Metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat toisella kvartaalilla

Metsäteollisuuden tuotantomäärät olivat huhti-kesäkuussa suuremmat viime vuoden toiseen neljännekseen verrattuna. Tuotanto oli toisella kvartaalilla edellisvuotta suurempaa kaikissa päätuoteryhmissä.

Mekaanisen metsäteollisuuden tuotantomäärät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna. Sahatavaran tuotanto kasvoi 13 prosenttia ja vanerin 7 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajankohdasta.

‍Myös kemiallisen metsäteollisuuden tuotantomäärät nousivat toisella neljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Paperin tuotannon nousu oli 11 ja kartongin 7 prosenttia. Sellun tuotanto toisella neljänneksellä oli 4 prosenttia edellisvuotta korkeammalla tasolla.

Vaikka viime vuoteen verrattuna paperin tuotantomäärä nousi toisella neljänneksellä, vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan verrattuna tuotanto laski 23 prosenttia. Paperin tuotantomäärässä näkyy paino- ja kirjoituspaperien heikkenevä kysyntä, eikä tuotanto ole palannut pandemiaa edeltävälle tasolle kuten muissa päätuoteryhmissä.

- Tuotantomäärien nousu kaikissa päätuoteryhmissä on myönteinen asia. On kuitenkin huolehdittava siitä, että yritysten toimintaympäristö säilyy vakaana ja investointeja uskalletaan tehdä, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

- On tärkeää, että esimerkiksi EU:n julkaiseman Fit fot 55 -ilmastopaketin yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt, Jaatinen summaa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. +358 9 132 6600

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 100 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 100,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Metsäteollisuus hidastaa ilmastonmuutosta9.8.2021 15:00:37 EEST | Tiedote

IPCC:n raportin mukaan ilmastonmuutoksen pysäyttämisessä ei ole edetty riittävän ripeästi. Raportissa alleviivataan päästöjen alasajon välttämättömyyttä. Suomi on omalta osaltaan ilmastonmuutoksen hidastamisen kärkimaita. Metsäteollisuudella ja -taloudella on tärkeä ja vahvasti myönteinen rooli asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Metsäteollisuuden tuotteet korvaavat tuotteita, joiden valmistus aiheuttaa enemmän fossiilisia päästöjä. Lisäksi kasvavat ja hyvin hoidetut metsät hillitsevät ilmastonmuutosta.

EU:n metsästrategia otti askeleita parempaan suuntaan16.7.2021 11:20:45 EEST | Tiedote

Euroopan komissio julkisti odotetun metsästrategiansa, jossa ilmaistu tavoite eurooppalaisten metsien vaalimisesta on tärkeä. Aiemmin metsäsektorille hyvin haasteellinen strategia muuttui valmistelun loppuvaiheessa parempaan suuntaan. Strategia jää kuitenkin ristiriitaiseksi. Se nostaa vahvemmin esiin puupohjaisten tuotteiden ilmastohyödyt, mutta samaan aikaan jarruttaa metsien käyttöä. On myönteistä, että kansallisen metsäpolitiikan rooli tuodaan aiempaa selvemmin esille, vaikka komissio edelleen uhkaa nipistää palan metsiä koskevaa päätösvaltaa pois Suomesta.

EU:n ilmastopaketista ei tullut vihreää kasvua, sen sijaan saimme jarruohjelman14.7.2021 16:50:57 EEST | Tiedote

Euroopan komission Fit for 55 -ilmasto- ja energiapaketti julkaistiin tänään 14. heinäkuuta. Paketti ei tunnista metsäteollisuuden tarjoamia ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, ja kokonaisuus on monella tapaa ongelmallinen suomalaiselle teollisuudelle. On tärkeää varmistaa, että jatkotyössä yksityiskohtia täsmennetään Suomen kilpailukykyä turvaavalla tavalla ja huomioimalla metsäteollisuuden tuottamat ilmastohyödyt.