Mika Haavisto on vuoden 2017 Omistajanvaihdosasiantuntija

Omistajanvaihdos 2017 -konferenssin yhteydessä Helsingissä julkistettiin tänään vuoden 2017 Omistajanvaihdosasiantuntija. Kunniamaininnan sai projektipäällikkö, diplomi-insinööri Mika Haavisto Suomen Yrittäjistä.

Valinnan tekivät tilaisuuden järjestäneet organisaatiot Elinkeinoelämän keskusliitto, Suomen Uusyrityskeskukset, Suomen Yrittäjät ja Finnvera konferenssiin osallistuneiden asiantuntijoiden ehdotusten pohjalta. Konferenssissa oli koolla noin 200 omistajanvaihdosten asiantuntijaa eri puolilta Suomea. Kunniakirjan Mika Haavistolle luovutti Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

- Mika Haavisto on tehnyt monta vuotta omistajanvaihdosten kehittämistyötä Suomessa. Hän on luonut uudenlaista konseptia omistajanvaihdosten edistämiseksi ja koordinoinut onnistuneesti keskeisten toimijoiden yhteistyötä yrittäjäpolvenvaihdosten vauhdittamiseksi. Mika Haavisto on merkittävällä tavalla vaikuttanut yritysmarkkinoiden kehittymiseen, ja hänen useita vuosia jatkunut panoksensa pk-yrityskauppojen edistämisen eteen on huomionarvoinen, totesi Pauli Heikkilä ehdotuksissa esitettyjä perusteluja lainaten.

Omistajanvaihdosasiantuntijan valinnalla halutaan edistää mikro- ja pk-yritysmarkkinoiden kehittymistä.

Tarja Svartström, viestintäjohtaja, Finnvera Oyj, p. 040 826 2006

Eeva Ketvel, viestintäpäällikkö, Suomen Yrittäjät, p. 050 320 4849

Suomi on hyötynyt EU-yritysrahoituksesta eniten suhteessa väkilukuun - ESIR-rahoitusta hyväksytty Suomeen tähän mennessä 1,4 miljardia euroa20.12.2017 07:00Tiedote

Suomalaiset yritykset ovat löytäneet hyvin tarjolla olevan EU-rahoituksen. Euroopan maista Suomi on hyötynyt Euroopan strategisten investointien rahastosta (ESIR) eniten suhteessa väkilukuun ja kuudenneksi eniten suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suomeen on tähän mennessä hyväksytty ESIR-rahoitusta 1,4 miljardia euroa, jonka odotetaan käynnistävän investointeja 5,6 miljardilla eurolla tulevien vuosien aikana. Tuoreimmat rahoitussopimukset ovat kohdentuneet korkean teknologian hankkeisiin sekä tutkimukseen ja kehitykseen.

EK ja Finnvera selvittivät: Investointien ja yrityskauppojen rahoitukselle ja rahoitusneuvonnalle kysyntää18.12.2017 07:00Tiedote

Pk-yritysten rahoituspalvelujen tarve kohdistuu tällä hetkellä ennen kaikkea investointeihin ja yrityskauppoihin. Tämä ilmenee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n tekemästä Yrittäjäpaneelin kyselytutkimuksesta. Tutkimuksen tulos tukee syksyn Pk-yritysbarometrin tietoja, jonka mukaan kasvuhakuiset ja kansainvälistyvät pk-yritykset pyrkivät viemään toimintaansa voimakkaasti eteenpäin ja aikovat hakea kehityshankkeisiin ulkoista rahoitusta. Pk-yritysten kasvunäkymät ovat siis hyvällä tolalla.

Finnvera mukana rahoittamassa risteilijätilausta yli 2,5 miljardilla eurolla – Royal Caribbean Cruises -varustamon alustilaus on Finnveran kaikkien aikojen suurin rahoitushanke9.11.2017 09:00Tiedote

Finnvera osallistui lokakuussa Royal Caribbean Cruises Ltd. -varustamon kahden risteilyaluksen rahoitukseen järjestämällä varustamolle yhteensä yli 2,5 miljardin euron ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kyse on varustamon ja Meyer Turku Oy:n vuonna 2016 julkistamiin aiesopimuksiin liittyvä rahoitus ostajalle. Nyt toteutuvat alustilaukset ovat vientikauppoina erittäin mittavia ja niiden positiiviset kerrannaisvaikutukset näkyvät työllisyys- ja alihankintavaikutuksina useiden vuosien ajan.

Ostajarahoitus järjestyi vientitakuulaitosten yhteistyönä - Finnvera osallistui suurimpaan rahoitushankkeeseensa telesektorilla10.10.2017 08:27Tiedote

Rahoituksen järjestäminen on yhä keskeisemmässä roolissa vientikauppaneuvotteluissa, ja trendi on voimistunut viime vuosina. Finnvera edisti Nokian verkkolaitetoimituksia maailman johtaviin teleoperaattoreihin kuuluvalle Verizonille tarjoamalla ostajaluottorahoituksen ja vientitakuun. Kokoluokaltaan mittavassa rahoituksessa Finnveran takuun ja rahoituksen osuus on 1,5 miljardia dollaria eli noin 1,3 miljardia euroa. Pohjois-Amerikkaan suunnattu rahoitus syntyi vientitakuulaitosten yhteistyönä, sillä mukana rahoituksen järjestelyssä oli myös Kanadan vientitakuulaitos Export Development Canada (EDC).