Mieltä vahvistavia meemejä, mielenterveyttä verkosta ja chat-tukea nuorille

Eurooppalaiset nuorisotyön toimijat sekä nuoret vaihtavat ideoitaan Helsingissä 7.-9.6.

Nuorten mielenterveyttä vahvistetaan parhaiten heidän omissa ympäristöissään: verkossa, sosiaalisessa mediassa, pelimaailmassa, nuorisotaloilla ja harrastusryhmissä. Mutta kuinka uusi teknologia saadaan parhaiten kasvattamaan nuorten osallisuutta yhteiskunnassa ja toisaalta tukemaan silloin, kun nuori tarvitsee apua? Ja miten sosiaalista mediaa ja pelejä voidaan hyödyntää nuorten mielenterveyden vahvistamisessa?

Tällä viikolla nuoret, nuorisotyön alan toimijat ja viranomaiset  seitsemästä EU-maasta kokoontuvat keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia ja käytäntöjä oman maansa nuorisotyöstä. Uudentyyppisten digitaalisten toimintamallien esittelyjen lisäksi asiantuntijat pureutuvat mielenterveystaitojen koulutukseen nuorisotyössä, vertaisoppimiseen ja -tukeen, sosiaalisen median ja pelien hyödyntämiseen sekä kansainväliseen Mielenterveyden ensiapu -konseptiin. Mielenterveyden ensiapu -koulutusta on räätälöity nuorille, nuorten parissa työskenteleville sekä maahanmuuttajille. Koulutukset tukevat mielenterveyden ylläpitämistä sekä kykyä kohdata mielenterveyden häiriöitä.

Seminaarin tavoitteena on paitsi jakaa nuorisotyön kokemuksia, työkaluja ja käytäntöjä, myös tuottaa ehdotuksia suosituksiksi ja uusiksi suuntaviivoiksi eurooppalaiseen yhteistyöhön. Seminaari on osa Euroopan unionin nuorisostrategian ja nuorisoalan työohjelman toimeenpanoa.  Suomi järjestää vertaisoppimishankkeen yhteistyössä Hollannin kanssa. Hanke edistää myös suomalaisen nuorisotyön koulutuksen  ja tutkimuksen näkyvyyttä ja se toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella.

Lisätietoa Eurooppalaisen nuorisotyön vertaisoppimisseminaarista

Elina Marjamäki, Suomen Mielenterveysseura

Lisätietoa Helsingin seminaarista

Seminaarin ohjelma

Projektikoordinaattori
Nuorisotyöhankkeet, Mielenterveyden edistämisen yksikkö

+358 40 678 7295  elina.marjamaki@mielenterveysseura.fi

Suomi on EU:n kärkimaita nuorten itsemurhien määrässä – itsemurhaa ajattelevaa voi jokainen auttaa8.9.2017 08:20Tiedote

Nuoret tekivät Suomessa itsemurhia toisiksi eniten kaikista EU-maista väestömäärään suhteutettuna vuonna 2013. Vuoden 2014 aikana 15–19 -vuotiaat suomalaisnuoret tekivät itsemurhia kaksi kertaa enemmän EU-maiden keskiarvoon verrattuna. Itsemurhia voidaan ehkäistä tehokkaasti kysymällä itsemurha-ajatuksista, kuuntelemalla ja avun piiriin ohjaamalla. Maailman itsemurhien ehkäisypäivää vietetään sunnuntaina 10.9.