Milla Ratia digitalisaatiojohtajaksi Suur-Savon Sähköön

Milla Ratia (KTM) aloittaa Suur-Savon Sähkö -konsernin digitalisaatiojohtajana 1.9.2020. Ratia vastaa digitaalisuuden kehittämisestä nykyisissä liiketoiminnoissa ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamisesta.

Energia-ala on murroksessa ja digitaalisuus muuttaa alaa tulevien vuosien aikana. Datan hyödyntäminen ja tietovirtojen sekä tietopääoman hallinta tulevat olemaan avainroolissa liiketoimintojen menestymisessä. Digitaalisuus ei ainoastaan paranna nykyisten liiketoimintojen operatiivista tehokkuutta, vaan voi myös tuoda uutta liiketoimintaa.

- Ratialla on toimialaosaamista ja näyttöjä menestyksestä digitaalisen transformaation toteuttamisessa. Energiatoimialan lisäksi hänellä on myös laajempi näkökulma yhteiskunnan eri toimintoihin. Tämä mahdollistaa hyvien käytäntöjen tuomisen myös muilta toimialoilta, kertoo Suur-Savon Sähkö -konsernin toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Digitalisaatiojohtaja on uusi tehtävä Suur-Savon Sähkössä. Ratian vastuulla on tuoda tehokuutta nykyisiin liiketoimintoihin digitalisaation avulla ja toisaalta hakea myös uusia avauksia ja liiketoimintamahdollisuuksia. - Työtä tehdään vahvasti yhteistyössä, ei vain konsernin sisällä, vaan myös Järvi-Suomen alueen eri toimijoiden kanssa. Tarvitaan laaja-alaista yhteistyötä digitalisuuden edistämiseksi alueella, kertoo Ratia.

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirtoliiketoiminnasta ja kaukolämpötoiminnasta, sekä omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konsernin liikevaihto on 154 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 90 henkilöä.

Suomen pitää ottaa aikalisä turpeen energiaveron nostoon16.9.2020 12:30:25 EESTBlogi

Lenkkipolulla ajatus on vapaa lentämään minne tahtoo. Usein silloin mielen perukoilta hiipiivät esiin asiat, jotka muun kiireen keskellä ovat painuneet taka-alalle. Itse tulin viime lenkillä pohtineeksi Suomen energia-alan huomista, ja päätin kirjoittaa ajatukseni tähän blogiin. Minua huolestuttaa tilanne, jossa tunteisiin pohjautuvassa kiireessä kokonainen kotimainen teollisuuden ala – energiaturpeen tuotanto ja logistiikka – ollaan ajamassa alas.

Suur-Savon Sähkö -konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.4.202029.5.2020 16:37:28 EESTTiedote

Konsernin liikevaihto on vuoden 2020 ensimmäisen kolmanneksen jälkeen jäänyt 4,8 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 4,6 miljoonaa euroa. Liikevoitto on kuitenkin 6,3 miljoonaa euroa, mikä on edelleen vahvaa tuloksentekoa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, sekä tukkusähkömarkkinoiden voimakas hintojen lasku. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneitä kustannuksia 0,77 miljoonaa euroa.

Energiakonsernin vahva taloudellinen tulos tukee maakunnan toimintakykyä myös koronan heikentämässä talousnäkymässä26.3.2020 10:00:00 EETTiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli 154,2 miljoonaa euroa (2018: 148,0), kasvua edelliseen vuoteen oli 4,2 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 18,7 miljoonaa euroa (2018: 18,4), kasvua 1,6 %. Vuoden 2020 puolella heikentynyt yleinen talousnäkymä vaikuttaa myös energiakonsernin talouden ennusteeseen. Vahva tulos vuonna 2019 antaa mahdollisuuksia jatkaa investointeja sähkönjakelu- ja kaukolämpöverkkoihin, sähkön- ja lämmöntuotantoon sekä aurinkosähkövoimaloihin.