Mielenterveyshoidossa mahdollisuus historialliseen askeleeseen

Hallituksen koronan jälkeisen palatumissuunnitelman tavoite nopeuttaa hoitoon pääsyä mielenterveyden ongelmissa ja tarjota psykososiaalista tukea olisivat suurin parannus suomalaisten terveyspalveluihin vuosikymmeniin. Koronan aiheuttamien poikkeusolojen keskellä tämä on toivoa ja tulevaisuuden uskoa lisäävä viesti.

Mielenterveysongelmat ovat Suomessa keskeisin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin ja sairauspoissaoloihin. Ne ovat myös nuorten merkittävin terveysongelma. OECD:n arvion mukaan mielenterveysongelmista aiheutuu suomalaiselle yhteiskunnalle vuosittain noin 11 miljardin euron kustannukset.

Valtioneuvoston julkaisema alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma nostaakin mielenterveyden keskiöön. EU:lta saatavaa tukipakettia hallitus aikoo kohdentaa mm. hoitotakuun edistämiseen, mielenterveyteen liittyvän hoitovelan purkamiseen, digitaalisten mielenterveyspalvelujen kehittämiseen ja psykososiaalisen tuen saatavuuden parantamiseen.

Kaikki ovat linjassa Terapiatakuu-kansalaisaloitteen kanssa, joka ylitti 50 000 allekirjoittajan rajan ja odottaa eduskunnan käsittelyä. Toteutuessaan tämä kokonaisuus siirtäisi suomalaisten terveyspalvelut täysin uudelle aikakaudelle”, sanoo kehitysjohtaja ja psykiatri Kristian Wahlbeck MIELI ry:stä.

Samaa kokoluokkaa oleva muutos nähtiin viimeksi 90-luvulla, kun terveyskeskuksissa alettiin hoitamaan masennusta laajamittaisesti. Tämä johtikin siihen, että itsemurhien määrä väheni merkittävästi. Nyt on aika ottaa seuraava askel: apua ei tarvitsisi odottaa enää kohtuuttomaan kauan ja lääkehoidon rinnalle saadaan yhä enemmän keskusteluapua tarjolle. Tämä uudistus tulee näkymään laajoina positiivisina vaikutuksina sekä julkisessa taloudessa että ihmisten työkyvyssä ja hyvinvoinnissa.”

HUS:in johdolla on jo käynnistetty Terapiat etulinjaan -hanke, joka tarjoaa sote-uudistuksessa syntyville hyvinvointialueille välineitä toteuttaa Terapiatakuu käytännössä. Päätösten toimeenpanoa on siis jo valmisteltu laajasti.

”Psykoterapiakoulutuksen muuttaminen maksuttomaksi olisi vielä johdonmukainen toimi hallitukselta tässä tilanteessa. Uudistuksia hyödyttäisi, jos koulutettuja psykoterapeutteja olisi enemmän saatavilla. Tämä olisi taloudellisesti katsottuna pieni investointi, josta hallitus voisi hyvin päättää jo kevään budjettiriihessä.”

Valtioneuvoston julkaisema ”Suomen kestävän kasvun ohjelma – alustava elpymis- ja palautumissuunnitelma” on luettavissa täällä.

Kristian Wahlbeck, kehitysjohtaja
kristian.wahlbeck@mieli.fi