Mikkelissä vuokranantajan huolina väestön väheneminen ja vuokrien lasku

Mikkeli sijoittui 27 kaupungin joukosta sijalle yhdeksäntoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Mikkelissä ennustettu vuokratuotto on vertailun kaupunkien kärkipäässä, mutta asuntosijoittamisen riskejä lisää väestön väheneminen ja vuokra-asuntojen kysynnän hiipuminen. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevimmat kaupungit ovat Tampere, Turku ja Vantaa. Mikkeli sijoittui 27 kaupungin joukosta yhdeksänneksitoista.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin.

”Mikkelissä ennustettu vuokratuotto on vertailun kaupunkien kärkipäässä, mutta asuntosijoittamisen riskejä lisää väestön väheneminen ja vuokra-asuntojen kysynnän hiipuminen. Ennakkotietojen mukaan Mikkeli menetti viime vuonna 530 asukasta, ja negatiivisen väestökehityksen on ennustettu jatkuvan. Asukkaiden väheneminen näkyy vuokra-asuntojen kysynnän ja vuokrien laskuna”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen kertoo.

Vapaarahoitteiset vuokrat laskivat Mikkelissä tammi-maaliskuussa 0,2 prosenttia vuodentakaisesta. Vuokrakehitys oli yksiöissä (+0,5 %) sekä kolmioissa ja suuremmissa asunnoissa (+0,7 %) edelleen positiivista, mutta kaksioiden vuokrat laskivat rajusti (-1,0 %), mikä painoi vuokrien kokonaiskehityksen negatiiviseksi. Neljä-viisivuotta sitten kaksioiden vuokrien vuosikasvu oli jopa 4–5 prosenttia.

”Tilastokeskuksen mukaan useampi kuin joka kymmenes asunto Mikkelissä on tyhjillään. Vuokra-asuntojen kysyntä on myös voimakkaammin keskittymässä keskusta-alueelle. Vuokramarkkinoita tervehdyttäisi se, että kaupunki purkaisi vuokrataloyhtiönsä peruskorjauskuntoisia asuntoja”, Rokkanen toteaa.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Korona ei Suomen Vuokranantajien kyselyiden perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytymisen on ilmoitettu vaikeutuneen alkuvuonna myös Mikkelissä.

”Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.