Aalto-yliopisto

Miljardit twiitit todistavat: somekuplat ja kaikukammiot ovat todellisia

Jaa

Vastakkaisia mielipiteitä ymmärtämään ja välittämään pyrkivistä käyttäjistä tulee Twitterissä epäsuosittuja: heidän arvostuksensa omassa verkostossa kärsii, he menettävät yhteyksiä muihin käyttäjiin ja saavat näkemyksilleen vähemmän kannatusta.

Obamacare-terveydenhuoltouudistukseen liittyviä, puoluekannan mukaan muodostuvia kaikukammioita Twitterissä. Vaaka-akseli kuvaa kunkin käyttäjän twiittaaman sisällön ja pystyakseli kulutetun sisällön yksipuolisuutta. Demokraattista näkemystä edustavat käyttäjät on merkitty sinisellä, republikaanista punaisella. Kuva: Kiran Garimella ja Michael Mathioudakis.
Obamacare-terveydenhuoltouudistukseen liittyviä, puoluekannan mukaan muodostuvia kaikukammioita Twitterissä. Vaaka-akseli kuvaa kunkin käyttäjän twiittaaman sisällön ja pystyakseli kulutetun sisällön yksipuolisuutta. Demokraattista näkemystä edustavat käyttäjät on merkitty sinisellä, republikaanista punaisella. Kuva: Kiran Garimella ja Michael Mathioudakis.

Yli 2,7 miljardia vuosina 2009–2016 kirjoitettua twiittiä analysoinut tutkimus vahvistaa, että Twitter-käyttäjät altistuvat eniten omien poliittisten mielipiteidensä mukaisille näkemyksille. Tutkimuksessa tarkasteltiin sekä ”kaikukammioiden” viestien sisältöjä että verkostoja, joista kammiot muodostuvat. Twitterissä tuotettu ja kulutettu poliittinen sisältö havaittiin erittäin yhdenmukaisesti värittyneeksi. Toisin sanoen, kaikukammiot ja poliittisten kantojen ympärille muodostuvat kuplat ovat Twitterissä hyvin todellisia.

”Kaikukammio syntyy, jos Twitter-käyttäjien lukema sisältö on poliittisesti samaan suuntaan kallellaan kuin heidän itse jakamansa sisältö. Mielipide kaikuu samanlaisena takaisin: muut käyttäjät ympäröivässä sosiaalisessa verkostossa jakavat samaa mielipidettä”, kertoo professori Aristides Gionis Aalto-yliopistosta.

Tutkimuksessa on tunnistettu kolmenlaisia Twitterin käyttäjärooleja. Puolueelliset käyttäjät sekä kuluttavat että tuottavat näkökannoiltaan yksipuolista sisältöä ja nauttivat suurta suosiota. He ovat sekä keskeisiä omassa verkostossaan että twiittaavat verkostoa kiinnostavaa sisältöä.

Portinvartijoilla on tärkeä merkitys kaikukammioiden muodostumisessa, koska he kuluttavat erilaisia sisältöjä, mutta tuottavat vain yhtä poliittista näkökantaa puoltavaa sisältöä.

Puolueettomat käyttäjät taas tuottavat sisältöä molemmin puolin poliittisia kuiluja ja pyrkivät yhdistämään erimielisiä kaikukammioita. Puolueettomien käyttäjien oma verkosto ei kuitenkaan arvosta heitä yhtä paljon kuin vain yhtä kantaa rummuttavien verkostot omia käyttäjiään.

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston ja Qatar Computing Research Instituten tutkijat ovat luoneet koneoppimisalgoritmeja, joiden avulla he ovat ennustaneet käyttäjien rooleja erilaisissa datajoukoissa. He pystyivät päättelemään twiittien ja verkostojen rakenteen perusteella puolueellisen käyttäjän lähes 80 prosentin ja portinvartijan 70 prosentin tarkkuudella.

”Portinvartijat ovat pieniä käyttäjäryhmiä, jotka ovat keskimääräistä keskeisempiä omissa verkostoissaan. Portinvartijoiden seuraamat käyttäjät eivät kuitenkaan ole yhteydessä toisiinsa, vaan edustavat keskenään vastakkaisia näkemyksiä. Löytämällä ja tuomalla portinvartijoita yhteen voisi levittää tietoa poliittisten kuilujen molemmille puolille, mutta heitä on hankalampaa tunnistaa kuin vahvasti puolueellisia käyttäjiä”, kertoo tutkijatohtori Kiran Garimella, joka työskentelee tällä hetkellä École polytechnique fédérale de Lausannessa (EPFL).

Kahden vastakkaisen poliittisen näkemyksen välittämisen ja puolueettomuuden seurauksia on nyt tutkittu ensimmäistä kertaa sosiaalisissa verkostoissa koneoppimisen menetelmin. Molempia kantoja myötäilevien ja ymmärtävien mielipiteiden ilmaisemisella Twitterissä on hintansa, joka verottaa esimerkiksi käyttäjän asemaa ja arvostusta omassa verkostossaan, yhteyksien määrää muihin käyttäjiin ja twiittien saamaa kannatusta ja huomiota.

”Toisin sanoen puolueettomien käyttäjien tuottama sisältö saa vähemmän huomiota muilta käyttäjiltä, ja heidän twiittejään jaetaan vähemmän”, selittää professori Michael Mathioudakis Helsingin yliopistosta.

Tutkijat pyrkivät poistamaan analysoimistaan datajoukoista botit eli tilit, joiden takana ei ole ihmistä. Se onnistui varmistamalla, että tutkitut tilit ovat vähintään vuoden vanhoja tietojen keräämishetkellä, ja esimerkiksi jättämällä huomiotta tilit, joilla on epäilyttävän paljon seuraajia.

“Halusimme ymmärtää kaikukammioiden rakentumista ja Twitter-käyttäjien eri roolien merkitystä kammioiden synnyssä ja ylläpitämisessä. Olemme käyttäneet siihen nyt ennennäkemättömän suurta aineistoa”, Garimella lisää.

”Työmme motivaationa on ymmärtää miten sosiaalisen median käyttäjät näkevät maailman Twitter-virtansa läpi. Aiomme seuraavaksi tarkastella yhä tarkemmin erilaisia käyttäjärooleja Twitterissä ja sitä, millaiset käyttäjät muovaavat poliittisia debatteja verkossa – ja miten”, Mathioudakis kertoo.

Tutkimus esiteltiin ensi kerran tämän vuoden International Web Conference WWW2018:ssa Lyonissa tiistaina 25.4.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Aristides Gionis
Professori, Aalto-yliopisto
aristides.gionis@aalto.fi
puh. 050 430 1651
Twitter: @gionis

Kiran Garimella
Tutkijatohtori, EPFL Lausanne
kiran.garimella@aalto.fi
Twitter: @gvrkiran

Michael Mathioudakis
Professori, Helsingin yliopisto
michael.mathioudakis@helsinki.fi
Twitter: @mmathioudakis

Kuvat

Obamacare-terveydenhuoltouudistukseen liittyviä, puoluekannan mukaan muodostuvia kaikukammioita Twitterissä. Vaaka-akseli kuvaa kunkin käyttäjän twiittaaman sisällön ja pystyakseli kulutetun sisällön yksipuolisuutta. Demokraattista näkemystä edustavat käyttäjät on merkitty sinisellä, republikaanista punaisella. Kuva: Kiran Garimella ja Michael Mathioudakis.
Obamacare-terveydenhuoltouudistukseen liittyviä, puoluekannan mukaan muodostuvia kaikukammioita Twitterissä. Vaaka-akseli kuvaa kunkin käyttäjän twiittaaman sisällön ja pystyakseli kulutetun sisällön yksipuolisuutta. Demokraattista näkemystä edustavat käyttäjät on merkitty sinisellä, republikaanista punaisella. Kuva: Kiran Garimella ja Michael Mathioudakis.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Aalto-yliopisto
Aalto-yliopisto
PL 18000
00076 AALTO

09 47001, viestinta@aalto.fihttp://aalto.fi

Aalto-yliopisto. Kohti parempaa maailmaa. Aalto-yliopisto on rohkeiden ajattelijoiden yhteisö, jossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Tunnistamme ja ratkaisemme yhteiskunnan suuria haasteita ja rakennamme innovatiivista tulevaisuutta. Yliopistossa on kuusi korkeakoulua, 11 000 opiskelijaa ja 400 professoria. Kampuksemme sijaitsevat Espoossa ja Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto

Mediakutsu: Product Design Gala 18.5. - vedenalainen tutkimusalus, pizzarobotti, traktorinkuljettajaa suojaava puettava älykkyys ja paljon muuta11.5.2018 11:54Kutsu

Aallon-yliopiston opiskelijat ovat jälleen tutkineet, ideoineet, koodanneet, rakentaneet ja hikoilleet tuotekehitysongelmien parissa läpi akateemisen vuoden. Vuosi sitten yliopiston ja yritysten yhteistyöhön perustuvalla PDP-kurssilla (product development project) syntyivät muun muassa kaupunkiasuntoon soveltuva tulikivituote ja vartalon 3D-skannauslaite. Nyt monitieteisten ja kansainvälisten tiimien tulokset ja mahtavat prototyypit ovat taas esillä – ja haluamme kutsua teidät niihin tutustumaan.

Mediakutsu: Miten radikaalit innovaatiot ratkaisevat kestävän kehityksen haasteita? Aalto Sustainability Day tuo alan huippututkijat ja päättäjät yhteen9.5.2018 11:24Kutsu

Miten luoda radikaaleja innovaatioita maailmanlaajuisten ekologisten ja sosiaalisten haasteiden ratkaisemiseksi? Millaista sääntelyä tarvitaan kestävän kulutuksen ja tuotannon saavuttamiseksi? Miten tutkimusosaaminen voi tukea YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanoa? Tervetuloa kuulemaan eri sektoreiden huippuasiantuntijoita Aalto Sustainability Dayhin!

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme