Metsäteollisuuden tuotantomäärät kääntyivät laskuun – vain sellun tuotanto kasvoi vuoden alkupuoliskolla

Metsäteollisuuden päätuoteryhmistä ainoastaan sellun tuotanto kasvoi tammi–kesäkuussa viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärien lasku jatkui toisella vuosineljänneksellä, ja vuoden alkupuoliskon tuotantomäärät jäivät viimevuotisista. Huhti–kesäkuussa myös sahatavaran tuotanto kääntyi laskuun, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastoista.

Paperin tuotanto laski alkuvuoden aikana alimmalle tasolleen sitten vuoden 1991, josta Metsäteollisuus ry:n tuotantotilastoja on kvartaalitasolla kerätty. Tammi–kesäkuussa tuotanto oli 3,1 miljoonaa tonnia, ja alaspäin mentiin niin paino- ja kirjoituspapereiden kuin muiden papereiden tuotantomäärissä.

Kartongin tuotantomäärä oli vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 1,8 miljoonaa tonnia, mikä oli 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2018 tammi–kesäkuussa.

Vanerin tuotannossa näkyy tammi–kesäkuun tilastoissa 4,4 prosentin notkahdus viime vuoden vastaavan ajanjakson tuotantoihin verrattuna. Alkuvuoden tuotantomäärä jäi 0,6 miljoonaan kuutioon.

Sahatavaran tuotantomäärät olivat vielä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suuremmat kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Huhti–kesäkuussa tuotantomäärät kääntyivät laskuun, ja vuoden alkupuoliskon tuotantomäärä jäi 6,1 miljoonaan kuutiometriin.

Sellun tuotanto pysyi yhä selvässä kasvussa, joskaan huhti–kesäkuussa kasvu ei ollut yhtä ripeää kuin tammi–maaliskuussa. Tammi–kesäkuussa tuotettujen sellutonnien määrä nousi 4,2 miljoonaan.

”Metsäteollisuuden tuotannon supistuminen kertoo globaalin talouskasvun hidastumisesta. Talouspolitiikassa tulisi pikaisesti tarkentaa tilannekuvaa, eikä ainakaan ryhtyä päätösperäisesti heikentämään vientiteollisuuden kilpailukykyä", Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Jaatinen viittaa etenkin maan hallituksen suunnitelmiin kiristääenergia- ja polttoaineveroja sekä toteuttaa energiaverotuksen kokonaisuudistus. Laskevassa suhdanteessa myös työvoimakustannusten nousu olisi myrkkyä viennille ja työllisyydelle.

toimitusjohtaja Timo Jaatinen, p. 09 132 6600

Neuvottelut paperiteollisuuden työehtosopimuksesta alkavat lokakuussa17.9.2019 09:25:56 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. ovat sopineet aloittavansa neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta. Neuvottelut aloitetaan keskiviikkona 16. lokakuuta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva paperiteollisuuden työntekijöiden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Metsäteollisuus ry ja Paperiliitto r.y. pyrkivät takaamaan sopimiselle hyvän ilmapiirin ja neuvottelurauhan. Osapuolet ovat sopineet, että neuvotteluja ei käydä julkisuudessa. Lisätietoja Paperiliitto r.y., puheenjohtaja Petri Vanhala, p. 0400 759 872 Metsäteollisuus ry, työmarkkinajohtaja Jyrki Hollmén, p. 040 746 3687 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät välilliset vaikutukset huomioiden noin 140 000 suomalaista. Internet: http://www.metsateollisuus.fi www.metsateollisuus.fi Twitter: http://twitter.com/metsateollisuus _________________________________________

Teollisuuden kilpailukykyä heikentävistä polttoaineverojen korotuksista on luovuttava12.9.2019 07:00:34 EESTTiedote

Uusi hallitus on kaavaillut polttoaineveroihin poikkeuksellisen suuria korotuksia. Niiden kustannusvaikutus suomalaiselle metsäteollisuudelle olisi vuositasolla yli kaksinkertainen verrattuna kahdella edellisellä hallituskaudella tehtyihin korotuksiin. Ehdotus on epävakaat talousnäkymät huomioon ottaen huonosti harkittu ja heikentää toteutuessaan teollisuuden kilpailukykyä.