Minimitehojen pienentämisellä tehokkuutta ja joustavuutta Kaukaan Voimalle

Kaukaan Voima Oy:n biovoimalaitoksella Lappeenrannassa on saatu valmiiksi laitoksen minimitehojen pienentämishanke. Kattilan ja turbiinin minimitehojen alentaminen lisää energiatehokkuutta ja sähköntuotannon joustavuutta. Laitoksen minimitehoa pystyttiin tällä hank-keella pienentämään lähes 20 prosenttia.
Kaukaan Voima Oy:n biovoimalaitos sijaitsee Lappeenrannassa, UPM Kaukaan tehdasalueella. Se on lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitos.

Minimitehojen alentamiseen ovat kannustaneet tarve lisätä energiatehokkuutta ja muuttuneet sähkömarkkinat. Tekniset selvitykset ja toteutetut uudet säädöt mahdollistavat nyt hallitun toiminnan uudella minimiteholla. Laitoksen operointi on selkeytynyt ja laitoksella on paremmat edellytykset toimia sähkömarkkinoilla.

-       Suunniteltu miniteho, jolle laitos aikanaan on rakennettu, ei ole vastannut nykyisiä tarpeita. Minimitehoa on pienennetty jo aiemmin, mutta tällä kertaa pääsimme tavoitteeseemme. Tämän mahdollisti tiivis ja rakentava yhteistyö kattila-, turbiini- ja automaatioasiantuntijoiden ja paikallisen voimalaitosasiantuntemuksen kanssa, kertoo voimalaitospäällikkö Juha Vuolteenaho.

Kaukaan Voima on lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitos. Voimalaitos on Suomen suurimpia uusiutuvien puuperäisten polttoaineiden käyttäjiä energiantuotannossa.

Energiatehokkuutta ja säätökykyä

Minimitehojen pienentäminen auttaa Kaukaan Voimaa vähentämään polttoaineiden käyttöä. Samalla se pienentää myös laitoksen päästöjä. Nyt tehdyt muutokset ovat osa Kaukaan Voiman pitkäjänteistä kehitystyötä. Näillä toimilla voimalaitos hakee myös joustoa sähköntuotantoonsa.

-       Sääriippuvaisen sähköntuotannon lisääntyminen aiheuttaa sähkön hinnoissa suuria vaihteluita. Kattilan ja turbiinin laajentuneiden toiminta-alueiden ansiosta pystymme aiempaa paremmin reagoimaan sähkönmarkkinoiden muutoksiin. Olemme saaneet alemmat tehoalueet aktiiviseen käyttöön ja hyödymme siitä merkittävästi, Vuolteenaho sanoo.

Kaukaan Voiman biovoimalaitos tuottaa prosessihöyryä UPM Kaukaan tehtaille ja kaukolämpöä Lappeenrannan Energialle sekä molemmille sähköä. Voimalaitos vastaa noin 85 prosentista Lappeenrannan kaupungin kaukolämmön vuositarpeesta.

Kaukaan Voima Oy:n omistavat Pohjolan Voima Oyj ja Lappeenrannan Energia Oy. Pohjolan Voiman kaikissa voimalaitoksissa tehdään aktiivisesti energiatehokkuustoimenpiteitä.

Lisätietoja: Voimalaitospäällikkö Juha Vuolteenaho, Kaukaan Voima Oy, juha.vuolteenaho@pvo.fi, p. 050 3143 123

Kaukaan Voiman lämmön ja sähkön yhteistuotantovoimalaitos tuottaa prosessihöyryä ja sähköä UPM Kaukaan tehtaille sekä kaukolämpöä ja sähköä Lappeenrannan Energialle. Pohjolan Voima Oyj omistaa Kaukaan Voima Oy:stä 54 prosenttia ja Lappeenrannan Energia 46 prosenttia. Biovoimalaitos sijaitsee UPM Kaukaan tehdasalueella ja UPM Kaukas tuottaa voimalaitoksen käynnissäpitopalvelut.

Kaukaan Voiman voimalaitos

-       Käyttöönottovuosi 2009

-       Lämpöteho 262 megawattia

-       Sähköteho 125 megawattia

Pohjolan Voima selvittää sähkön varastointiin tarkoitetun pumppuvoimalaitoksen mahdollisuutta Kemijärven alueelle29.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurimpiin energiayhtiöihin lukeutuva Pohjolan Voima selvittää mahdollisuutta rakentaa pumppuvoimalaitos Kemijärven alueelle. Muun muassa Norjan ja Itävallan vuoristoseuduilta tuttu pumppuvoimalaitos keskittyy sähkön varastointiin. Suomi tarvitsee merkittävästi lisää säädettävää sähkökapasiteettia sekä tuotetun sähkön varastointikapasiteettia, jotta pystytään varmistamaan sähkön saatavuus suomalaisille ja vakaa toimintaympäristö kotimaiselle teollisuudelle.

Pohjolan Voima investigates building a pumped hydroelecric energy storage (PHES) in Kemijärvi29.2.2024 10:00:00 EET | Press release

Pohjolan Voima, one of Finland’s largest energy companies, is investigating the possibility of building a pumped-storage power station in the area of Lake Kemijärvi. Pumped-storage power stations are used in the mountain regions of Norway and Austria, for example, and focus on storing electrical energy. Finland will require significant amounts of regulating energy and storage capacity for electricity production to ensure the availability of electricity to Finnish households and a stable operating environment for Finnish industry.

Kaukaan Voiman lentotuhkalle sivutuotestatus − hyötykäyttö rakentamisessa ja lannoittamisessa helpottuu4.12.2023 08:30:00 EET | Tiedote

Lappeenrannassa sijaitsevan Kaukaan Voiman voimalaitoksessa syntyvä lentotuhka on saanut ELY-keskukselta sivutuotestatuksen syvästabilointiin sekä metsälannoitekäyttöön. Status sujuvoittaa hyötykäyttöä, jolloin tuhka saadaan tehokkaammin käyttöön esimerkiksi korvaamaan maan lujittamiseen käytettävää sementtiä aluerakentamisessa. Tuhkan käytöllä vältetään sekä päästöjä että neitseellisen materiaalin käyttöä, jolloin ympäristöhyötyjä syntyy ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden näkökulmista. Kaukaan Voima on Pohjolan Voiman tytäryhtiö.

Iijoen ja Kemijoen nahkiaisten ylisiirroissa jäätiin tänä vuonna tavoitteista – lisää tutkimustietoa tarvitaan27.11.2023 08:30:00 EET | Tiedote

Nahkiaisten ylisiirrot Iijoella ja Kemijoella saatiin päätökseensä lokakuussa. Molemmilla joilla jokiin nousevia nahkiaisia otetaan vuosittain kiinni alimman voimalaitoksen alapuolella ja siirretään ylemmäs pääuomaan ja sivujokiin. Nahkiaisvuosi oli heikko, eikä vuosivelvoitteiden tasoa saavutettu. Sää sekä luonnonolot voivat selittää tilannetta osittain, mutta nahkiaisista kaivataan myös lisää tutkimustietoa.