Metsien monimuotoisuutta pitää vaalia – METSO-ohjelman resurssit turvattava alkavalla hallituskaudella

21 metsä- ja ympäristöalan sekä virkistyskäytön organisaatiota vetoaa yhdessä eduskuntaryhmiin ja asianomaisiin ministeriöihin METSO-ohjelman resurssien turvaamiseksi tulevalla hallituskaudella.

Me allekirjoittaneet, laaja joukko metsä- ja ympäristöalan sekä virkistyskäytön toimijoita, vetoamme yhdessä kaikkiin eduskuntaryhmiin ja asianomaisiin ministeriöihin, jotta Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:n resurssit turvataan hallituskaudella 2019–2023.

Vapaaehtoisella METSO-ohjelmalla on keskeinen rooli eteläisen Suomen monimuotoisuuden kannalta arvokkaiden metsien suojelussa ja talousmetsien luonnonhoidossa. Hiljattain julkaistut luontotyyppien ja lajiston uhanalaisuusarviot korostavat entisestään METSO-ohjelman merkitystä.

METSO-ohjelman tavoitteena on suojella pysyvästi 96 000 hehtaaria monimuotoisuuden kannalta arvokkaita metsäalueita sekä saada 82 000 hehtaaria määräaikaisen suojelun ja luonnonhoitohankkeiden piiriin vuoteen 2025 mennessä.

Vuoden 2018 loppuun mennessä METSO:n pysyvälle suojelulle asetetusta tavoitteesta on täytetty noin 72 % (noin 70 000 hehtaaria) ja muiden METSO-kohteiden osalta noin 55 % (määräaikaisessa suojelussa noin 40 000 hehtaaria ja luonnonhoitohankkeita toteutettu noin 5 000 hehtaarilla).

Jotta METSO-ohjelmalle asetettuihin tavoitteisiin päästään, on alkavalla hallituskaudella turvattava sekä METSO:n rahoitus että henkilöresurssit. Vaikka METSO-ohjelman rahoitukseen tehtyjä leikkauksia on muutaman viime vuoden aikana paikattu, tarvitaan rahoituksen perustasoon korotus vuodesta 2020 lähtien. Toteutuksen tueksi tarvittavat henkilöresurssit on myös turvattava.

Helsingissä 9.5.2019

Bioenergia ry
BirdLife Suomi ry
Energiateollisuus ry
Kuntaliitto
Lusto - Suomen Metsämuseo
LUVA – Luonnonvarat ry
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
METO – Metsäalan Asiantuntijat ry
Metsähallitus
Natur och Miljö r.f.
Sahateollisuus ry
Suomen 4H-liitto ry
Suomen Latu ry
Suomen luonnonsuojeluliitto ry
Suomen Metsäsäätiö
Suomen Metsäyhdistys ry
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.
Teollisuusliitto
WWF Suomi

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa