”Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle” – Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 on Milja Köpsi, Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä ja pysäyttämätön luonnonvoima

Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on valittu Vuoden Tivi-vaikuttajaksi. ”Olemme todella iloisia Miljan ja koko ohjelmistoalan puolesta. Miljan työ on ollut ratkaisevan tärkeää Mimmit koodaa -ohjelman kasvulle ohjelmistoyritysten muutosvoimaksi”, kiittää Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan Köpsi ei ole onnistunut vain omalla persoonallaan innostamaan tuhansia naisia mukaan. ”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja muutoksen aikaansaamiseksi alalla.”

Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021 Milja Köpsi täydessä vauhdissa Mimmit koodaa -suurtapahtumassa 15.10.2021. Kuvaaja: Photomikke

Lehdistötiedote 3.12.2021

Mimmit koodaa -ohjelma on hämmästyttävä menestystarina. Vuonna 2018 nollapisteestä aloitettu ohjelma on nyt tuhansien naisten portti koodaamiseen ja ohjelmistoalalle. Alusta asti niin ohjelman kasvoina kuin sen väsymättömänä työrukkasena on häärännyt Milja Köpsi, uunituore Vuoden Tivi-vaikuttaja 2021. Köpsi saa lämpimimmät onnittelut erottamattomalta aisapariltaan.

”Miljan valinta osuu kohdalleen kaikin tavoin, sekä sydämeen että aivoihin. Milja on antanut Mimmit koodaa -ohjelmalle kaikkensa, ollut koko sielullaan mukana. Milja on ollut niin vastustamattoman vetoava keulakuva, äänitorvi ja muutoksen rakentaja, että on vaikea kuvitella kuka olisi voinut pystyä samaan. Miljan vetovoima on innostanut tuhansia naisia mukaan”, kiittää Rasmus Roiha, Mimmit koodaa -ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Roiha alleviivaa valinnan merkitystä koko ohjelmistoalalle.

”Alamme ykkösmedia Tivi on tässä Miljan kautta noteerannut myös koko Mimmit koodaa -ohjelman työn ja tekemisen merkityksen. Milja on ollut avain suuressa työssämme, jotta ohjelmistoala aidosti avautuisi naisille. Siksi tämä tunnustus on tärkeä koko alallemme. Samalla on ilmiselvää, että Milja on tärkeä koko ohjelmistoalalle”, toteaa itse saman tunnustuksen viisi vuotta sitten saanut Roiha.

Magneetti myös yrityksille – ”armoitettu myyntitykki”

Kaikki Mimmit koodaa -tilaisuuksia seuranneet tietävät, miten vetoavasti Köpsi kertoo omista kokemuksistaan ja tunteistaan. Kyyneleetkään eivät ole lavalla suuri harvinaisuus. Siksi Roiha haluaa tuoda esiin Köpsin piiloon yleisöltä jäävän puolen, joka on ollut koko ohjelmalle elintärkeä.

”Milja on ollut keskeinen voima myös yritysten saamisessa mukaan ja koko ohjelman onnistumiselle. Ohjelmistoyritysten naisille ilmaiseksi tarjoamat kurssit ovat olleet ohjelman tärkein anti, yritysten panos korvaamattoman arvokas. Juuri Milja on tehnyt upeaa myyntityötä yrityksille. Milja on yhtä lailla armoitettu myyntitykki kuin lavatähtikin”, myhäilee Roiha.

Asennemuutoksen airut

Roiha liittää Köpsin menestyksen myös inklusiivisuuden laajentumiseen bisneksessä.

”Milja on ollut alamme näkyvin viestintuoja siitä, että kaikki ihmiset ovat saman arvoisia, ja että alamme myös tarvitsee kaiken osaamisen. Sukupuoli ei saa ratkaista ja diversiteetti on hyödyllistä. Miljan ajama asennemuutos on sekä oikein että edistää liiketoimintaa. Yritysten tulee olla aidosti inklusiivisia ollakseen houkuttelevia niin työntekijöille kuin asiakkaillekin. Milja on ollut avainhenkilö tämän ymmärryksen edistämisessä, ei vain yrityksiin vaan yhteiskuntaan laajemminkin.”

Kiitos koko yhteisölle!

Uunituore Vuoden Tivi-vaikuttaja Milja Köpsi itse haluaa ennen kaikkea kiittää “mimmejä”.

”Minun työni ja koko ohjelman menestyksen ovat tehneet mahdolliseksi upeat vapaaehtoiset, auttamishaluiset yritykset ja varsinkin tuhannet yhteisömme jäsenet. Koko yhteisömme on se, joka tämän tunnustuksen ennen kaikkea ansaitsee”, kiittää Köpsi.

