Metsäteollisuudella kasvua ja kilpailukykyä tukevat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle

Metsäteollisuus toivoo seuraavan hallituksen huolehtivan vastuullisen talouspolitiikan jatkuvuudesta, tekevän kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi ja jatkavan työelämän uudistamista. Lisäksi metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä sekä kilpailukykyistä energia- ja liikennepolitiikkaa ja kestävää ympäristöpolitiikkaa.

Uusituvasta raaka-aineesta valmistettujen ja ilmastomyönteisten tuotteiden kysyntä on ollut kasvussa. Moni globaali megatrendi tukee tätä kehitystä myös pitkällä aikavälillä. Metsäteollisuuden toimialan vahvistuneet näkymät, innovaatiot ja investoinnit edellyttävät vakaata ja uudistumisen edellytyksiä tukevaa toimintaympäristöä.

- Suurella osalla metsäteollisuutta on mennyt viime aikoina hyvin. Valitettavasti talouden kehityksessä näkyy huolestuttavia merkkejä. Siksi juuri nyt on tärkeää, että emme sahaa omaa oksaamme, emme omilla päätöksillämme heikennä kestävän menestyksen mahdollisuuksia, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Metsäteollisuus kantaa vastuuta koko maan talouden pitkän aikavälin hyvinvoinnista. Metsäteollisuus toivoo, että seuraava hallitus jatkaa vastuullista talouspolitiikkaa ja turvaa kestävästi järjestetyn julkisen talouden. Kilpailukyvyn vahvistamiseksi olisi olennaista, että hallitus sitoutuisi olemaan nostamatta teollisuuden kustannuksia.

Suurin osa metsäteollisuuden tuotannosta suuntautuu vientiin, siksi metsäteollisuudelle on tärkeää, että hallitus tekisi kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi.

Metsäteollisuus haluaa turvata Suomessa olevien tehtaiden työpaikat, luoda edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle ja vahvistaa osaavan työvoiman saatavuutta. Tulevalla hallituskaudella on ensisijaista jatkaa suomalaisen työelämän uudistuksia. Työrauhaa on parannettava ja työlainsäädäntöä uudistettava.

Suomessa metsät voivat hyvin ja meillä voidaan edelleen lisätä kestävästi puun jalostuskäyttöä. Metsien käyttöön, hoitoon ja suojeluun liittyvät tavoitteet ovat kaikki yhteen sovitettavissa. Metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä.

Teollisuuden kilpailuedellytysten tulisi olla vähintään samalla tasolla kuin tärkeimmissä kilpailijamaissamme. Kilpailukykyinen energia- ja liikennepolitiikka sekä kestävä ympäristöpolitiikka tukevat teollisuuden menestymisen edellytyksiä.

Linkki Metsäteollisuus ry:n Vaalit 2019 -sivustolle.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen,
timo.jaatinen@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta alkoivat8.10.2019 13:01:00 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto aloittivat tiistaina 8. lokakuuta neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piirissä on noin 10 000 työntekijää. Lisätietoja: Teollisuusliiton sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563 Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäk

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote