”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”

Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 Milja Köpsi täydessä vauhdissa Mimmit koodaa -suurtapahtumassa 15.10.2021. Kuvaaja: Photomikke

Lehdistötiedote 3.12.2021

Mimmit koodaa -ohjelma on hämmästyttävä menestystarina. Vuonna 2018 nollapisteestä aloitettu ohjelma on nyt tuhansien naisten portti koodaamiseen ja ohjelmistoalalle. Alusta asti niin ohjelman kasvoina kuin sen väsymättömänä työrukkasena on häärännyt Milja Köpsi, uunituore Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021. Köpsi saa lämpimimmät onnittelut erottamattomalta aisapariltaan.

”Miljan valinta osuu kohdalleen kaikin tavoin, sekä sydämeen että aivoihin. Milja on antanut Mimmit koodaa -ohjelmalle kaikkensa, ollut koko sielullaan mukana. Milja on ollut niin vastustamattoman vetoava keulakuva, äänitorvi ja muutoksen rakentaja, että on vaikea kuvitella kuka olisi voinut pystyä samaan. Miljan vetovoima on innostanut tuhansia naisia mukaan”, kiittää Rasmus Roiha, Mimmit koodaa -ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Roiha alleviivaa valinnan merkitystä koko ohjelmistoalalle.

”Alamme ykkösmedia Tivi on tässä Miljan kautta noteerannut myös koko Mimmit koodaa -ohjelman työn ja tekemisen merkityksen. Milja on ollut avain suuressa työssämme, jotta ohjelmistoala aidosti avautuisi naisille. Siksi tämä tunnustus on tärkeä koko alallemme. Samalla on ilmiselvää, että Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle”, toteaa itse saman tunnustuksen viisi vuotta sitten saanut Roiha.

Magneetti myös yrityksille – ”armoitettu myyntitykki”

Kaikki Mimmit koodaa -tilaisuuksia seuranneet tietävät, miten vetoavasti Köpsi kertoo omista kokemuksistaan ja tunteistaan. Kyyneleetkään eivät ole lavalla suuri harvinaisuus. Siksi Roiha haluaa tuoda esiin Köpsin piiloon yleisöltä jäävän puolen, joka on ollut koko ohjelmalle elintärkeä.

”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja koko ohjelman onnistumiselle. Ohjelmistoyritysten naisille ilmaiseksi tarjoamat kurssit ovat olleet ohjelman tärkein anti, yritysten panos korvaamattoman arvokas. Juuri Milja on tehnyt upeaa myyntityötä yrityksille. Milja on yhtä lailla armoitettu myyntitykki kuin lavatähtikin”, myhäilee Roiha.

Asennemuutoksen airut

Roiha liittää Köpsin menestyksen myös inklusiivisuuden laajentumiseen bisneksessä.

”Milja on ollut alamme näkyvin viestintuoja siitä, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia, ja että alamme myös tarvitsee kaiken osaamisen. Sukupuoli ei saa ratkaista ja diversiteetti on hyödyllistä. Miljan ajama asennemuutos on sekä oikein että edistää liiketoimintaa. Yritysten tulee olla aidosti inklusiivisia ollakseen houkuttelevia niin työntekijöille kuin asiakkaillekin. Milja on ollut avainhenkilö tämän ymmärryksen edistämisessä, ei vain yrityksiin vaan yhteiskuntaan laajemminkin.”

Kiitos koko yhteisölle!

Uunituore Vuoden Tivi-vaikuttaja Milja Köpsi itse haluaa ennen kaikkea kiittää “mimmejä”.

”Minun työni ja koko ohjelman menestyksen ovat tehneet mahdolliseksi upeat vapaaehtoiset, auttamishaluiset yritykset ja varsinkin tuhannet yhteisömme jäsenet. Koko yhteisömme on se, joka tämän tunnustuksen ennen kaikkea ansaitsee”, kiittää Köpsi.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Nyt ilmastonmuutoksen kimppuun” – Vuoden Ohjelmistoyrittäjä Sammeli Sammalkorpi luo hankinnoista väylän puhtaaseen bisnekseen9.12.2021 14:17:31 EET | Tiedote

Vuoden Ohjelmistoyrittäjä 2021 on Sievon perustajiin kuuluva Sammeli Sammalkorpi. ”Sammeli on rakentanut hankintojen analytiikalla upean yrittäjävetoisen kansainvälistyvän kasvutarinan”, kiittää valinnan tehneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Sievo on viidessä vuodessa kolminkertaistanut liikevaihtonsa jo lähes 20 miljoonaan euroon. ”Luomme datalla asiakkaille merkittävää lisäarvoa. Nyt analytiikkamme mittaa myös ostojen hiilijalanjäljen”, kertoo Sammalkorpi Sievon uudesta suunnasta.

”Tuhat juniorikoodaria heti töihin!” Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista työuraansa aloittaville koodareille15.10.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin talousvaikuttajiin kuuluva kansanedustaja (kok) Elina Valtonen vaatii julkisten IT-projektien avaamista juniorikoodareille. ”Näin saisimme portit auki jopa satojen koodarinaisten nopealle työllistymiselle”, visioi Valtonen Mimmit Koodaa -ohjelman suuressa verkkotapahtumassa. Mimmit Koodaa -vetäjä Milja Köpsi toivoo päättäjiltä rivakkaa tarttumista Valtosen vaatimukseen.

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat sadoilla miljoonilla euroilla – ”Suomi näyttää kerrankin tekevän skaalautuvampaa bisnestä kuin Ruotsi!”21.9.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset SaaS-firmat kasvavat selvästi nopeammin kuin verrokkiyritykset Ruotsissa ja Tanskassa. Uunituore tutkimus kertoo, että Suomessa on panostettu Ruotsia enemmän automaatioon ja sen tarjoamaan skaalautuvuuteen. ”Suomalaisyritysten erinomaiset kasvuluvut startup-vaiheen jälkeen kertovat, että oikeilla linjoilla ollaan”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Tutkimuksen toteuttaneen Vendep Capitalin sijoitusjohtaja Timo Felinin mukaan yksi avain menestykseen on ollut käyttöön perustuva hinnoittelu.

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.