Metsäteollisuudella kasvua ja kilpailukykyä tukevat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle

Metsäteollisuus toivoo seuraavan hallituksen huolehtivan vastuullisen talouspolitiikan jatkuvuudesta, tekevän kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi ja jatkavan työelämän uudistamista. Lisäksi metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä sekä kilpailukykyistä energia- ja liikennepolitiikkaa ja kestävää ympäristöpolitiikkaa.

Uusituvasta raaka-aineesta valmistettujen ja ilmastomyönteisten tuotteiden kysyntä on ollut kasvussa. Moni globaali megatrendi tukee tätä kehitystä myös pitkällä aikavälillä. Metsäteollisuuden toimialan vahvistuneet näkymät, innovaatiot ja investoinnit edellyttävät vakaata ja uudistumisen edellytyksiä tukevaa toimintaympäristöä.

- Suurella osalla metsäteollisuutta on mennyt viime aikoina hyvin. Valitettavasti talouden kehityksessä näkyy huolestuttavia merkkejä. Siksi juuri nyt on tärkeää, että emme sahaa omaa oksaamme, emme omilla päätöksillämme heikennä kestävän menestyksen mahdollisuuksia, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Metsäteollisuus kantaa vastuuta koko maan talouden pitkän aikavälin hyvinvoinnista. Metsäteollisuus toivoo, että seuraava hallitus jatkaa vastuullista talouspolitiikkaa ja turvaa kestävästi järjestetyn julkisen talouden. Kilpailukyvyn vahvistamiseksi olisi olennaista, että hallitus sitoutuisi olemaan nostamatta teollisuuden kustannuksia.

Suurin osa metsäteollisuuden tuotannosta suuntautuu vientiin, siksi metsäteollisuudelle on tärkeää, että hallitus tekisi kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi.

Metsäteollisuus haluaa turvata Suomessa olevien tehtaiden työpaikat, luoda edellytyksiä uusien työpaikkojen syntymiselle ja vahvistaa osaavan työvoiman saatavuutta. Tulevalla hallituskaudella on ensisijaista jatkaa suomalaisen työelämän uudistuksia. Työrauhaa on parannettava ja työlainsäädäntöä uudistettava.

Suomessa metsät voivat hyvin ja meillä voidaan edelleen lisätä kestävästi puun jalostuskäyttöä. Metsien käyttöön, hoitoon ja suojeluun liittyvät tavoitteet ovat kaikki yhteen sovitettavissa. Metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä.

Teollisuuden kilpailuedellytysten tulisi olla vähintään samalla tasolla kuin tärkeimmissä kilpailijamaissamme. Kilpailukykyinen energia- ja liikennepolitiikka sekä kestävä ympäristöpolitiikka tukevat teollisuuden menestymisen edellytyksiä.

Linkki Metsäteollisuus ry:n Vaalit 2019 -sivustolle.

Toimitusjohtaja Timo Jaatinen,
timo.jaatinen@forestindustries.fi

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa