Minä joisin vähemmän

Helsingin katukuvaan ilmestyi tänään mm. isojen mainostaulujen ja jaettavien fliereiden muodossa sosiaali- ja terveysjärjestöjen yhteinen kampanjointi, jonka tarkoitus on muistuttaa että alkoholimainonnan tehokas rajoittaminen suojaisi lapsia ja nuoria.

Toteutuessaan sosiaali- ja terveysministeriön tuore lakiesitys vähentäisi tehokkaasti alaikäisten altistumista alkoholimainonnalle mm. kieltämällä alkoholin ulkomainonnan, alkoholisponsoroinnin sekä alkoholin mielikuvamainonnan. Esityksen perustana on viime vuosina varmistunut tutkimusnäyttö, joka osoittaa, että mainonta lisää lasten ja nuorten alkoholinkäyttöä ja alentaa kokeiluikää.

Alkoholimainonnan rajoittaminen on lasten ja nuorten etu ja myös yleinen mielipide kannattaa mainonnan rajoittamista.

Kovaäänisin mainontarajoitusten vastustaja on alkoholisidonnainen elinkeinoelämä. Panimoliitto, mainospaikkoja myyvä JCDecaux Finland sekä mainostoimisto BOB Helsinki ovat toimineet aktiivisesti rajoituksia vastaan. Heidän laajan "Joisitko vähemmän" - kampanjan uusin toimi oli kutsua avoimella kirjeellä Ehyt ry sekä THL yhteistyöhön. Julkisessa vastauskirjeessään Ehyt ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi ihmettelee, että "alkoholista saatava tulo on näille toimijoille niin tärkeää, että ne ovat valmiita toimimaan näin räikeällä tavalla nuorten hyvinvointia vastaan". Yhteistyökutsuun toiminnanjohtaja vastaa kirjoittaen, että Ehyt ry on valmis yhteistyöhön JCDecauxin ja BOB Helsingin kanssa vasta kun nämä ottavat aidosti vastuuta nuorten hyvinvoinnista hyväksymällä alkoholin mielikuvamainonnan rajoitukset.

Lisätietoja kampanjasta antaa;

Anki Pulliainen