Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Tarja Halonen luovutti historiallisen ensimmäisen Mimmit koodaa -palkinnon Eeva-Jonna Panulalle hänen ansioistaan #mimmitkoodaa-ohjelman hyväksi. Vasemmalla ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Kuva: Ohjelmisto ja e-business ry

Lehdistötiedote 23.4.2021

Naisia koodaamiseen innostava ja valmentava #mimmitkoodaa-ohjelma on tempaissut kolmessa vuodessa mukaan jo 7000 naista. Perjantaina ohjelman ”This is Not a Webinar” -päätapahtumassa avattiin uusi luku #mimmitkoodaa-historiassa. Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto jaettiin erityisen arvokkaissa tunnelmissa – palkintoa oli jakamassa presidentti Tarja Halonen.

Jännitys huipentui kattoonsa, kun presidentti Halonen kävi palkintojenjaossa voittajan ansiot läpi:

”Ensimmäisen Mimmit koodaa -palkinnon saaja on osallistunut pitkäjänteisesti ja tuloksellisesti ohjelman tavoitteiden vahvaan edistämiseen. Henkilö on ollut Mimmit koodaa -yhteisölle innostava esimerkki. Hän on oman päivätyönsä ohella jakanut osaamistaan kouluttajana ja kannustajana.”

”Haluamme nostaa palkinnon saajan esiin positiivisen ilmapiirin luojana ja vertaisesimerkkinä meille muille siitä, miten tärkeää ja samalla arkista koodaristereotypioiden purkaminen on. Hänen työllään on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä. Historiallisen ensimmäisen Mimmit koodaa -palkinnon saa ohjelmistokehittäjä ja aktiivinen Mimmit koodaa -yhteisön jäsen Eeva-Jonna Panula!”

Eeva-Jonna Panula eli Eevis on siis johtavia aktiiveja merkittäväksi ja palkituksi muutosvoimaksi kasvaneessa #mimmitkoodaa-ohjelmassa. Siviilissä Eevis kehittää ohjelmistoja Futuricella. Palkinnostaan äärimmäisen otettu Eevis esitti kauniit ja hiukan itkunsekaiset kiitoksensa koko yhteisölle.

”Kiitos. Ehkä vedän henkeä ja totean että hengissä ollaan… Tämän historian ensimmäisen palkinnon saaminen merkitsee mulle ihan mielettömän paljon. Vielä enemmän merkitsee, että sen luovutti mun esikuvani presidentti Halonen. Kiitos!”

”Kun olin teini, aloitin koodaamaan, olin mielettömän innoissani siitä. Mutta siellä, mistä tulen, tytöt ei koodaa, ei ollut esikuvia, lähdin muualle.”

Toiselta alalta ensin valmistunut Eevis korosti tunteikkaassa kiitospuheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman ja -yhteisön merkitystä.

”Se, mitä haluan jättää jokaiselle, oli sitten ottamassa ensimmäisiä askeleita koodaukseen tai ollut jo pitkään alalla: Etsi itsellesi yhteisö, sellainen turvallinen ympäristö, mistä löytyy apua konkreettisiin ongelmiin, mutta myös vertaistukeen. Sen takia #mimmitkoodaa-ohjelma on mielettömän tärkeä. Mä haluan olla mukana edistämässä sitä, että se voi olla yhtenä yhteisönä joka luo turvallista tilaa opetella ja kasvaa koodariksi.”

”Haluan kiittää Miljaa ja muuta mimmitkoodaa-poppoota, siitä että jaksatte painaa työtä eteenpäin ja jaksatte järkätä asioita, sillä on mieletön merkitys. Haluan kiittää yrityksiä ja yhteistyökumppaneita. Haluan kiittää myös esikuvaani presidentti Halosta, joka on tehnyt uskomattoman tärkeää työtä. Haluan kiittää myös työnantajaani Futuricea”, luetteli onnellinen Eevis pitkää listaa kiitettäviä ihmisiä ja tahoja.

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä valoi tunteikkaassa tunnelmassa laajemman perustan uudelle palkinnolle. Köpsi painotti erityisesti sen merkitystä, kuka teknologiasta puhuu: Naisten äänen on kuuluttava.

