Milla Ratia digitalisaatiojohtajaksi Suur-Savon Sähköön

Milla Ratia (KTM) aloittaa Suur-Savon Sähkö -konsernin digitalisaatiojohtajana 1.9.2020. Ratia vastaa digitaalisuuden kehittämisestä nykyisissä liiketoiminnoissa ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamisesta.

Energia-ala on murroksessa ja digitaalisuus muuttaa alaa tulevien vuosien aikana. Datan hyödyntäminen ja tietovirtojen sekä tietopääoman hallinta tulevat olemaan avainroolissa liiketoimintojen menestymisessä. Digitaalisuus ei ainoastaan paranna nykyisten liiketoimintojen operatiivista tehokkuutta, vaan voi myös tuoda uutta liiketoimintaa.

- Ratialla on toimialaosaamista ja näyttöjä menestyksestä digitaalisen transformaation toteuttamisessa. Energiatoimialan lisäksi hänellä on myös laajempi näkökulma yhteiskunnan eri toimintoihin. Tämä mahdollistaa hyvien käytäntöjen tuomisen myös muilta toimialoilta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Digitalisaatiojohtaja on uusi tehtävä Suur-Savon Sähkössä. Ratian vastuulla on tuoda tehokuutta nykyisiin liiketoimintoihin digitalisaation avulla ja toisaalta hakea myös uusia avauksia ja liiketoimintamahdollisuuksia. - Työtä tehdään vahvasti yhteistyössä, ei vain konsernin sisällä, vaan myös Järvi-Suomen alueen eri toimijoiden kanssa. Tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä digitalisuuden edistämiseksi alueella, kertoo Ratia.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EEST | Blogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli