Metsäteollisuus ja MTK: Suomen hallitus on oikeassa rintamassa – EU-maiden tulee äänestää komission byrokraattista taksonomiaesitystä vastaan

Suomen hallitus päätti perustellusti vastustaa EU-komission taksonomiaesitystä, joka toteutuessaan sisältäisi toimimattomat ilmastokriteerit metsätaloudelle. Suomen tulee jatkaa aktiivista EU-vaikuttamista ja kerätä päätöksen taakse riittävä määrä jäsenmaita.

Komission tulisi valmistella uudestaan taksonomian eli EU:n kestävyysluokittelun ilmastokriteerit. Taksonomia on keskeinen työkalu, jolla EU haluaa ohjata yksityisiä pääomia EU:n ympäristötavoitteiden mukaisiin kohteisiin. Suomen hallitus asettui viisaasti vastustamaan turhaa byrokratiaa, joka vähentäisi investointihalukuutta. Taksonomia olisi uhka uuden sääntelyn varsinaiselle päämäärälle, joka on kestävien investointien saaminen liikkeelle.

Komissio esitti keväällä ilmastokriteerejä, jotka ovat lisäämässä hallinnollista taakkaa koko metsäteollisuuden tuotantoketjussa osoittamatta kuitenkaan konkreettista ilmastohyötyä. Taksonomia vaikuttaakin metsäsektoriin suoraan ja epäsuoraan – osin vaikeasti ennakoitavilla tavoilla.

Yritysten on aloitettava nopeassa tahdissa raportointi taksonomian mukaisuudesta perustuen toistaiseksi keskeneräiseen kokonaisuuteen. Näin taksonomia voi vaikuttaa tulevaisuudessa myös rahoituksen hintaan tai yhtiöiden houkuttelevuuteen sijoituskohteina.

Taksonomia voi aiheuttaa lisää byrokratiaa myös yksittäiselle metsäomistajalle. Lisäksi on riski, että epätasapainoista ja huonosti valmisteltua taksonomiaa haluttaisiin käyttää EU:ssa ja kansallisesti muissa, metsäsektorille hyvin tärkeissä lainsäädäntökokonaisuuksissa.

Komission ensimmäinen, virallisesti kesäkuussa julkistettu delegoitu säädös sisältää ilmastokriteerit taksonomian alaiselle metsätaloudelle. Komissio esittää muun muassa byrokraattista ja monitulkintaista ilmastohyötyanalyysia yli 13 hehtaarin metsätiloille. Lisäksi säädös edellyttää metsänomistajaa laatimaan raskaan metsänhoitosuunnitelman. Ilmastokriteerien jälkeen on tarkoitus julkaista luonnon monimuotoisuutta koskevat kriteerit. Kriteereitä valmistelevassa työryhmässä on esitetty kohtuuttomia ja toteuttamiskelvottomia kirjauksia. Yksi esillä ollut vaatimus on jättää jopa 20 % talousmetsistä käytön ulkopuolelle.

Metsäsektori on Suomessa jo aiemmin esittänyt, että jäsenmaat kaataisivat komission esityksen, koska esityksen sisältöä ei voi tässä vaiheessa prosessia enää muuttaa. Komission tulisi rakentaa kokonaisuus niin, että se olisi linjassa olemassa olevan uusiutuvan energian direktiivin (EU 2018/2001) metsäbiomassan kestävyyskriteerien kanssa.

Delegoitu säädös asettaisi myös vähäpäästöiset energiantuotantomuodot eriarvoiseen asemaan keskenään, mikä olisi Suomen näkökulmasta epäjohdonmukaista. Lopullinen päätös ilmastokriteereiksi on määrä tehdä EU-maiden kesken joulukuussa.

– Suomen hallitus osoitti hyvää harkintaa ja kykyä puolustaa kansallista etua vastustaessaan komission huonosti valmisteltua taksonomiaesitystä, toteaa Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

– Nyt on välttämätöntä, että Suomi lisää välittömästi aktiivista EU-vaikuttamista ja kerää päätöksen taakse riittävän määrän muita jäsenmaita. Tämän tulee olla seuravan viikon päätehtävä keskeisillä ministereillä, painottaa MTK ry:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, p. +358 9 132 6600
Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK ry, p. +35820 413 2340

EU-komissiolta ehdotus metsäkadon pysäyttämiseksi – hallinnollisen taakan vähentäminen varmistettava jatkotyössä17.11.2021 16:30:06 EET | Tiedote

EU-komissio esittää toimia globaalin metsäkadon ja metsien tilan heikentymisen vähentämiseksi. Metsäteollisuus pitää metsäkadon vastaisia toimia tärkeänä ja muistuttaa, että kestävä metsätalous ei aiheuta metsäkatoa. Metsäteollisuus on sitoutunut globaalien metsäsertifiointijärjestelmien vaatimuksiin. Jatkossa on varmistettava näiden järjestelmien painoarvo, kun osoitetaan että metsätalous on kestävää eikä toiminta aiheuta metsäkatoa.

Kemianteollisuus, Palta ja Metsäteollisuus: Palkkojen pakkojulkisuus vaarantaisi työntekijöiden yksityisyydensuojan sekä uhkaisi yritysten tuottavuutta ja kilpailukykyä15.11.2021 10:44:08 EET | Tiedote

Metsäteollisuus, Kemianteollisuus ja Palta näkevät sosiaali- ja terveysministeriön (STM) tänään julkistaman esityksen palkkojen julkisuudesta erittäin ongelmallisena. Tasa-arvon varmistaminen palkkauksessa on tärkeää, mutta työryhmän ehdottama ratkaisu ei ole toimiva. Yksittäisten työntekijöiden palkkojen julkistaminen ilman henkilöiden suostumusta vaarantaa työntekijän yksityisyydensuojan sekä uhkaa rapauttaa nykyiset toimivat palkitsemis- ja kannustinjärjestelmät ja sen myötä työn tuottavuutta. Tämä ei ole työntekijöiden, yritysten eikä Suomen edun mukaista.

Suomalaisilla on entistä myönteisempi näkemys metsäteollisuudesta24.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden maine kansalaisten mielissä on parantunut viime vuosina. Näkemykset metsäteollisuuden roolista niin työllistäjänä, vientiteollisuudessa, verojen maksajana ja aluetalouden vahvistajana, suomalaisen hyvinvoinnin rakentajana kuten myös ilmastonmuutoksen torjunnassa arvioidaan nyt selvästi merkittävämmäksi kuin vuonna 2018, jolloin tehtiin vastaava kyselytutkimus.