”Mimmit koodaa -palkinnolla haluamme sydämestämme kiittää ja palkita henkilöitä, jotka vapaaehtoisesti toimivat yhteisömme hyväksi. Mimmit koodaa -palkinnolla halutaan luoda uusia esikuvia yhteiskuntaamme. Sillä on merkitystä, kuka puhuu teknologiasta. Palkinto annetaan vuosittain henkilölle, joka omalla esimerkillään ja toiminnallaan on edistänyt #mimmitkoodaa- ohjelman tavoitteita”, avasi Köpsi parempaan tulevaisuuteen kantavaa palkintoa.

Mimmit koodaa -palkinto on tärkeä virstanpylväs myös koko ohjelmistoalan näkökulmasta, arvioi #mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Ohjelman tavoitehan on saada lisää naisia ohjelmistokehityksen pariin. On todella tärkeää palkita ihmisiä, jotka vaikuttavat omalla työllään ja esimerkillään. Eevis on malliesimerkki ihmisestä, joka on ahkerasti ja pyyteettömästi tehnyt upeaa työtä. Erityisen hienoa, että tämän historiallisen ensimmäisen palkinnon luovutti voittajalle presidentti Halonen, joka on naisille Suomessa ainutlaatuinen esikuva raja-aitojen kaatamisessa. Kiitos kuuluu myös kaikille niille yrityksille, jotka ovat mahdollistaneet työntekijöilleen mukaantulon ohjelmaan, sitä hedelmää tässä korjataan.”

Kevään 2021 ”This Is Not a Webinar” -tapahtumassa ovat mukana AccentureBrellaDigiaEricssonFITech verkostoyliopisto, IBMIsletLaureaMicrosoftSiiliTietoEVRYYle Dev ja Zalando. Tapahtuman teknisestä toteutuksesta vastaa Brella.

Tapahtuman verkkosivut: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Eeva-Jonna Panula, Mimmit koodaa -palkinnon voittaja, 050 577 1210, eeva-jonna.panula@futurice.com

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, 040 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi

Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Tähtitieteilijä, HR-spesialisti, keittiömestari… Huikea joukko Mimmit koodaa -ohjelman valioita ratkoo hackathonissa Helsingin työttömyyttä17.9.2021 15:37:31 EEST | Tiedote

Työllisyyden kohentaminen on koko Suomen ykköstavoite. Pääkaupunki Helsinki kokeilee viikonloppuna poikkeuksellista tapaa edistää sellaisten ihmisten työllistymistä, joiden digitaidot kaipaavat parantamista. ”Tarvitaan ennakkoluulottomia keinoja ja uskomme, että Mimmit koodaa -hackathon voi niitä meille ideoida ja rakentaa”, toteaa apulaispormestari Nasima Razmyar. Mimmit koodaa -ohjelman vetäjä Milja Köpsi on innoissaan: ”Meillä on kasassa uskomattoman laadukas ryhmä ongelmaratkaisijoita, nyt vain sokka irti!”

”Jos nyt ei investoi osaamiseen, niin milloin?” Kampanja tähtää yli 100 juniorin palkkaamiseen ohjelmistoalalle heti16.9.2021 15:33:16 EEST | Tiedote

Talous käy kuumana ja ohjelmistoyritysten tilauskirjat paukkuvat. Ohjelmistoalan senioriosaajista on huutava pula, kun taas junioreiden voi olla vaikea löytää töitä. Fakta kuitenkin on, että ”ilman junioreja ei tule senioreja”, toteaa mittavan kampanjan junioriosaajien palkkaamiseksi käynnistäneen Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Junioreihin panostamisesta on alalla hyviä kokemuksia. ”Junioreiden palo ja halu oppia voi viedä jopa senioreiden ohi”, painottaa Nolwenturen perustaja Antti Vikman.

”Koko Suomi voi hyötyä tästä esimerkistä” – Elina Valtonen hehkuttaa Mimmit koodaa Pohjois-Karjala -hanketta30.7.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomi on saanut uuden tehokkaan tavan levittää elintärkeää digiosaamista koko maahan. Mimmit koodaa -ohjelma on aloittanut Pohjois-Karjalassa mittavan hankkeen, jossa naisia kannustetaan EU:n rahoituksella. ”Pohjois-Karjalassa on naisten kasvavalle osaamiselle valtava tilaus, kuten kaikkialla Suomessa”, toteaa Mimmit koodaa -vetäjä Milja Köpsi. Teknologian ja talouden huippuosaaja, kansanedustaja Elina Valtonen pitää Ohjelmisto- ja e-business ry:n johtamaa ohjelmaa Suomelle suurena mahdollisuutena.

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa22.4.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.