Miksi burnoutista tuli milleniaaleille sukupolvikokemus?

Bloggaaja-toimittaja Eeva Kolun kirja Korkeintaan vähän väsynyt (Gummerus) on tarkka ja terävä katsaus 2000-luvun burnout-kulttuuriin. Kirjassaan Kolu perkaa sukupolvensa suorituspaineita työelämässä, vapaalla ja somessa. Hän käy myös läpi oman uupumushistoriaansa ja kertoo, mitä se on opettanut.

”En tunne yhtään (siis yhtään) kolmekymppistä naista, joka ei olisi ollut joko burnoutissa tai lähellä sitä”, Eeva Kolu kirjoittaa. ”Uupumuksesta on tullut sukupolvikokemus, ja enemmänkin – kokonaisen sukupolven hallitseva olotila.”

Kirjassaan Kolu pohtii, mikä kaikki meitä oikein uuvuttaa. Syiksi nousevat suorituskeskeisyys, paine olla jatkuvasti onnellinen ja kehittää itsestään aina vain parempaa versiota, naisiin kohdistuvat ristiriitaiset odotukset, tunteiden tukahduttaminen ja sitä seuraava piiloaggressiivisuus, häpeä, esillä, mitattavissa ja saavutettavissa oleminen, kiire hyveenä, elämän monimutkaisuus, postnormaali aika ja pärjäämisen eetos – ja ennen kaikkea syvä kokemus siitä, ettei koskaan riitä.

Kirja pureutuu aikamme ongelmiin, mutta esittää myös joukon ratkaisuja ja muistuttaa ilon, huumorin, myötätunnon ja joutilaisuuden merkityksestä. Uupumiset ovat olleet Kolulle oman riittämättömyyden kohtaamisen paikkoja. Ne ovat opettaneet muun muassa vetämään rajoja, pyytämään apua, tunnistamaan omia tarpeita, luomaan rutiineja ja antamaan joidenkin asioiden vain tapahtua.

”Vasta uupumus näytti minulle sen, miten pitkään olin taistellut tuulimyllyjä vastaan. Melonut hampaat irvessä vastavirtaan silloinkin kun olisin vain voinut antaa elämän olla helppoa ja kivaa. Löysin omat rajani vasta, kun ne piirrettiin eteeni isolla punakynällä. Seis, tästä eteenpäin ei enää mennä.”

Eeva Kolu
Eeva Kolu on Helsingissä asuva kolmekymppinen kirjoittaja. Hän on tehnyt 12-vuotisen uran bloggaajana, toimittajana ja kaupallisena copywriterinä. Kirjoittajana hän haluaa sanoittaa yhteisiä inhimillisiä kokemuksia, tunnelmia ja tunteita. ”Kirja syntyi tarpeesta ymmärtää, miksi ajauduin vuosia kestäneeseen burnout-putkeen ja miksi näen ympärilläni niin paljon uupumusta. Se ei voi johtua pelkästään siitä, että ihmiset tekevät liikaa töitä.”

Eeva Kolu, Korkeintaan vähän väsynyt – Eli kuinka olla tarpeeksi maailmassa, jossa mikään ei riitä

Eeva Kolu, kuva: Mikko Rasila

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.