Metsäteollisuuden kaatopaikkajätteiden määrä vähenee vauhdilla

Metsäteollisuuden jätteiden ja sivuvirtojen hyödyntäminen yleistyy nopealla tahdilla. Vuonna 2018 paperi- ja massatehtaiden kaatopaikkajätteen määrä oli noin 67 900 tonnia, mikä on 17 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.

Metsäteollisuuden tuotantolaitosten kaatopaikkajätteiden määrä jatkaa laskuaan. Vuonna 2018 paperi- ja massatehtaiden kaatopaikkajätteen määrä oli noin 67 900 tonnia, mikä on 17 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin.
Metsäteollisuus ry:n seurannan alusta, vuodesta 1992, toimialan tuotantoon suhteutettu kaatopaikkajätteiden määrä on laskenut jopa 95 prosenttia. Nykyään tehtailta päätyy kaatopaikalle lähinnä soodasakkaa ja poikkeustilanteissa syntyneitä jätteitä, joita ei voida hyödyntää.
– Kaatopaikkajätteiden määrän väheneminen selittyy sillä, että metsäteollisuudessa osataan koko ajan hyödyntää tuotannon sivuvirtoja aiempaa tarkemmin. Toimiala panostaa paljon myös materiaalitehokkuuteen, mikä vähentää jätteitä ja prosessin sivuvirtoja, arvioi Metsäteollisuus ry:n ympäristöasiantuntija Maija Rantamäki.
Metsäteollisuudessa syntyviä jätteitä ja sivuvirtoja voidaan hyödyntää muun muassa maarakentamiseen sekä maanparannusaine- ja lannoitekäyttöön. Maarakentamisessa sivuvirtoja käytetään esimerkiksi teiden ja väylien rakentamisessa. Maanparannuksessa hyödyksi taas ovat kuitupohjaiset jakeet, joilla lisätään maan eloperäisen aineksen määrää sekä biotuhkat, joita käytetään lannoitteena.
Metsäteollisuuden yritykset ovat jo pidempään sitoutuneet omaehtoisesti vastuullisuuteen ja laatineet alalle yhteiset Vastuullisuussitoumukset. Vuoteen 2025 ulottuvien sitoumuksien perusteella yritykset tavoittelevat esimerkiksi materiaalitehokkuuden tehostamista entisestään.
– Tämä on metsäteollisuudelle luontevaa, koska toimiala on ytimeltään biopohjaista kiertotaloutta. Kaikki lähtee liikkeelle uusiutuvasta raaka-aineesta, tuotannossa vaalitaan materiaalitehokkuutta ja lopulta vielä puukuitupohjaiset tuotteet ovat kierrätettäviä, Rantamäki korostaa.
Metsäteollisuuden roolia kiertotaloudessa esitellään tiedekeskus Heurekassa lauantaina 26. lokakuuta avautuvassa Kiertotehdas-näyttelyssä. Näyttelyyn liittyy yleisötapahtumia, työpajoja ja oppimateriaaleja, joissa kerrotaan esimerkiksi metsien hiilensidonnasta ja kuituraaka-aineen kierrätyksestä.

Metsäteollisuus ry:n ympäristöasiantuntija Maija Rantamäki, p. 040 828 3012

Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

_______________________________________________________________________

Metsäteollisuuden ilmastotiekartta arvioi myös toimialan laajat ilmastohyödyt – Metsäteollisuudella kokoaan merkittävämpi rooli ilmastonmuutoksen hidastamisessa17.6.2020 08:21:19 EESTTiedote

Ilmastotiekartan mukaan metsäteollisuuden tehtaat voidaan muuttaa lähivuosikymmeninä lähes fossiilittomiksi ja puupohjaisista tuotteista voidaan saada enenevässä määrin ilmastohyötyjä ilman, että metsävarat supistuvat. Samalla metsäteollisuuden tuotannon arvonlisää voidaan kasvattaa, mikä säteilee myös taloushyötyjä koko yhteiskuntaan.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta nyt ja tulevaisuudessa – tuotteista yli 16 miljoonan tonnin globaali ilmastohyöty vuosittain9.6.2020 08:19:41 EESTTiedote

Suomalainen metsäteollisuus tuottaa mittavan globaalin ilmastohyödyn, kun uusiutuvasta puusta valmistetut tuotteet korvaavat fossiilisia päästöjä runsaasti aiheuttavia tuotteita, tehtaat irtautuvat fossiilisista päästöistä ja metsien kasvua kiihdytetään. Metsäteollisuuden ilmastotiekartta julkistetaan kokonaisuudessaan keskiviikkona 17.6.2020.

EU:n biodiversiteettistrategia astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille20.5.2020 15:40:15 EESTTiedote

Euroopan komissio on tänään julkaissut EU-laajuisen biodiversiteettistrategian. Strategiassa esitetään muun muassa merkittävää lisäystä suojelualueiden pinta-aloihin sekä heikentyneiden elinympäristöjen laillisesti sitovaa ennallistamistavoitetta. Ehdotetuissa toimenpiteissä ei ole huomioitu jäsenmaiden erityispiirteitä, eikä metsien taloudellista ja sosiaalista merkitystä. Strategian kirjauksilla komissio astuu vahvasti kansallisen metsäpolitiikan tontille.

Metsäteollisuus edistää monimuotoisuudelle tärkeän lahopuun määrää talousmetsissä19.5.2020 08:00:12 EESTTiedote

Metsäteollisuus käynnisti vuonna 2017 Lisää lahopuuta talousmetsiin -toimintaohjelman. Tänä vuonna ohjelmassa panostetaan metsäsertifioinnin kehittämiseen, viestintään ja lahopuuosaamiseen metsäalan koulutuksessa. Lisäksi edistetään lahopuun määrän ja laadun seurannan kehittämistä. Metsäteollisuusyritykset ovat sitoutuneet varmistamaan henkilöstönsä tietämyksen lahopuun merkityksestä, ja kertomaan siitä metsänomistajille muun asioinnin yhteydessä.