Milla Ratia digitalisaatiojohtajaksi Suur-Savon Sähköön

Milla Ratia (KTM) aloittaa Suur-Savon Sähkö -konsernin digitalisaatiojohtajana 1.9.2020. Ratia vastaa digitaalisuuden kehittämisestä nykyisissä liiketoiminnoissa ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamisesta.

Energia-ala on murroksessa ja digitaalisuus muuttaa alaa tulevien vuosien aikana. Datan hyödyntäminen ja tietovirtojen sekä tietopääoman hallinta tulevat olemaan avainroolissa liiketoimintojen menestymisessä. Digitaalisuus ei ainoastaan paranna nykyisten liiketoimintojen operatiivista tehokkuutta, vaan voi myös tuoda uutta liiketoimintaa.

- Ratialla on toimialaosaamista ja näyttöjä menestyksestä digitaalisen transformaation toteuttamisessa. Energiatoimialan lisäksi hänellä on myös laajempi näkökulma yhteiskunnan eri toimintoihin. Tämä mahdollistaa hyvien käytäntöjen tuomisen myös muilta toimialoilta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Digitalisaatiojohtaja on uusi tehtävä Suur-Savon Sähkössä. Ratian vastuulla on tuoda tehokuutta nykyisiin liiketoimintoihin digitalisaation avulla ja toisaalta hakea myös uusia avauksia ja liiketoimintamahdollisuuksia. - Työtä tehdään vahvasti yhteistyössä, ei vain konsernin sisällä, vaan myös Järvi-Suomen alueen eri toimijoiden kanssa. Tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä digitalisuuden edistämiseksi alueella, kertoo Ratia.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirtoliiketoiminnasta ja kaukolämpötoiminnasta, sekä omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konsernin liikevaihto on 154 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 90 henkilöä.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EESTBlogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/20208.10.2020 08:58:01 EESTTiedote

Vuoden 2020 toisen kolmanneksen jälkeen Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto on jäänyt 5,5 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 9,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto on 6,9 miljoonaa euroa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, tukkusähkömarkkinoiden voimakkaat ääri-ilmiöt sekä koronaepidemian vaikutukset energiamarkkinoihin. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneet kustannukset, yhteensä 0,77 miljoonaa euroa.

Suomen pitää ottaa aikalisä turpeen energiaveron nostoon16.9.2020 12:30:25 EESTBlogi

Lenkkipolulla ajatus on vapaa lentämään minne tahtoo. Usein silloin mielen perukoilta hiipiivät esiin asiat, jotka muun kiireen keskellä ovat painuneet taka-alalle. Itse tulin viime lenkillä pohtineeksi Suomen energia-alan huomista, ja päätin kirjoittaa ajatukseni tähän blogiin. Minua huolestuttaa tilanne, jossa tunteisiin pohjautuvassa kiireessä kokonainen kotimainen teollisuuden ala – energiaturpeen tuotanto ja logistiikka – ollaan ajamassa alas.