Metsäteollisuuden hyvä vire jatkui heinä–syyskuussa

Viime vuosien investoinnit tehtaisiin ja tuotantolinjoihin mahdollistivat metsäteollisuuden tuotannon kasvun myös heinä–syyskuussa. Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan etenkin sellu- ja kartonkitehtailla koneet kävivät loppukesällä ja alkusyksystä kuumina.

Sellua metsäteollisuus tuotti heinä–syyskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli vahvat 9,2 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna.

Vuoden alusta yhteenlaskettu, niin sanottu kumulatiivinen sellun tuotanto nousi syyskuun lopussa jo 6,0 miljoonaan tonniin. Se on noin 6,2 prosenttia viime vuoden tammi–syyskuun tuotantomäärää korkeampi. Vuositasoinen sellun tuotantoennätys löytyy finanssikriisiä edeltävältä ajalta, sillä vuonna 2006 sellutonnien määrä nousi liki 8,0 miljoonaan.

– Kiitos viime vuosien investointien, metsäteollisuus pystyy vastaamaan kovaan kansainväliseen kysyntään. Uusituvasta raaka-aineesta tehtävien, biopohjaisten tuotteiden menekki näyttää hyvältä myös pidemmällä tähtäimellä. Tulevaisuuden kannalta on erittäin tärkeää, että puun käyttöä voidaan kestävästi lisätä, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen toteaa.

Heinä–syyskuussa vahva kasvu jatkui myös kartongin tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 1,0 miljoonaan tonniin. Tammi–syyskuussa kartonkia on tuotettu yhteensä 2,9 miljoonaa tonnia, mikä on 6,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Jo alkuvuodesta kertyneet korkeat tuotantoluvut näkyvät myös sahatavaran, vanerin ja paperin tuotannon kumulatiivisissa tuotantomäärissä.

Sahatavaran tuotantomäärät nousivat heinä–syyskuussa 2,7 miljoonaan kuutioon, mikä oli 3,8 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Vuoden kolmen toteutuneen vuosineljänneksen tuotantomäärä on 8,8 miljoonaa kuutiota, jossa on kasvua noin 1,4 prosenttia viimevuotisesta.

Paperin yhteenlaskettu tuotantomäärä oli tammi–syyskuussa 5,1 miljoonaa tonnia. Heinä–syyskuussa tuotantomäärä laski hienoisesti viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja jäi 1,7 miljoonaan tonniin. Laskussa oli erikoispapereiden ja pehmopapereiden tuotanto, paino- ja kirjoituspapereiden tuotanto taas kasvoi heinä–syyskuussa.

Vanerin tuotannossa heinä–syyskuun tilastoissa näkyy 2,9 prosentin notkahdus viime vuotiseen verrattuna. Tammi–syyskuun kumulatiivinen tuotantomäärä oli vielä viime vuotta korkeammalla 0,9 miljoonan kuution tasolla.

Lisätietoja: Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. (09) 132 6600.

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta alkoivat8.10.2019 13:01:00 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto aloittivat tiistaina 8. lokakuuta neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piirissä on noin 10 000 työntekijää. Lisätietoja: Teollisuusliiton sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563 Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäk

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote