Metsien monimuotoisuutta pitää vaalia – METSO-ohjelman resurssit turvattava alkavalla hallituskaudella

21 metsä- ja ympäristöalan sekä virkistyskäytön organisaatiota vetoaa yhdessä eduskuntaryhmiin ja asianomaisiin ministeriöihin METSO-ohjelman resurssien turvaamiseksi tulevalla hallituskaudella.

Me allekirjoittaneet, laaja joukko metsä- ja ympäristöalan sekä virkistyskäytön toimijoita, vetoamme yhdessä kaikkiin eduskuntaryhmiin ja asianomaisiin ministeriöihin, jotta Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:n resurssit turvataan hallituskaudella 2019–2023.

Vapaaehtoisella METSO-ohjelmalla on keskeinen rooli eteläisen Suomen monimuotoisuuden kannalta arvokkaiden metsien suojelussa ja talousmetsien luonnonhoidossa. Hiljattain julkaistut luontotyyppien ja lajiston uhanalaisuusarviot korostavat entisestään METSO-ohjelman merkitystä.

METSO-ohjelman tavoitteena on suojella pysyvästi 96 000 hehtaaria monimuotoisuuden kannalta arvokkaita metsäalueita sekä saada 82 000 hehtaaria määräaikaisen suojelun ja luonnonhoitohankkeiden piiriin vuoteen 2025 mennessä.

Vuoden 2018 loppuun mennessä METSO:n pysyvälle suojelulle asetetusta tavoitteesta on täytetty noin 72 % (noin 70 000 hehtaaria) ja muiden METSO-kohteiden osalta noin 55 % (määräaikaisessa suojelussa noin 40 000 hehtaaria ja luonnonhoitohankkeita toteutettu noin 5 000 hehtaarilla).

Jotta METSO-ohjelmalle asetettuihin tavoitteisiin päästään, on alkavalla hallituskaudella turvattava sekä METSO:n rahoitus että henkilöresurssit. Vaikka METSO-ohjelman rahoitukseen tehtyjä leikkauksia on muutaman viime vuoden aikana paikattu, tarvitaan rahoituksen perustasoon korotus vuodesta 2020 lähtien. Toteutuksen tueksi tarvittavat henkilöresurssit on myös turvattava.

Helsingissä 9.5.2019

Bioenergia ry
BirdLife Suomi ry
Energiateollisuus ry
Kuntaliitto
Lusto - Suomen Metsämuseo
LUVA – Luonnonvarat ry
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
METO – Metsäalan Asiantuntijat ry
Metsähallitus
Natur och Miljö r.f.
Sahateollisuus ry
Suomen 4H-liitto ry
Suomen Latu ry
Suomen luonnonsuojeluliitto ry
Suomen Metsäsäätiö
Suomen Metsäyhdistys ry
Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry
Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC r.f.
Teollisuusliitto
WWF Suomi

Neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksesta alkoivat8.10.2019 13:01:00 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry ja Teollisuusliitto aloittivat tiistaina 8. lokakuuta neuvottelut mekaanisen metsäteollisuuden uudesta työehtosopimuksesta. Osapuolten yhteisenä tavoitteena on saada uusi sopimus aikaan nykyisen sopimuksen voimassa ollessa. Voimassa oleva mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimus päättyy 30. marraskuuta. Mekaanisen metsäteollisuuden työehtosopimuksen piirissä on noin 10 000 työntekijää. Lisätietoja: Teollisuusliiton sektorijohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563 Metsäteollisuus ry:n työmarkkinapäällikkö Mikko Lehtonen, p. 040 334 6585 Suomi on yksi maailman suurimmista sellun, paperin ja kartongin tuottajista sekä Euroopan suurimpia sahatavaran tuottajia. Metsäteollisuus ja metsätalous työllistävät suoraan ja välillisesti noin 140 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäk