Miesten tahaton lapsettomuus on usein näkymätöntä ja äänetöntä

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry muistuttaa Miesten viikolla, että isyys ei ole itsestäänselvyys. Tahaton lapsettomuus on yksi aikuisiän suurimmista kriiseistä. Tahattomasti lapsettomia miehiä yhdistää kipeä kokemus siitä, että toive lapsesta ei ole täyttynyt. Kokemuksen käsittelyyn tarvitaan tukea.

Tällä viikolla (7.–13.11.) vietetään Miesten viikkoa, joka huipentuu sunnuntaina vietettävään isänpäivään. Tahattomasti lapsettomalle isänpäivä voi kirvoittaa kipeitä tunteita ja kokemuksen ulkopuolisuudesta. Lapsettomien yhdistys Simpukka ry muistuttaa, että isyys ei ole itsestäänselvyys.

– Miesten lapsettomuuden taustalla voi olla esimerkiksi elämäntilanne tai terveydellinen syy. Tahaton lapsettomuus on yksi aikuisiän suurimmista kriiseistä. Selviytymisessä auttaa läheisiltä, vertaisilta ja terveydenhuollon henkilöstöltä saatu tuki. Esimerkiksi lapsettomuushoidoissa miehet toivovat tasavertaista huomiointia puolisonsa kanssa, sanoo Simpukka ry:n toiminnanjohtaja Piia Savio

Savion mukaan olisi tärkeää, että yhteiskunta tunnistaisi miesten kokeman lapsettomuuden sekä tukisi miesten lapsiperheellistymistä. Avoin puhe miesten lapsitoiveesta, hedelmällisyydestä ja miesten lapsiperheellistymisen esteistä tekisivät ilmiötä paremmin näkyväksi.

Lapsiperheellistymistä tukisivat nykyistä paremmin muun muassa hedelmöityshoitojen resurssien turvaaminen, psykososiaalinen tuki osana lapsettomuushoitoja sekä ei-kaupallisen sijaissynnytyksen mahdollistaminen.

Suomen lapsettomuusluvut korkeita

Tilastokeskuksen (2020) mukaan syntyvyys on laskenut ja lapsettomuus lisääntynyt tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2019 oli lapsettomia 40–44-vuotiaista miehistä jopa 30 prosenttia ja naisista 20 prosenttia. Luvut olivat 2000-luvun alussa 26 prosenttia miehillä ja 16 prosenttia naisilla.

Miesten lapsettomuus on harvemmin vapaaehtoisesti valittua. Sen sijaan sitä määrittelee usein elämäntilanne, esimerkiksi kumppanin puute. Väestöliiton vuonna 2015 julkaiseman arvion mukaan voidaan puhua yli 100 000 lapsettomuutta kokevasta miehestä.

Miesten lapsettomuudesta puhutaan myös tuoreessa teoksessa Puuttuvat puoli miljoonaa, Väestökato ja Suomen talouden tulevaisuus (Otava, 2022). Risto Murto nostaa teoksessa miesten tahattoman lapsettomuuden syiksi matalan koulutustason ja elämänhallinnan haasteet sekä repaleisiksi muuttuneet työuran ja ihmissuhteet.

Neuvojen sijaan empaattista kuuntelua

Tahattomasti lapsettomien miesten saamaa tukea on tutkittu muun muassa Simpukan vuonna 2020 tekemässä kyselyssä miesten lapsettomuudesta.

Kyselyn mukaan miehet kokivat saamansa tuen riittämättömäksi. Erityisesti miesten saama vertaistuki näyttäytyi vähäisenä: lähes kolme neljäsosaa vastaajista ei ollut saanut vertaistukea. Heistä useampi kuin joka kolmas olisi kuitenkin kaivannut sitä. Vertaistukea saaneet kuvasivat sitä merkittäväksi.

Kyselyn mukaan suru, häpeä, pelko ja näköalattomuus ovat yleisiä miesten kokemia lapsettomuuteen liittyviä tunteita. Myös ulkopuolisuuden tunne, pettymys, kateus, turhautuneisuus ja toivottomuus nousevat usein.

Vaikka miehet kokevat lapsettomuudesta puhumisen hankalaksi, moni kuitenkin haluaisi puhua aiheesta. Auttavaksi miehet kokivat muiden läsnäolon, empaattisen kuuntelun ja kokemuksen hyväksymisen. Voinnin ja jaksamisen tiedustelu on tuntunut miehistä hyvältä. Voimaa vastaajat saivat puolisolta ja ystäviltä, harrastuksista, työstä, läheisistä lapsista ja Simpukan toiminnasta.

”Elämässäni ei ole koskaan ollut näin pitkää (tässä vaiheessa vajaa neljä vuotta) jaksoa yhtämittaista surua. Tämä on elämäni suurin kriisi.” Lainaus Simpukan miesten lapsettomuuteen liittyvästä kyselystä vuodelta 2020.

Vertaistukea Simpukasta

Simpukka ry tarjoaa miehille vertaistukea muun muassa yksityisessä Facebook-ryhmässä Miesten Simpukka. Ryhmään voivat liittyä missä tahansa elämäntilanteessa olevat, tahatonta lapsettomuutta kokevat miehet.

Tietoa miesten lapsettomuuskokemuksesta löytyy myös Simpukan verkkosivuilta sekä verkkosivuilta ladattavasta opasvihkosta Näkymätön suru - Mies ja tahaton lapsettomuus

Lapsettomien yhdistys Simpukka ry on Suomen ainoa tahattoman lapsettomuuden asiantuntijaorganisaatio. Vuonna 1988 perustettu Simpukka edistää lapsettomien asemaa tiedon, tuen ja vaikuttamisen keinoin. Simpukan tavoitteena on, että Suomessa jokainen tahattoman lapsettomuuden kohtaava saa apua ja tukea.

18. kerran vietettävä Miesten viikko antaa äänen miehille. Miessakit ry:n lanseeraaman viikon teemana on tänä vuonna miesten parissa tehtävä työ ja sen tulevaisuus.

Simpukka välittää pyynnöstä haastattelupyyntöjä.