Miltä asunnottomuuden tulevaisuus näyttää?

Pyysimme kansainvälisiä asiantuntijoita kirjoittamaan, miten he kokevat asunnottomuuden tulevaisuuden. Esseet vaihtelevat toiveikkaista kuvauksista painajaismaisiin näkyihin.

Juuri julkaistu Y-Säätiön kokoama esseekokoelma koostuu teksteistä, joissa kansainväliset asunnottomuustyön huippuasiantuntijat pohtivat asunnottomuuden tilaa vuonna 2030.

”Kokosimme listan asiantuntijoista, joiden ajatuksia halusimme kuulla. Lähetimme kutsun 20 ihmiselle, joista iloksemme lähes kaikki halusivat tulla mukaan”, Y-Säätiön toimitusjohtaja Juha Kaakinen sanoo.

Kirjoittajille annettiin vapaus visioida

Kirjoittajat saivat vapaat kädet tuottaa tulevaisuutta luotaavia visioita. ”Halusimme kuulla heidän näkemyksensä ilman lähdeviitteitä tai muita rajaavia tekijöitä”, Kaakinen sanoo. Esseissä onkin näkökulmia, joita ei ole asunnottomuudesta vielä julkisessa keskustelussa kuultu.

Asunnottomuuden räjähdysmäinen kasvu ympäri maailmaa saa monet asiantuntijoista povaamaan myös painajaismaista tulevaisuutta. Yhdessä teksteistä jopa maalaillaan, kuinka kymmenen vuoden päästä asunnottomuutta kokevalle armeija voi olla ainoa paikka, josta saa katon pään päälle.

Optimismiakin kuitenkin näkyy ja ratkaisuja esitetään. Moni kirjoittajista viittaa ihaillen suomalaiseen Asunto ensin -malliin ja sen toimivuuteen.

Osassa esseitä teemaa lähestytään kirjoittajan oman maan tilanteen kautta. Asiantuntijat käyttävät apunaan mustaa huumoria kuvatakseen karmaisevia kohtaloita esimerkiksi mahdollisen Brexitin jälkeisessä Britanniassa. Tai Unkarissa, jossa kirjoittajat povaavat painostavan ilmapiirin kasvun vaikeuttavan asunnottomana olevien tilannetta entisestään.

Kommenttipuheenvuoro YK:n Leilani Farhalta

Leilani Farha, YK:n Special Rapporteur on adequate housing, korostaa kommenttipuheenvuorossaan erityisesti asunnottomuuteen liittyviä ihmisoikeuskysymyksiä, joita teksteistä nousee.

”Kirjoittajia pyydettiin pohtimaan asunnottomuuden tulevaisuutta, mutta kirja kuvaa hyvin myös tätä hetkeä”, Leilani Farha sanoo viitaten asunnottomuuden maailmanlaajuiseen tilaan.

”YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin sitoutuneet maat ovat luvanneet poistaa asunnottomuuden vuoteen 2030 mennessä. Ahdistaa ajatella, ettei tämä tavoite toteutuisi. Mutta yhtä lailla pelottavaa on se, miten merkittävä muutos tarvittaisiin, että asunnottomuus poistuisi”, Farha sanoo.

Juha Kaakinen, Y-Säätiön toimitusjohtaja
juha.kaakinen@ysaatio.fi