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

”Koodaripula voi hyydyttää miljardiloikatkin” – Monille tuntematon toimiala superkasvussa: lähes 60% yrityksistä lupaa merkittävää kasvua – jos vain osaajia riittää30.6.2022 10:01:23 EEST | Tiedote

Taloutta varjostavat taas synkät pilvet, mutta ohjelmistoalalla merkittävää kasvua odottaa peräti 40% yrityksistä. Lisäksi ohjelmistoalan sisältä löytyy vielä oma superkasvuala. ”Jos joku ei vielä SaaS-bisnestä tunne, nyt olisi korkea aika. Kun 56% yrityksistä ennakoi merkittävää kasvua, tiedossa on Suomen viennille uusi keihäänkärki”, arvioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha uunituoretta tutkimusta. Luvassa voi olla Suomen viennille uusi veturi – kunhan paheneva koodaripula ei tule esteeksi.

Ohjelmistoala tekee historiaa: ”Meillä on Juniorirekry-tapahtumassa yli 800 osallistujaa, joista ylivoimainen enemmistö on naisia!”11.5.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalan suurin haaste on uusien osaajien löytäminen. ”Tarve on huutava ja toivomme, että Juniorirekry-tapahtumassa mahdollisimman moni koodari-junnu kohtaa tulevan työnantajansa – edellytykset ovat erinomaiset”, visioi Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Roihan mukaan tapahtuma menee varmuudella historiaan: ”Tuskin koko universumista löytyy isoa IT-rekrytapahtumaa, jossa miehet olisivat olleet pieni vähemmistö.” Yrityksiä kaivataan mukaan lisää, vaikka ”23 yritystä on mainio alku.”

”Meillä muhii mielenterveyden aikapommi” – Ohjelmistoala herännyt koko Suomen ongelmaan: ”On kysyttävä, pitääkö meidän palata toimistoille?”2.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Mielenterveysongelmat ovat kasvava ongelma jopa vapaista työoloistaan tunnetulla ohjelmistoalalla. ”Heikentynyt mielenterveys vie informaatio- ja viestintäalalla työkyvyttömyyseläkkeelle jo kymmeniä työntekijöitä vuodessa. Tämä tarkoittaa, että ongelmista kärsiviä on alalla vähintään satoja”, kertoo Varman asiantuntijalääkäri Tiia Reho. ”Tilanne on hälyttävä ja meidän on ryhdyttävä toimiin. Ihmiset tarvitsevat yhteisöllisyyttä ja siksi on kysyttävä, pitääkö meidän oikeasti palata toimistoille ainakin osittain?”, pohtii Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Olemme valmentaneet jo satoja naisia… Tavoitteemme on naisten oma teknologiayritys” – Mimmit koodaa -palkinto 2022 Susanna Kyllöselle22.4.2022 12:16:14 EEST | Tiedote

Mimmit koodaa -palkinnon 2022 on voittanut Susanna Kyllönen merkittävistä ansioistaan naisten innostamisessa ohjelmistoalalle ja tehokkaasta työstä sen hyväksi. ”Susannan käynnistämä Twig the Code -yhdistys on tehnyt erittäin arvokasta työtä, hienoin tuloksin. On tärkeää, että muutkin kuin Mimmit koodaa -ohjelma ponnistelevat samojen isojen tavoitteiden hyväksi”, kiittää Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. ”Koen, että tämä on palkinto kaikille naisille, jotka ovat työhömme osallistuneet”, jakaa Susanna Kyllönen kiitosta eteenpäin.

”Annamme äänen vaiennetuille” – Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu, joka auttaa lähisuhdeväkivallan uhreja Suomessa ja Tansaniassa9.12.2021 14:31:58 EET | Tiedote

Lähisuhdeväkivallan uhreja auttava Aino Chatbot on Vuoden Digipalvelu 2021. ”Tarjoamme väkivallan uhreille helpon tavan päästä apuun kiinni. Palkinto on meille erittäin arvokas tunnustus ja tärkeää julkisuutta”, kiittää Ainon perustaja Anna Juusela. Palkinnon myöntävä Ohjelmisto- ja e-business ry pitää Aino Chatbotin merkitystä erittäin suurena. ”Aino on mainio osoitus siitä, miten digitaalisuus ja tekoäly voivat auttaa vakavien yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemisessa”, korostaa toimitusjohtaja Rasmus Roiha.