Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: Vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita. Tuoreen sidosryhmäkyselyn tulokset antavat metsäteollisuudelle eväitä sidosryhmäyhteistyön ja vastuullisuuden kehittämiseen.

Hyvin hoidetut ympäristö- ja vastuullisuusasiat ovat metsäteollisuudelle kilpailutekijä. Metsäteollisuus sopi alan yhteisistä vastuullisuussitoumuksista jo vuonna 2012. Vuoteen 2025 tähtäävät vastuullisuussitoumukset uudistettiin alkuvuodesta 2018.

- Uudistuksessa sitoumuksia laajennettiin kattamaan ympäristövastuun lisäksi aiempaa tarkemmin myös sosiaalisen ja taloudellisen vastuun osa-alueet. Lisäksi tavoitteita kiristettiin. Nyt julkaistu väliraportti osoittaa konkreettisella tavalla, miten monipuolisia vastuullisuustoimia ja ratkaisuja metsäteollisuus toteuttaa, sanoo Metsäteollisuus ry:n ympäristöpäällikkö Fredrik Blomfelt.

Myönteistä kehitystä useimmissa sitoumusten tavoitteissa

Vastuullisuussitoumusten väliraportissa kehitystä kuvataan liikennevalojen, lukujen ja esimerkkien avulla. Ilmastoteeman tavoitteissa on edistytty erityisen hyvin. Metsäteollisuuden ilmastotiekartan mukaan suomalaisen metsäteollisuuden tuotteet vähentävät globaalisti hiilidioksidipäästöjä jopa yli 16 miljoonaa tonnia vuodessa.

- Vuonna 2019 uusiutuvan energian osuus metsäteollisuuden energiantuotannossa oli 87 prosenttia, joten lähestymme vuoteen 2025 asetettua 90 prosentin tavoitetta. Myös vapaaehtoisilla energiatehokkuussopimuksilla on saavutettu erinomaisia tuloksia, Fredrik Blomfelt toteaa.

Monien luonnon monimuotoisuuden kannalta tärkeiden rakennepiirteiden kehitys metsissä on ollut positiivista. Esimerkiksi lahopuuta, järeitä puita ja lehtipuustoa on aiempaa enemmän. Muutokset etenkin kaikista uhanalaisimmassa lajistossa näkyvät kuitenkin verrattain hitaasti.

- Metsäteollisuus jatkaa aktiivista työtä metsäluonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi sekä edistämällä metsien suojelua että kehittämällä talousmetsien luonnonhoitoa. Sitoumusten tavoitteiden saavuttaminen vaatii vielä lisätoimia, sanoo Metsäteollisuus ry:n kestävän kehityksen päällikkö Tiina Vuoristo.

Metsäteollisuuden vuoropuhelu ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on hyvällä tasolla

Väliraportoinnin osana toteutetun sidosryhmäkyselyn avulla selvitettiin sidosryhmien näkemyksiä teollisuudenalan sidosryhmäyhteistyöstä ja vastuullisuudesta.

Tulosten perusteella metsäteollisuuden vuoropuhelu ja yhteistyö sidosryhmien kanssa on hyvällä tasolla. Sidosryhmät kokevat metsäteollisuuden viestivän avoimesti ympäristö- ja vastuullisuusasioista sekä tulevansa kuulluksi vuoropuhelussa metsäteollisuuden kanssa. Vuoropuheluun toivottiin silti lisää aktiivisuutta, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Metsäteollisuutta pidettiin ammattimaisena ja asiantuntevana.

Tulevaisuudessa metsäteollisuuden tärkeimmiksi rooleiksi koettiin ilmastonmuutoksen torjunta, luonnon monimuotoisuuden turvaaminen, ympäristö- ja ilmastoystävällisten tuotteiden tarjoaminen ja arvonlisän tuottaminen kansantalouteen.

Metsäteollisuus sai kiitosta ja tunnustusta jo tehdystä työstä. Haastatteluissa tunnistettiin kehityshakuisuus sekä -myönteisyys ja kehityksen suunnan koettiin olevan oikea. Kehitettäviä asioita löytyy edelleenkin, ja sidosryhmästä riippuen toiveet ja kehityskohteet olivat hieman erilaisia.

Kyselyssä lähestyttiin monipuolisesti metsäteollisuuden sidosryhmiin kuuluvia henkilöitä. Yhteensä haastateltiin 114 henkilöä, jotka edustivat 99 eri tahoa. Kyselyn toteutti Metsäteollisuus ry:n toimeksiannosta Mediatoimisto Voitto (nyk. Dagmar).

Tutustu raporttiin tästä.

Fredrik Blomfelt, ympäristöpäällikkö, fredrik.blomfelt@forestindustries.fi, puh. 040 705 7389
Tiina Vuoristo, päällikkö, kestävä kehitys, tiina.vuoristo@forestindustries.fi, puh. 040 542 5365

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Finland is one of the world's largest producer of pulp, paper and paperboard in addition to being one of Europe's largest producers of sawn timber. The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society. Finland has a unique opportunity to pioneer the bioeconomy thanks to the abundant forest resources, sustainable forestry practices and the first-rate expertise and competence of the forest cluster as a whole.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EETTiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EETTiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EETTiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.

Hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista28.1.2021 12:59:20 EETTiedote

Tänään julkaistu selvitys antaa liian positiivisen kuvan maankäyttösektorin hiilikompensaatioista. Pahimmillaan hiilikompensaatiohankkeet voivat uhata Suomen hiilineutraalisuustavoitteen saavuttamista ja puunjalostuksesta saatavia ilmastohyötyjä. Metsiä ei pidä valjastaa antamaan lisäaikaa fossiilisten päästöjen jatkamiselle. Tilastokikkailun sijaan tulisi keskittyä pysyviin päästövähennyksiin.

Puukauppa kiri loppuvuonna lähes edellisvuoden lukemiin20.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Vuonna 2020 Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ostivat 3 prosenttia vähemmän puuta edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden alkupuolella puukauppa takkusi muun muassa lakkojen, koronapandemian ja haasteellisten keliolosuhteiden seurauksena, mutta loppuvuodesta puukauppa piristyi. Nuoria metsiä hoidettiin edellisvuotta enemmän. Kehityssuunta on hyvä, sillä nuorten metsien hoito varmistaa tulevaisuuden kasvun ja hiilensidonnan.

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.