MIELI ry:n Kriisipuhelimeen soitettiin lähes 100 000 kertaa edellisvuotta enemmän

Viime vuosien kriisit ja vaikeus saada riittävästi tukea sosiaali- ja terveyspalveluista nostavat Kriisipuhelimeen soittavien määrää. Alle 30-vuotiaiden soittajien määrä on lähes tuplaantunut kolmessa vuodessa.

Vuonna 2022 MIELI ry:n Kriisipuhelimeen tuli ennätykselliset 400 400 soittoyritystä, mikä on lähes 100 000 enemmän kuin edellisvuonna.

“Venäjän hyökkäyssota, koronapandemia ja muut päällä olevat kriisit kuormittavat ihmisiä. Matalan kynnyksen palvelut, kuten Kriisipuhelin, paikkaavat nyt julkisten palvelujen palveluvajetta. Suomessa asuvien psyykkisiin voimavaroihin pitäisi panostaa enemmän”, MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa tiivistää.

Yleisin Kriisipuhelimeen soiton syy on paha olo, erityisesti ahdistuneisuus. Kuten edellisvuonna, toiseksi eniten soitettiin liittyen ihmissuhteisiin. Erityisesti parisuhteiden päättymiseen liittyviä soittoja on ollut vähemmän kuin vuonna 2021. Puhelujen määrä liittyen sukupolvien välisiin haasteisiin on puolestaan noussut.

Talouden haasteet ovat näkyneet Kriisipuhelimessa enemmän miesten soitoissa. Kolmannes Kriisipuhelimeen soittavista on miehiä, mutta taloushuolista soittavissa heitä oli viime vuonna 43%. Miehet soittavat naisia enemmän riippuvuuksista. Lisäksi arjessa selviytymisen ongelmista uupumuksen takia soittavien määrä nousi viime vuonna.

Yhä nuoremmat soittavat Kriisipuhelimeen

Erityisesti nuorten aikuisten määrä on noussut tasaisesti usean vuoden ajan Kriisipuhelimessa. Vuodesta 2019 alle 30-vuotiaiden määrä on noussut 88% eli lähes tuplaantunut. Nuoret soittavat useimmiten ahdistuneisuuden, itsetuhoisuuden tai ihmissuhdeongelmien takia.

18—29-vuotiailla naisilla itsetuhoisuus on selvästi muita ryhmiä yleisempää. Kaikkiaan itsetuhoisia puheluita tulee Kriisipuhelimeen vuorokaudessakeskimäärin 16—17, joista kolmessa itsemurhavaara on suuri eli soittajalla on itsemurhasuunnitelma tai hän on yrittänyt itsemurhaa lähiaikoina. Lähes joka kolmas akuutisti itsetuhoisista soitoista tulee alle 30-vuotiailta naisilta.

“Nuorten, erityisesti nuorten naisten, kynnys tunnistaa kuormittava elämäntilanne ja hakea itselleen apua on madaltunut. Epäkohtiin ja ongelmiin tartutaan ja elämään lähdetään hakemaan muutosta aiempaa paremmin, sanoo puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter

“Kriisipuhelin on kuin tuntosarvi, koska puheluissa näkyy heti, mikä Suomessa asuvien mieltä painaa”, Winter lisää.

MIELI ry:n Kriisipuhelimen suomenkielinen linja on auki 24/7 numerossa 09 2525 0111. Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua jo kuudella kielellä. Esimerkiksi Ukrainasta tulleet voivat soittaa numeroon 09 2525 0114 omalla äidinkielellään arkisin 20 tuntia viikossa.

Susanna Winter
Päällikkö, puhelin ja verkkokriisityö
040 587 5197
susanna.winter@mieli.fi

Sanna Vesikansa
Johtaja, Kriisitoiminnot
040 745 9586
sanna.vesikansa@mieli.fi

Viivi Virtanen
Viestinnän asiantuntija
040 662 9022
viivi.virtanen@mieli.fi

MIELI Suomen Mielenterveys ry tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi. MIELI ry puolustaa kaikkien yhtäläistä oikeutta hyvään mielenterveyteen. Järjestö koordinoi valtakunnallisen kriisikeskusverkoston toimintaa sekä edistää lasten, nuorten, työikäisten ja ikääntyneiden mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia.

A cry for help for the environment: “Humanity is doomed” - Young people’s concerns about future need to be attended to4.3.2024 03:00:00 EET | Tiedote

The eco-crisis and uncertainty about the future cast a shadow over the mental wellbeing of young people. Research studies show that as many as 75 percent of them consider future to be daunting and 56 percent think that humanity is doomed. The awareness campaign “Let’s face the eco-crisis together” starts on 4th March 2024. The aspiration of the campaign is to make young people’s worries visible to all, to challenge adults to face these emotions and thoughts and to assure young people that they will not be left alone with their worries. Young people’s concerns of the future shall not be ignored anymore.