Metsäteollisuus käynnistää lehtojen hoidon toimintaohjelman

Metsäteollisuus käynnistää lehtojen hoidon toimintaohjelman. Uuden toimintaohjelman tavoitteena on tuoda esille lehtojen merkitystä luonnon monimuotoisuudelle, ja lisätä toimijoiden osaamista lehtojen tunnistamisessa ja hoidossa.

Kuva: Anita Toivonen / Vastavalo

Metsäteollisuus käynnistää lehtojen hoidon toimintaohjelman. Metsäteollisuus ry:n kestävän kehityksen päällikkö Tiina Vuoristo esitteli hankkeen tänään Metsäluonnon monimuotoisuuden pyöreässä pöydässä, jossa puheenjohtajina toimivat ministerit Krista Mikkonen ja Jari Leppä

Lehtojen hoidon toimintaohjelma on osa jo vuonna 2016 käynnistynyttä Metsäteollisuuden metsäympäristöohjelmaa. Vuonna 2021 toteutettavan toimintaohjelman tarkoituksena on tuoda esille talousmetsälehtojen ja niiden hoidon merkitystä luonnon monimuotoisuudelle sekä lisätä toimijoiden osaamista lehtojen tunnistamisessa ja hoidossa. Tavoitteena on, että yritykset pystyvät nykyistä helpommin ja yhtenäisemmin tarjoamaan metsänomistajille lehtoluonnon monimuotoisuutta edistäviä käsittelymenetelmiä. Tapio Oy toimii hankkeessa yhteistyökumppanina.

Puolet uhanalaisista metsälajeista elää lehdoissa

Lehtometsien merkitys luonnon monimuotoisuudelle on erityisen suuri, sillä niissä esiintyy enemmän uhanalaisia lajeja kuin millään muulla metsätyypillä. Metsien uhanalaisista lajeista lähes puolet elää lehdoissa, vaikka lehtojen pinta-ala on vain muutamia prosentteja Suomen metsien kokonaispinta-alasta.

−Lehdoissa tehtävät monimuotoisuustoimet ovat erityisen tehokkaita, sillä suurta osaa uhanalaisista lajeista voidaan auttaa keskittämällä toimet pienelle pinta-alalle, kertoo Tiina Vuoristo.

Lehtotyyppejä on monia erilaisia. Osa lehdoista on lailla suojeltuja ja osa metsätalouskäytössä. Käytännön toimijoiden on osattava tunnistaa lehdot, joihin kohdistuu vaatimuksia lainsäädännön tai metsäsertifioinnin kautta. Lisäksi lehdoissa on paljon potentiaalia vapaaehtoiseen METSO-suojeluun.

Sekä suojelluissa että talouskäytössä olevissa lehdoissa tehdään hoitotoimenpiteitä, joilla autetaan lehtomaisten piirteiden säilymistä ja lisäämistä. Uhanalaisen lehtolajiston yleisin uhkatekijä on muutos puulajisuhteissa. Esimerkiksi kuuset valtaavat usein tilaa lehtipuilta ja muilta lehtokasveilta. Uusi toimintaohjelma kohdistuu erityisesti talousmetsälehtojen luonnonhoitoon.

Tiina Vuoristo
Kestävän kehityksen päällikkö, Metsäteollisuus ry
p. 040 542 5365

Suomi on maailman suurimpia sellun, paperin ja kartongin tuottajia sekä Euroopan kärkeä sahatavaran tuottajana. Metsäteollisuuden laaja kotimainen arvoketju työllistää noin 140 000 suomalaista ja vastaa noin viidenneksestä maamme tavaraviennistä. Suomalainen metsäteollisuus tunnetaan myös metsävaroja kasvattavasta osaamisestaan sekä uutta luovista innovaatioistaan. Metsäteollisuus ry toimii 72 metsäteollisuusyrityksen elinkeino- ja työmarkkinapoliittisena edunvalvojana.

Kuva: Anita Toivonen / Vastavalo

Uusiutuvien raaka-aineiden mahdollisuudet huomioitava kiertotalouden toteuttamisessa13.1.2021 11:56:30 EETTiedote

Tänään julkistettu ehdotus kiertotalouden strategiseksi ohjelmaksi on tervetullut avaus, mutta se ei huomioi riittävästi uusiutuvien luonnonvarojen kestävään käyttöön pohjaavan biotalouden laajoja mahdollisuuksia. Kiertotalouden edistäminen on tärkeä yhteinen tavoite, jonka toteutuksen tulee olla linjassa muiden talous-, ympäristö- ja ilmastotavoitteiden sekä näihin liittyvien strategioiden kanssa. Metsäteollisuus on toiminut kiertotalouden periaatteiden mukaisesti jo pitkään ja kehittää resurssitehokkuuttaan jatkuvasti.

Metsäteollisuus jatkaa pitkäjänteistä vastuullisuustyötään: Vastuullisuussitoumusten väliraportti kuvaa myönteistä kehitystä19.11.2020 08:25:31 EETTiedote

Metsäteollisuuden vastuullisuussitoumusten väliraportti kertoo omaehtoisten vastuullisuussitoumusten ohjaavan koko alaa entistä vastuullisempaan suuntaan. Raportin tulokset kuvaavat myönteistä kehitystä kohti asetettuja kunnianhimoisia tavoitteita. Tuoreen sidosryhmäkyselyn tulokset antavat metsäteollisuudelle eväitä sidosryhmäyhteistyön ja vastuullisuuden kehittämiseen.