Metsäteollisuus ry kartoitti: huoli tulevaisuuden osaajista on aiheellinen

Metsäteollisuus ry kartoitti jäsenyritystensä osaavan työvoiman saatavuutta vuoden 2018 lopussa. Tavoitteena oli selvittää, millaista osaamista on ollut haastava saada. Kysely tehtiin ensimmäistä kertaa ja vastausten kattavuus ylsi 65 prosenttiin jäsenyritysten henkilöstömäärästä laskettuna.

– Vastauksista on nähtävissä, että tarve monipuolisesta osaamista on ja alan vetomaisuuden lisäämisessä on vielä tehtävää, alustaa Metsäteollisuus ry:n osaamisen ja koulutuksen päällikkö Soile Koriseva ja jatkaa: Isoin tarve osaavan työvoiman saatavuudesta ilmenee alueellisesti ja etenkin kasvukeskusten ulkopuolella, minne osaajia on vaikeampi saada.

Hyvä markkinatilanne on nostanut kilpailua hyvistä osaajista. Samalla nähtävissä on ammattiosaamisen tason vaatimusten nousu ylipäänsä.

– Kyselyn vastaukset tukevat tässä yleistä trendiä. Pelkällä peruskoululla ei enää pärjää, vaan taustalla on oltava vähintään ammatillinen perustutkinto, millä lähdetään liikkeelle.

Metsäteollisuudesta eläköityy seuravan kymmenen vuoden aikana neljännes, eli noin 10 000 henkilöä. Samalla ala uudistuu ja uudet investoinnit kasvattavat myös osaajien tarvetta. Kun huomioidaan koko puunjalostuksen arvoketju, työllistää metsäteollisuus yhteensä noin 140 000 henkilöä. Arvoketjussa tarvetta on erityisesti puutavara-auton kuljettajista ja metsäkoneen kuljettajista. (Metsäteho, Savotta 2025- laskelmat).

Rekrytoinneissa haastetta niin ammatillisista osaajista kuin korkeakoulun suorittaneista

Metsäteollisuus ry:n kyselyosoittaa, että osaamista on ollut haastava saada etenkin kunnossapito- ja huoltotehtäviin, valmistus- ja käyttötehtäviin sekä tutkimus- ja tuotekehitystehtäviin.

Työntekijöiden osalta rekrytoinnissa haasteita on ollut etenkin sähkö- ja automaatioalan, prosessiteollisuuden ja puualan ammattilaisista, kun taas toimihenkilöpuolella etenkin kone- ja sähkötekniikan insinöörejä sekä puunjalostustekniikan diplomi-insinöörejä tarvitaan.

– Nämä ovat todellisia haasteita, joihin haluamme vastata niin koulutuspoliittisilla keinoilla kuin vetovoimaa lisäämällä, Koriseva täydentää.

Merkityksellistä työtä tarjolla vastuullisissa yrityksissä

Oppisopimus on tärkeä kanava uuden työvoiman kouluttamisessa ja jo olemassa olevan henkilöstön osaamisen ylläpitämisessä. Metsäteollisuuden yritykset ovatkin nähneet oppisopimuksen hyvänä kanavana osaavan työvoiman takaamiseksi ja kantavat laajalti vastuuta henkilöstön osaamisen kehittämisestä. Oppisopimus on käytössä kaikissa Metsäteollisuus ry:n suurissa jäsenyrityksissä, jotka kattavat henkilömäärältään 80 % koko toimialasta.

– Kaikilla metsäteollisuuden alalla toimivilla on vielä työsarkaa tuoda yhdessä esille metsäteollisuuden monipuoliset, merkitykselliset uramahdollisuudet. Metsäteollisuudessa pääsee osaksi niitä ratkaisuja, joita ympäristön ja kestävän huomisen eteen tehdään.

Soile Koriseva
päällikkö, koulutus ja osaaminen
044 509 7590

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa