Mielenterveysseura on avannut Arabiankielisen kriisipuhelimen

Arabiankielinen kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kriisissä oleville, kuten oleskelulupaa odottaville, maahanmuuttokriisissä oleville tai paperittomille, arabiaksi ja englanniksi. Kuukausi sitten avattuun linjaan on tullut jo lähes 80 yhteydenottoa.

Kriisitilanteessa, esimerkiksi itsetuhoisissa ajatuksissa, on tärkeä saada nopeasti keskusteluapua. Turvapaikkaprosessiin ja ylipäätään kotoutumiseen sekä yhteiskuntaan sopeutumisen haasteisiin voi liittyä epävarmuutta ja stressiä, jotka kuormittavat mielenterveyttä. Toivottomuudesta kertovat muun muassa vastaanottokeskuksissa tapahtuneet itsemurhat ja itsemurhayritykset.

”Arabian kielellä tarjolla olevaa valtakunnallista puhelinapua kriiseissä olevalle ei ole ollut Suomessa aiemmin saatavilla. Kansainvälisestikin arabiankielinen kriisipuhelin on harvinainen. Tieto uudesta Kriisipuhelimesta leviää nyt sosiaalisessa mediassa. Kriisipuhelimeen voi soittaa myös Whatsappin ja Viberin välityksellä, jolloin soittajalle ei koidu kuluja”, kertoo kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter Suomen Mielenterveysseurasta.

”Psyykkisesti kuormittunut voi eristäytyä omaan kotiinsa ja vältellä sosiaalisia kontakteja, erityisesti jos kieli ja kulttuuri ovat vieraita. Silloin on erityisen vaikeaa hakea ja löytää apua. Puhelimitse tarjottava apu tavoittaa, myös yksin kotona pienten lasten kanssa olevat. Keskusteluapu on helppo myös luku- ja kirjoitustaidottomalle.”

Mielenterveysseura on ylläpitänyt Kriisipuhelinta suomen kielellä vuodesta 1970. Vastattuja puheluja on yli miljoona. Kriisipuhelimessa on alusta asti vastannut sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja koulutettuja vapaaehtoisia. Myös kuukauden auki olleeseen Arabiankieliseen kriisipuhelimeen tullaan kouluttamaan vapaaehtoisia päivystäjiä.

Arabiankielinen kriisipuhelin

- Numero 040 195 8202
- Linjalle voi soittaa myös Whatsappin ja Viberin välityksellä
- Päivystysajat : ma,ti,to,pe klo 11-15 ja ke klo 18-22
- Soittaa voi myös englanniksi
- Soittaa voi nimettömänä
- Arabiankieliset verkkosivut: www.mielenterveysseura.fi/azma

Kriisipuhelin suomen kielellä

- Numero 010 195 202
- Päivystysajat arkisin klo 9.00–07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00.
- Soittaa voi nimettömänä
- Verkkosivut: www.mielenterveysseura.fi/kriisipuhelin

Kaikki keskustelut Kriisipuhelimessa ovat aina luottamuksellisia ja päivystäjiä sitoo vaitiolovelvollisuus.Suomen Mielenterveysseura ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja. Kaikki soittajalle tulevat kulut kriisipuhelimeen soittamisesta ovat puhelinoperaattorien perimiä.

Susanna Winter, kriisipuhelintoiminnan päällikkö
susanna.winter@mielenterveysseura.fi

Valtaosassa väestöä alkoholi on yli kolme kertaa yleisempi keino stressistä palautumiseen kuin mindfulness15.5.2018 06:00Tiedote

Tuoreen gallup-kyselyn mukaan alkoholia nauttivista lähes joka neljäs (23%) käyttää sitä stressistä palautumiseen, mutta mindfulnessia ja erilaisia rentoutustekniikoita heistä hyödyntää palautumisessa vain seitsemän prosenttia. Tulokset käyvät ilmi Ehkäisevä päihdetyö Ehyt ry:n ja Suomen Mielenterveysseuran Kantar TNS Oy:ltä tilaamasta kyselystä.

Mahdollisuus työhön myös osatyökykyiselle nuorelle: Eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan kannanotto11.5.2018 09:00Tiedote

Työttömästä nuoresta kasvaa helposti työtön aikuinen. Erityisesti osatyökykyisten nuorten pääsyn vahvistamiseksi työelämään täytyy ottaa määrätietoisia askelia päätöksenteossa. Mielenterveyden häiriö on ylivoimaisesti yleisin syy nuoren työkyvyttömyyteen. Noin puolet aikuisiän mielenterveyshäiriöistä on alkanut ennen 14 vuoden ikää, ja noin kolme neljästä ennen 24. ikävuotta.