Metsäteollisuudessa vahva tuotantovuosi; volyymit nousivat miltei kaikissa päätuotteissa

Metsäteollisuuden tuotantomäärät nousivat korkealle vuonna 2018. Metsäteollisuus ry:n keräämien tilastojen mukaan sellun tuotannossa rikottiin vuosiennätys ja ainoastaan vanerin tuotantovolyymi laski hieman edellisvuotisesta.

Sellua tuotettiin koko vuoden aikana 8,152 miljoonaa tonnia, kun aiempi ennätys oli 7,956 miljoonaa tonnia vuodelta 2006. Sellun tuotantomäärään kirjattiin koko vuodelta 5,8 prosentin kasvu vuotta aiemmasta, ja kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä loka-marraskuussa.

Sellun tuotanto on välttämätön perusprosessi perinteisten paperi- ja kartonkituotteiden tuotannossa, mutta myös uudenlaisten, innovatiivisten tuotteiden tuotannossa. Kemiallista massaa voidaan käyttää nykyään myös esimerkiksi vaatteisiin, komposiitteihin ja suodattimiin.

–Vaikka globaali kasvu näyttää nyt hieman laantuvan, on itsestämme kiinni, sallimmeko metsäteollisuuden kukoistuksen jatkuvan. Omilla toimillamme meidän ei Suomessa kannata heikentää teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä, sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Rivakassa kasvussa oli viime vuonna myös kartongin tuotanto, joka nousi 3,8 miljoonaan tonniin. Paperinkin tuotantomäärä kasvoi yhä, tosin vain 1,1 prosenttia vuotta aiemmasta.

Sahoilla vuoden viimeisen vuosineljänneksen tuotantomäärät alenivat hieman vuotta aiemmasta. Vuositasolla sahatavaraa tuotanto kuitenkin kasvoi ja määrä nousi 11,8 miljoonaan kuutioon. Vanerin tuotanto taas laski vuotta aiemmasta 0,9 prosenttia.

Mediakontakti:
Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Metsäteollisuudella kasvua ja kilpailukykyä tukevat tavoitteet tulevalle vaalikaudelle28.1.2019 11:48:17Tiedote

Metsäteollisuus toivoo seuraavan hallituksen huolehtivan vastuullisen talouspolitiikan jatkuvuudesta, tekevän kaiken voitavansa kansainvälisen kaupan pelisääntöjen vahvistamiseksi ja jatkavan työelämän uudistamista. Lisäksi metsäteollisuus toivoo puuraaka-aineen saatavuuden turvaamista ja metsien käytön arvostuksen lisäämistä sekä kilpailukykyistä energia- ja liikennepolitiikkaa ja kestävää ympäristöpolitiikkaa.

Jyrki Hollmén Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi20.12.2018 11:30:21Tiedote

OTK Jyrki Hollmén on nimitetty Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hollmén siirtyy tehtävään Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtajan paikalta. Aiemmin hän on toiminut johtaja- ja asiantuntijatehtävissä Elinkeinoelämän keskusliitossa sekä Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliitossa. ”Jyrki Hollménilla on erittäin laaja-alainen ja pitkäaikainen kokemus työmarkkinoiden toiminnasta ja vaikuttamisesta työ- ja sosiaalilainsäädäntöön. Työmarkkinoilla on siirrytty vientivetoisiin alakohtaisiin neuvotteluihin, ja tässä tilanteessa Jyrki Hollménin vankka osaaminen vahvistaa metsäteollisuuden itsenäistä työmarkkinatoimintaa”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. ”Suomalaisen metsäteollisuuden tulevaisuuden mahdollisuudet näyttävät poikkeuksellisen innostavilta. Moni globaali trendi tukee voimakkaasti alan kiinnostavuuden kasvua. Olen tehnyt pitkän uran Etelärannassa, nyt on aika tarttua uusiin haasteisiin”, Hollmén toteaa. Hollmén ottaa uude