Mielenterveyshoidossa mahdollisuus historialliseen askeleeseen

Hallituksen koronan jälkeisen palatumissuunnitelman tavoite nopeuttaa hoitoon pääsyä mielenterveyden ongelmissa ja tarjota psykososiaalista tukea olisivat suurin parannus suomalaisten terveyspalveluihin vuosikymmeniin. Koronan aiheuttamien poikkeusolojen keskellä tämä on toivoa ja tulevaisuuden uskoa lisäävä viesti.

Mielenterveysongelmat ovat Suomessa keskeisin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin ja sairauspoissaoloihin. Ne ovat myös nuorten merkittävin terveysongelma. OECD:n arvion mukaan mielenterveysongelmista aiheutuu suomalaiselle yhteiskunnalle vuosittain noin 11 miljardin euron kustannukset.

Valtioneuvoston julkaisema alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma nostaakin mielenterveyden keskiöön. EU:lta saatavaa tukipakettia hallitus aikoo kohdentaa mm. hoitotakuun edistämiseen, mielenterveyteen liittyvän hoitovelan purkamiseen, digitaalisten mielenterveyspalvelujen kehittämiseen ja psykososiaalisen tuen saatavuuden parantamiseen.

Kaikki ovat linjassa Terapiatakuu-kansalaisaloitteen kanssa, joka ylitti 50 000 allekirjoittajan rajan ja odottaa eduskunnan käsittelyä. Toteutuessaan tämä kokonaisuus siirtäisi suomalaisten terveyspalvelut täysin uudelle aikakaudelle”, sanoo kehitysjohtaja ja psykiatri Kristian Wahlbeck MIELI ry:stä.

Samaa kokoluokkaa oleva muutos nähtiin viimeksi 90-luvulla, kun terveyskeskuksissa alettiin hoitamaan masennusta laajamittaisesti. Tämä johtikin siihen, että itsemurhien määrä väheni merkittävästi. Nyt on aika ottaa seuraava askel: apua ei tarvitsisi odottaa enää kohtuuttomaan kauan ja lääkehoidon rinnalle saadaan yhä enemmän keskusteluapua tarjolle. Tämä uudistus tulee näkymään laajoina positiivisina vaikutuksina sekä julkisessa taloudessa että ihmisten työkyvyssä ja hyvinvoinnissa.”

HUS:in johdolla on jo käynnistetty Terapiat etulinjaan -hanke, joka tarjoaa sote-uudistuksessa syntyville hyvinvointialueille välineitä toteuttaa Terapiatakuu käytännössä. Päätösten toimeenpanoa on siis jo valmisteltu laajasti.

”Psykoterapiakoulutuksen muuttaminen maksuttomaksi olisi vielä johdonmukainen toimi hallitukselta tässä tilanteessa. Uudistuksia hyödyttäisi, jos koulutettuja psykoterapeutteja olisi enemmän saatavilla. Tämä olisi taloudellisesti katsottuna pieni investointi, josta hallitus voisi hyvin päättää jo kevään budjettiriihessä.”

Valtioneuvoston julkaisema ”Suomen kestävän kasvun ohjelma – alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma” on luettavissa täällä.

Kristian Wahlbeck, kehitysjohtaja
kristian.wahlbeck@mieli.fi

Meri Larivaara, johtaja
meri.larivaara@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia. MIELI ry:n toimintaa tuetaan Veikkauksen tuotoilla.

Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko tarjoaa virtuaalitapahtumia MIELI ry:n ja Museokortin yhteistyönä25.5.2021 09:47:35 EEST | Tiedote

Seitsemäs Mental Health Art Week – MHAW-toimintaviikko yhteistyössä Museokortin kanssa on käynnistynyt. Tarjolla on yli 50 erilaista maksutonta museoiden virtuaalista MHAW-tapahtumaa. Mukana on tapahtumia virtuaaliopastuksista proosaluentaan ja lyhytelokuvista taidejoogaan. Tutustu tapahtumatarjontaan Museokortin sekä MIELI ry:n sivuilla, jaa tietoa upeista tapahtumista ja tule mukaan nauttimaan kulttuurista ja taiteesta! Lisäksi toukokuun loppuun jatkuvassa, Museokortin ja MIELI ry:n yhteisessä Hyvinvointia kulttuurista -kampanjassa on mukana 16 tunnettua suomalaista, 8 200 kyselytutkimuksen vastaajaa ja 40 museota, jotka muistuttavat kulttuurin monista tavoista vahvistaa mielen hyvinvointia ja jaksamista, etenkin poikkeusolojen aikana. Korona-aikana Suomessa useampi kuin joka kolmas on kokenut voimakasta henkistä kuormitusta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut ja erityisesti nuoret aikuiset ovat saaneet useammin psykiatrisia diagnooseja. Samoin yhteydenotot MIELI ry:n Kriisipuh

Mielinauha-kampanjaa tähdittää Kaija Koo: ”Kunpa me ihmiset voisimme kuunnella toisiamme herkällä korvalla”31.3.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielinauha-kampanjan yhteydessä kerätään varoja kotimaiseen mielenterveystyöhön ja kriisiauttamiseen. Kampanjakasvona tänä vuonna on koko kansan rakastama taiteilija Kaija Koo, joka on löytänyt voimansa kovien koettelemusten jälkeen. Neljättä kertaa järjestettävä Mielinauha-kampanja käynnistyy 1. huhtikuuta ja jatkuu kesäkuun loppuun.