Miksi tyytymättömyys politiikkaan lisääntyy Suomessa ja Ruotsissa?

Viime vuosikymmeninä tyytymättömyys politiikkaan on lisääntynyt. Uudet äärioikeistolaiset puolueet ovat saaneet vaalivoittoja kaikkialla Euroopassa, kun taas 1900-luvun vanhat puolueet ovat menettäneet jalansijaa. Globalisaatiota, maahanmuuttoa ja kansallista identiteettiä koskevat kysymykset ovat nousseet kansallisen politiikan etualalle. Tiistaina 10.5.2022 keskustellaan Helsingin yliopiston Tiedekulmassa siitä, miksi monet ihmiset ovat pettyneitä ja kyllästyneitä poliittiseen päätöksentekoon.

Millaisia tunteita, kokemuksia ja ajatuksia polittiikkaan kohdistuvan tyytymättömyyden takana on?

Aiheesta keskustelevat Kalevi Sorsa -säätiön järjestämässä keskustelutilaisuudessa ruotsalaisen ajatuspaja Arena Idén johtaja Lisa Pelling, joka on kirjoittanut Johanna Lindellin kanssa kirjan Det Svenska missnöjet (2021) sekä professori Anu Kantola, joka on toimittanut kirjan Kahdeksan kuplan Suomi (2022).

Keskustelu käydään englanniksi ja sen juontaa Kalevi Sorsa -säätiön eriarvoisuuden vähentämisen hankevastaava Anna Rajavuori. Lämpimästi tervetuloa!

Aika: tiistai 10.5.2022 klo 13.30–14.30

Paikka: Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, Helsinki.

Tilaisuuden striimaus Tiedekulman sivulla.

Lisa Pelling johtaa Arena Idé -ajatuspajaa. Hän on väitellyt tohtoriksi valtio-opista Wienin yliopistosta ja toimii puheenjohtajana Lingköpingin yliopiston Institute for Research on Migration, Ethnicity and Societyssa (REMESO).

Anu Kantola on viestinnän professori Helsingin yliopistossa. Kantola on johtanut  Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -konsortiota ja tutkinut talouden rakennemuutoksen poliittisia vaikutuksia, erityisesti muutoksia yhteiskunnallisissa ja poliittisissa identiteeteissä.

Kalevi Sorsa -säätiö on sosialidemokraattinen ajatushautomo. Elävä demokratia edellyttää monipuolisia mutta perusteltuja näkemyksiä, tulevaisuuden tekeminen ennakkoluulotonta asennetta ja uusia avauksia. Kalevi Sorsa -säätiö perustettiin vuonna 2005 vastaamaan osaltaan näihin tavoitteisiin.

Uutta ajattelua sosialidemokratian suunnasta 2020-luvulla28.4.2022 07:17:00 EEST | Tiedote

Sosialidemokratian hiipumista niin Suomessa kuin maailmallakin on ennustettu useaan otteeseen, mutta ennusteet ovat osoittautuneet kerta toisensa jälkeen vääriksi. Kalevi Sorsa -säätiön perjantaina julkaistavassa kirjoituskokoelmassa kuusi nuoremman polven kansanedustajaa, kuntapäättäjää ja järjestöaktiivia käsittelee sosialidemokratian suuntaa tällä vuosikymmenellä. Epävarmoista tulevaisuudenkuvista huolimatta kirjoittajia yhdistää usko edistyksellisen politiikan mahdollisuuksiin ratkaista suuria yhteiskunnallisia ongelmia.

Sosialidemokraattinen ajatuspaja: Yksinasuvien asemaa edistettävä puolueiden yhteistyöllä24.11.2021 07:16:00 EET | Tiedote

Suomessa on 1,25 miljoonaa yhden hengen kotitaloutta, mutta yksinasuvien asemasta ei juuri puhuta politiikassa. Kalevi Sorsa -säätiön uudessa julkaisussa pureudutaan yksinasumisen vaikutuksiin hyvinvoinnin, toimeentulon ja koronakriisin näkökulmista. Raportin kirjoittajat Mikko Lievonen ja Maija Mattila suosittelevat perustamaan yksinasumiseen keskittyvän parlamentaarisen komitean, jonka puitteissa kaikki eduskuntapuolueet osallistuisivat yksinasuvien aseman parantamiseen.