineen. Tehtäviä on 14 ja lisäksi 70 rungon leimaus. Tehtävät kartoittavat hyvin monipuolisesti metsään liittyviä asioita: kasvupaikka, puuston ikä, pituus ja määrä, taimikon hoitotarve ja metsikön käsittely.

Lisätietoja: Niina Nupponen (niina.nupponen@mhy.fi, puh. 040 508 0872)

Ministeriö tarjoaa liian vähän valokuitua MTK:n sulatettavaksi26.6.2018 12:39Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliittoa närästää se, että liikenne- ja viestintäministeriön luonnos digi-infrastrategiaksi näyttää unohtaneen kokonaan maaseudun yrittäjien ja maalla asuvien tarpeet. MTK korostaa lausunnossaan sitä, että digitaalisia julkispalveluja ei saada toimintavarmoiksi ja digitalisoituvien ja automatisoituvien maaseudun elinkeinojen liiketoiminta tökkii, mikäli kasvavien tiedonsiirtomäärien edellyttämää valokuitua ei ole maaseudulla saatavilla.