Mika Saukkonen kirjoittaa kirjan aitajuoksija Annimari Kortteesta

Teos kertoo suurten vaikeuksien kautta maailman huipulle nousseen urheilijan tähänastisen elämäntarinan. Annimari Korte – Yli kaikkien aitojen ilmestyy toukokuussa 2021 Tammen kustantamana.

Toukokuussa ilmestyvä kirja kertoo Annimari Kortteen tarinan hänen urheilu-uransa ajalta.

Keihäsmenestykseen tottunut suomalainen urheilukansa on kääntänyt katseensa heittopaikoilta aidatulle maalisuoralle. Naisten 100 metrin aitajuoksusta on tullut yleisurheilun uusi menestyslaji ja Annimari Kortteesta yksilölajien uusi suomalainen kärkinimi.

Kortteen tie nykyiseen menestykseen on ollut täynnä vaikeuksia. Huippulahjakkuuden ura katkesi nuorena loukkaantumisten takia, ja hän ehti olla lähes viiden vuoden mittaisella kilpailutauolla. Vakavat terveysongelmat olivat viedä uransa keskeyttäneen urheilijan hengen.

Kesällä 2019 Korte rikkoi 100 metrin aitajuoksun Suomen ennätyksen. Viime kaudella hän voitti uransa ensimmäisen aikuisten Suomen mestaruuden ja teki koko kauden osalta lajissaan maailmantilaston viidenneksi nopeimman ajan. Nyt unelma elää ja edessä siintävät Tokion kesäolympialaiset 2021.

Annimari Korte kertoo tarinansa Mika Saukkosen kirjoittamassa tietokirjassa Yli kaikkien aitojen. Teos julkaistaan toukokuussa 2021. Korte toivoo kirjan inspiroivan ja antavan voimaa heille, jotka ovat kokeneet elämässään vaikeita aikoja.

”On ollut mielenkiintoista käydä läpi vaikeita vuosia elämästä, jotka nyt tuntuvat todella kaukaisilta. Tuntuu, että se oli eri elämää. Olin eri ihminen. Kirjan kirjoittaminen on auttanut prosessoimaan kaikkea mitä olen käynyt läpi ja antanut entistä enemmän uskoa ja motivaatiota tulevaan”, Annimari Korte sanoo.

Yli kaikkien aitojen kertoo Kortteen uran vaiheet ja avaa hänen sielunmaisemaansa. Teos kertoo, miten entisestä koulukiusatusta on tullut yksi Suomen suosituimmista urheilijoista. Se paljastaa kovan ja määrätietoisen, itsepäisenkin urheilijan. Ja herkän ja haavoittuvaisen ihmisen.

Mika Saukkonen (s. 1966) on urheilutoimittaja ja tietokirjailija. Hän on kirjoittanut aiemmin elämäkerran telinevoimistelija Jari Mönkkösestä ja jääkiekkoilija Timo Jutilasta.

Kirjan kustantaja Tammi on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Lisätiedot:

Kati Lampela

Kustannuspäällikkö

kati.lampela@tammi.fi

Arvostelukappaleet:

tiedotus@tammi.fi

Tammen syksyn 2021 kirjat on julkistettu13.4.2021 12:52:25 EEST | Tiedote

Suomalaisen kirjallisuuden maailmantähden Max Seeckin syyskuussa ilmestyvä romaani Kauna on trilleri yritysjohtajan murhasta. Leena Lehtolaisen Ilvesvaara on viides romaani henkivartija Hilja Ilveskerosta kertovassa sarjassa. Timo Parvela ja Pasi Pitkänen aloittavat lokakuussa maailmanvalloituksen uudella Varjot-sarjalla. Renny Harlin kertoo elämäkerrassaan ainutlaatuisen tarinansa Hollywoodin parrasvaloissa ja showbisneksen karuissa kulisseissa. Kansainvälisiä huippuja listalla edustavat nobelisti Kazuo Ishiguro odotetulla romaanillaan Klara ja aurinko sekä nuori yhdysvaltalaisrunoilija Amanda Gorman.

Spoken word runouden -taitajat yhdistävät voimansa Amanda Gormanin suomennoksissa9.4.2021 12:15:11 EEST | Tiedote

Amanda Gormanin teokset kääntää suomeksi työpari Laura Eklund Nhaga ja Aura Nurmi. Äänikirjoiksi ne tulkitsee artistinimellä Yeboyah tunnettu Rebekka Kuukka. Kaikkiaan Gormanilta suomennetaan tänä vuonna kaksi teosta, toukokuussa lahjakirja Vuori jota nousemme ja syyskuussa Loren Longin kuvittama lastenkirja Muutos nousee ja soi. Gormanin runojen laajempi kokoelma ilmestyy vuonna 2022.

Eeva-Liisa Mannerin syntymästä 100 vuotta – juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee elämäkerran ja kootut teokset15.3.2021 15:03:26 EET | Tiedote

Eeva-Liisa Manner (1921–1995) on yksi merkittävimmistä sodanjälkeisistä kirjailijoistamme: monipuolinen runoilija, prosaisti, näytelmäkirjailija, esseisti, suomentaja ja kriitikko. Tänä vuonna hänen syntymästään tulee kuluneeksi sata vuotta. Juhlavuoden kunniaksi Tammi julkaisee uuden, Marja-Leena Tuurnan kirjoittaman Manner-elämäkerran sekä uusintapainoksen Mannerin kootuista runoista. Juhlavuoteen sisältyy myös seminaari ja Suomen Kirjailijaliiton jakama runouspalkinto.