Mihin menet Suomi? Ulkopoliittisen instituutin johtajalta Mika Aaltolalta syksyllä kirja Ukrainan ja Euroopan tilanteesta

Tammi julkaisee lokakuussa Ulkopoliittisen instituutin johtajan Mika Aaltolan päiväkirjamerkinnöille pohjautuvan teoksen Mihin menet Suomi? – Pelon aika Euroopassa. Se on tärkeä ajankohtainen puheenvuoro Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan sekä Suomen ja Euroopan turvallisuustilanteesta.

Mika Aaltolan teos Mihin menet Suomi? – Pelon aika Euroopassa ilmestyy lokakuussa. Kansi: Markko Taina

Venäjän hyökkäys Ukrainaan 24.2.2022 järisytti koko Europan turvallisuustilannetta ja käänsi hetkessä Suomenkin ulko- ja turvallisuuspoliittisen toimintaympäristön aivan uuteen asentoon. Mika Aaltola valottaa kirjassaan Mihin menet Suomi? – Pelon aika Euroopassa tilanteen taustoja sekä Suomen turvallisuuspoliittisia näköaloja ja lähitulevaisuuden toimintavaihtoehtoja Ukrainan, Euroopan, Naton ja läntisen maailman kamppaillessa Venäjän hyökkäyssodan yleisen haasteen alla.

”Suomi on historiallisessa tienhaarassa rauhan rikkouduttua Euroopassa. Historia ei lopu Nato-jäsenyyteen, vaan Venäjän haaste tulee sävyttämään Suomen turvallisuusympäristöä pitkään. On suomalaisten tehtävä pitää Suomi suojassa yhdessä läntisten demokratioiden kanssa”, Mika Aaltola sanoo.

Taustoitetuille päiväkirjamerkinnöille pohjautuva teos seuraa geopoliittisen dynamiikan sekä sotatilanteen kehitystä hyökkäyksen alusta elokuuhun 2022 asti yhdistäen tilanneseurannan kiihkottomaan ja informatiiviseen tausta-analyysiin ja tulevaisuuden skenaarioiden pohdintaan. Näin kirja tarjoaa Suomen ja Euroopan turvallisuustilanteesta huolestuneelle lukijalle perusteltuja asiantuntijanäkemyksiä uhkaavan ja pelottavan tilanteen ymmärtämiseen ja pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten Suomen turvallisuus parhaiten taataan nyt ja tulevaisuudessa. Teos ilmestyy 12.10.2022.

Mika Aaltola on Ulkopoliittisen instituutin johtaja ja politiikantutkija, joka on perehtynyt erityisesti Yhdysvaltojen sisä- ja ulkopolitiikkaan, suurvaltapolitiikkaan sekä Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan.

Lisätiedot: Tietokirjallisuuden kustantaja Markku Aalto, +358 50 3051 908, markku.aalto@tammi.fi

Haastattelupyynnöt: Viestintäpäällikkö Johanna Harkkila, +358 41 4497274, johanna.harkkila@tammi.fi

Arvostelukappalepyynnöt: tiedotus@tammi.fi

Mika Aaltola kuvattiin kirjaa varten Suomenlinnassa. © Tammi ja Veikko Somerpuro

Tiedote: Bonon muistelmateos julkaistaan maailmanlaajuisesti marraskuussa10.5.2022 16:10:31 EEST | Tiedote

Artisti-aktivisti Bono, irlantilaisbändi U2:n laulaja, on kirjoittanut muistelmateoksen SURRENDER: 40 Songs, One Story, jonka Alfred A. Knopf julkaisee 1.11. 2022. Kirjan kustannusoikeudet Knopfille myi Curtis Brown, Ltd:n Jonny Geller, ja se julkaistaan kaikkialla maailmassa samaan aikaan. Suomessa kirjan kustantaa Tammi nimellä SURRENDER: 40 laulua, yksi elämä, ja se ilmestyy sekä painettuna, e-kirjana että äänikirjana. Kirjan suomentaa Tero Valkonen.