Mielenterveystyöllä S-ryhmässä poikkeuksellisen lupaavia tuloksia – ”Työnantajilta vaaditaan kokonaisvaltaista otetta ja tabujen purkua”

S-ryhmän asiantuntijaorganisaatiossa SOK:lla on muiden S-ryhmän yritysten tavoin panostettu mielen hyvinvointiin – ja nyt tulokset näkyvät. Keskiössä on työkyvyn systemaattinen johtaminen, tehokkaat tukipalvelut ja hoitomallit sekä esimiesten ja johdon ymmärryksen lisääminen mielen hyvinvoinnin, työn ja johtamisen yhteydestä.
– Konkreettisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi lyhytpsykoterapian tarjoaminen ja matalan kynnyksen sähköisten palveluiden käyttöönotto. Näitä ovat chat-palvelumme ja videoyhteydellä psykologin tai psykoterapeutin kanssa tapahtuva sparraus. Ohjausta työterveyspsykologin ennaltaehkäiseviin palveluihin on myös vahvistettu, ja esimiesten lähitukea tilanteiden hoitamisessa on parannettu. Esimiehen roolia ja ajoissa puheeksi ottamista ei voikaan liikaa korostaa. Sen mahdollistaa yrityskulttuuri, jossa ei ole tabuja ja vaikeistakin asioista voidaan keskustella, HR-asiantuntija Matti Räsänen SOK:lta toteaa.
Mielenterveyden häiriöistä johtuneet sairauspoissaolopäivät lisääntyivät SOK:lla selvästi vuosina 2017 ja 2018, mutta viime vuonna suunta kääntyi.
– Työperäiseen stressiin ja ahdistustiloihin liittyvät poissaolot ovat vähentyneet yli puolella, ja juuri näihin mielenterveyden häiriöihin työnantajalla on aito mahdollisuus vaikuttaa. Erityisesti ovat vähentyneet pitkät poissaolot, mikä vähentää huomattavasti työkyvyttömyyseläkeriskiä. Inhimillisestä näkökulmasta hyvin arvokasta, mutta satsaukset palveluihin ovat olleet taloudellisestikin meille kannattavia, Matti Räsänen lisää.
Vaatimuslistalla uudenlaiset työkalut ja kulttuurin muutos
Mielen oireilu otettiin luupin alle S-ryhmässä kaksi vuotta sitten Työeläkeyhtiö Elon ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa startatussa Nuori Mieli Työssä -hankkeessa. Hankkeen innovaatiot, kuten Terveystalon kanssa kehitetty chat-palvelu, otettiin laajaan käyttöön, ja nuorten kanssa aloitettu hanke hyödytti koko organisaatiota.
−Ainutlaatuinen Mielen tuki -mallimme ja siihen liittyvät suositukset näyttävät tuottavan tuloksia. Niissä S-ryhmän yrityksissä, joissa mallia hyödynnetään, mielenterveyden häiriöistä johtuvat sairauspoissaolot ovat laskussa. Se on poikkeuksellista tässä ajassa, S-ryhmän työhyvinvoinnista ja työkykyjohtamisesta vastaava johtaja Sanna-Mari Myllynen kuvailee.
Lisääntyvät mielenterveyden oireet vaativat kaikilta yhteiskunnan toimijoilta kokonaisvaltaista otetta.
− Toteutimme Nuori Mieli Työssä -hankkeen aikana tutkimuksen, johon vastanneista nuorista työntekijöistämme 39 % oli kokenut alakuloa tai masentuneisuutta edeltäneen kuukauden aikana. Tämä nuorten ryhmä oli heikommassa asemassa myös elintavoiltaan, elämänhallinnaltaan ja työhön liittyviltä kokemuksiltaan. Mielen oireilu on hyvin systeeminen asia. Suomessa masennusta lähestytään perinteisesti vain yhden kulman kautta. Tätäkin kulttuuria meidän pitää muuttaa, Sanna-Mari Myllynen haastaa.
Lisätiedot
S-ryhmän työhyvinvoinnista vastaava johtaja Sanna-Mari Myllynen (SOK), puh. 010 768 0312
HR-asiantuntija Matti Räsänen (SOK), puh. 010 768 0350
Nuori Mieli Työssä
Nuori Mieli Työssä oli S-ryhmän kolmivuotinen, hyvän työelämän kehittämisohjelma, jonka keskiössä ovat alle 25-vuotiaat nuoret. Hanke päättyi vuodenvaihteessa 2019-2020. Hanke tuotti tietoa ja työkaluja nuorten työkykyisyyden, työelämätaitojen ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi. Yhteistyökumppaneita ovat työeläkeyhtiö Elo, Barona, LähiTapiola, PAM, SAKU ry, Suomen Mielenterveysseura, Terveystalo, Työelämä 2020 ja Työterveyslaitos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän ruokatrendit julki – näin uudet ravitsemussuositukset näkyvät ostoskoreissa20.11.2025 12:00:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidata kertoo muutoksista suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Valtatrendit hinta, helppous ja yksilöllisyys vaikuttavat vahvasti ruokakaupan ilmiöiden taustalla. Ravitsemussuositukset ja toisaalta myös jauhelihan saatavuushaasteet ovat vaikuttaneet suomalaisten ostoskorien sisältöön kuluneen vuoden aikana.
Prisman verkkokaupan ja Hopen joululahjakeräys on helppo tapa auttaa - lahjoittaa voi “vaikka kotisohvalta käsin”18.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Prisman verkkokaupan ja Hopen perinteinen joululahjakeräys on tänä vuonna käynnissä 18.11.–3.12. välisen ajan. Keräysaikana Prisman verkkokaupassa lahjoitetut tuotteet toimitetaan Hopen kautta vähävaraisille lapsiperheille ympäri Suomen. Joulunajan apu on monessa suomalaisperheessä toivottu lahja, sillä lapsiperheiden avun tarve on kuluvan vuoden aikana kasvanut merkittävästi.
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

