Millaista on lääkärissä, mitä tehdä, jos kurkku on kipeänä? Mauri Kunnaksen Tassulan lasten lääkärikirja tekee sairastamisesta vähemmän pelottavaa

Tassulan lasten lääkärikirja vastaa moniin lasten kysymyksiin lääkärissä käynnistä, erilaisista sairauksista ja vaivoista ja oman terveyden vaalimisesta. Kirjan asiantuntijoina toimivat Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriaseman lääkärit.

Millaista on lääkärissä? Mitä kannattaa tehdä, jos kurkku on kipeä? Entä kuinka korvat tutkitaan?

Tassulan lasten leppoisassa seurassa lääkärikäynneistä ja sairastamisesta tulee hiukan vähemmän pelottavaa.

Villellä on kuumetta, Paula on loukannut sormensa, Fannilla on korvatulehdus ja hänen nallellaan Karhu Kekkosella päänsärkyä. Mutta ei hätää, apua on saatavilla.

Mauri Kunnaksen hauskasti kuvittamassa kirjassa tutustutaan lasten tavallisimpiin sairauksiin ja vaivoihin, käydään lääkärin vastaanotolla ja annetaan vinkkejä terveellisiin elintapoihin.

Tassulan lasten lääkärikirjan asiantuntijoina on haastateltu Pikkujätin lastenlääkäreitä Pirkko Kerosta ja Kristiina Malmströmiä, jotka tietävät, miten lapsi tulee kohdata vastaanotolla.

Keronen ja Malmström ovat olleet mukana vaikuttamassa kirjan sisältöön ja päässeet kuvailemaan rohkaisevasti lapsille, millaisia sairauksia ja vaivoja lapsilla voi olla, mitä hoitoja niihin on ja mitä lääkärissä tehdään.

”On ihanaa, että kirja toteutui ja siitä tuli yli 30-sivuinen, ihan kunnon kirja. Pidän todella tärkeänä tätä valittua pelkoteemaa, jonka avulla voidaan lieventää pelkoja ja saada lapsen olo turvalliseksi vastaanotolla”, Keronen iloitsee.

Kunnaksen rakastettujen Tassulan hahmojen avulla lääkärissä käynnistä ja vastaanotolla tehtävistä toimenpiteistä tulee vähemmän pelottavia. Monet Pikkujätistä tutut Kunnaksen koirahahmot seikkailevat Tassulan lasten lääkärikirjassa, minkä lisäksi kirjaa varten on piirretty kokonaan myös uusia hahmoja.

Kirjan rinnalla on ilmestynyt myös Tassulan lapset lääkärissä -puuhakirja, jossa on paljon hauskoja lääkäriaiheisia tehtäviä ja tarroja.

Mauri Kunnas (s. 1950) on kuvittaja, sarjakuvataiteilija ja lastenkirjailija. Kunnas on julkaissut kuvakirjoja ja sarjakuvia, jotka ovat olleet jättimenestyksiä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hänen kirjojansa on myyty maailmassa yhteensä yli 10 miljoonaa kappaletta.

Tassulan lasten lääkärikirja ilmestyy tänään.

Lisätiedot ja pdf-vedokset Otava: anni.gullichsen@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lisätiedot Pikkujätti: viestinnän asiantuntija Outi Kaakkuriouti.kaakkuri@aava.fi

Tervetuloa Otavan ja Liken Jännäri-iltaan 24.4.!28.3.2024 11:14:09 EET | Tiedote

Vuoden jännittävimmässä kirjallisessa illassa Baba Lybeckin haastateltavina ovat kansainväliset jännäritähdet Jens Lapidus ja Chris Carter. Kotimaisista huippudekkaristeista mukana ovat Elina Backman, Tuomas Niskakangas, Jari Salonen ja Saila-Mari Kohtala. Otavalla järjestettävään iltaan on vapaa pääsy, tilaa on rajoitetusti. Varmista paikkasi kevään kovimpaan rikoskirjallisuuden tapahtumaan ilmoittautumalla tästä linkistä: https://forms.gle/UEjmtizJogu4Vt1T6.

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.