Metsien harvennusmallit uudistetaan – taustalla tarve ilmastokestävään metsänhoitoon

Harvennushakkuu on yleisin metsien hakkuutapa Suomessa. Harvennusten ajoituksen ja voimakkuuden valinnassa hyödynnetään laajasti metsänhoidon suosituksiin sisältyviä harvennusmalleja. Nyt käynnistyneessä Tapion kaksivuotisessa hankkeessa rakennetaan harvennusmallikirjasto, josta voi hakea aiempaa täsmällisemmin metsänomistajan tavoitteisiin ja metsän ominaisuuksiin sopivan harvennusmallin. Uudet mallit auttavat sopeutumisessa muuttuvaan ilmastoon. Hanke on osa maa- ja metsätalousministeriön Hiilestä kiinni -kehittämiskokonaisuutta.

Harvennushakkuu. Kuvaaja: Ari Kotiharju

Suomen metsissä tehdään vuosittain harvennushakkuita noin 490 000 hehtaarilla, mikä tarkoittaa, että kaikista hakkuista noin kaksi kolmasosaa on harvennuksia. Harvennuksella voidaan vaikuttaa merkittävästi jäävän puuston arvokehitykseen, hiilinielun vahvistumiseen ja metsien tuhonkestävyyteen. Muuttuva ilmasto tuo uusia haasteita harvennusten suunnitteluun.

Harvennushakkuiden ajankohdan ja voimakkuuden valintaa ohjaavat metsänhoidon suositusten harvennusmallit, joita on yhteensä 14 eri puulajeille ja  kasvupaikoille. Metsäammattilaiset soveltavat malleja metsänomistajan tavoitteiden ja harvennettavan kohteen ominaisuuksien mukaisesti. Nyt rakennettava dynaaminen harvennusmallikirjasto helpottaa vaihtoehtojen vertailua ja päätöksentekoa.

─ Metsänomistajat ovat toivoneet käytännön neuvoja, kuinka he voivat varautua muuttuvaan ilmastoon metsiensä hoidossa. Meiltä on kysytty, kuinka metsiä autetaan kestämään lisääntyviä tuhoriskejä ja miten hiilensidontaa vauhditetaan. Harvennusmallien perusteellinen uudistaminen tuo vastauksia käytännön metsätöihin, kertoo  metsätietoasiantuntija Henry Schneider Tapiosta.

Malleissa otetaan huomioon myös tuoreimmat tutkimustulokset metsien kasvusta ja sekametsien kasvatuksesta. Tapio kehittää harvennusmalleja yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja muiden metsäalan toimijoiden kanssa.

Harvennusmallikirjasto havainnollistaa metsän käsittelyn vaihtoehdot

Dynaaminen harvennusmallikirjasto muuttaa mallien käyttötapaa. Kirjastosta voidaan hakea vaihtoehtoja muuttamalla taustatietoja, kuten metsänomistajan tuotto-odotuksia ja muita tavoitteita tai metsän ja maaperän ominaisuuksia. Näin voidaan havainnollistaa ja vertailla, miten harvennuksen toteutus muuttuu eri tilanteissa.

─ Harvennuksilla vaikutetaan puuston hiilivarastoon, raaka-aineen jalostusarvoon ja puulajijakaumaan. Uudet mallit antavat metsäomistajille ja metsäammattilaisille konkreettisia eväitä ilmastonmuutokseen sopeutumiseen ja metsien hiilinielujen vahvistamiseen, kertoo neuvotteleva virkamies  Satu Rantala maa- ja  metsätalousministeriöstä.

Syksyllä 2023 dynaamiset harvennusmallit liitetään metsäalan tietojärjestelmiin ja niitä voidaan hyödyntää metsänomistajan palveluissa ja laadunvarmistuksessa. Mallit tulevat saataville graafeina visuaalista tarkastelua varten sekä yhtälöinä, jotka sopivat sähköiseen tiedonsiirtoon. Mallit tehdään yhteensopiviksi metsätietostandardin mukaisen metsävaratiedon kanssa.

Dynaamisten harvennusmallien kehittäminen on osa metsänhoidon suositusten uudistamista ilmastokestävyyden näkökulmasta. Työn rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö osana Hiilestä kiinni -hankekokonaisuutta ja sen toteutuksesta vastaa Tapio. Hanke toteuttaa kansallisen metsästrategian ja hallitusohjelman maankäyttösektorin ilmastotavoitteita.

Projektipäällikkö
metsätietoasiantuntija Henry Schneider
Tapio, henry.schneider@tapio.fi, 040 160 8564

Metsänhoidon suositusten koordinaattori
palvelualueen päällikkö Kalle Vanhatalo
Tapio, kalle.vanhatalo@tapio.fi, 040 192 1874

Neuvotteleva virkamies Satu Rantala
maa- ja metsätalousministeriö
satu.rantala@mmm.fi, 029 516 2045

Harvennushakkuu. Kuvaaja: Ari Kotiharju

Tapio on metsän, luonnon ja paikkatiedon asiantuntija. Tarjoamme käytännön kokemukseen ja tutkimustietoon perustuvia asiantuntijapalveluita: luotettavaa tietoa, tehokkaita ratkaisuja sekä työvälineitä metsien kestävään hyödyntämiseen. Tapio jalkauttaa metsään ja luontoon liittyvää riippumatonta tietoa sekä toimintavaihtoehtoja metsänomistajien ja metsäammattilaisten käyttöön. Tapio-konserniin kuuluvat emoyhtiö Tapio Oy sekä tytäryhtiö Tapio Palvelut Oy.

Uusia ratkaisuja hirvieläinten metsille aiheuttamien haittojen vähentämiseksi – ilmastokestävyyden ja metsien sekapuustoisuuden lisääminen keskeistä13.9.2021 07:23:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen hillinnässä ja siihen sopeutumisessa hyvinvoivilla metsillä on korvaamattoman suuri merkitys. Metsätuhot ovat kuitenkin suuri uhka ilmastonmuutoksen edetessä ja keskeisin metsätalouden haavoittuvuutta aiheuttava ongelma. Nyt käynnistyneessä hankkeessa vahvistetaan metsien ilmastokestävyyttä kehittämällä uusia ratkaisuja riista- ja metsätalouden yhteensovittamiseen.

Uudessa hankkeessa kehitetään verkkopalveluita metsää omistaville kuolinpesille, yhtymille ja yhteismetsille17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Tapio, Suomen metsäkeskus ja Maanmittauslaitos ovat käynnistäneet Sujuvaan metsänomistukseen 2025 -hankkeen, jossa edistetään yhteismetsien sekä metsää omistavien kuolinpesien ja yhtymien sujuvaa hallintoa ja päätöksentekoa. Hankkeessa tuotetaan uusia verkkopalveluita, jotka tuovat konkreettista ja helposti käyttöönotettavaa apua metsänomistusjärjestelyihin, kannattavan metsätalouden harjoittamiseen ja yhteismetsien laajenemiseen.