Ministerit, yritykset ja nuoret aktivistit lyövät ideat pöytään – näin hiilineutraaliudesta tehdään totta

Syksyn rehellisin ilmastokeskustelu Helsinki Climate kokoaa yhteen hiilineutraalin tulevaisuuden tekijät. Tapahtuma lähetetään suorana Bio Rexistä keskiviikkona 11.9 kello 15-18.

Ministerit Li Andersson, Katri Kulmuni ja Krista Mikkonen kohtaavat nuoria ilmastoaktivisteja Helsingissä. Helsinki Climate -keskusteluun osallistuu myös yritysjohtajia, ilmastoasiantuntijoita ja kaupunkien johtohenkilöitä.

Suomen tuore tavoite olla ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointivaltio ja hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä on herättänyt kiinnostusta ympäri maailmaa. Helsinki Climate etsii vastauksia kysymyksiin siitä, miten tavoitteet käytännössä saavutetaan.

– Maailma janoaa nyt esimerkkejä siitä, miten päästötön yhteiskunta voidaan käytännössä rakentaa. Meiltä niitä löytyy. Ja mitä ei vielä löydy, se keksitään, sanoo Tuuli Kaskinen Demos Helsingistä.

– Suomi, kuten muutkin maat, joutuu kohtaamaan omat kansalliset kipupisteensä. Asioista on kuitenkin puhuttava nyt rehellisesti ääneen ja ryhdyttävä toimiin. Päätösten lykkääminen ei auta, sillä se vain tekee tulevien hallituskausien muutoksista entistä dramaattisempia, Kaskinen sanoo.

Helsinki Climate -pääjärjestäjät ovat Demos Helsinki, Greenpeace Suomi ja Ilmastoveivi2019-kampanja. Tapahtuman tukijoina ja kumppaneina ovat Sitra, Helsingin kaupunki, Smart & Clean -säätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö sekä GoFore. Suoran lähetyksen lisäksi tapahtumaan on avattu yleisöpaikkoja, joita voi hakea tapahtuman sivuilta.

Lisätietoja: tuuli.kaskinen@demoshelsinki.fi, 050 514 9752

Median ilmoittautumiset: riku.mattila@demoshelsinki.fi, 040 748 0000

OmaStadi innosti osallistumaan mutta syrjään jääneisiin tulisi panostaa14.11.2019 10:31:07 EETTiedote

Helsingin osallistuvan budjetoinnin hanke OmaStadi innosti kaupunkilaisia vaikuttamaan. Hankkeen yhteydessä tehdyn kyselyn perusteella lähes 90 % vastaajista aikoo osallistua osallistuvaan budjetointiin jatkossakin. Samalla kuitenkin osa kaupunkilaisista jäi sivuun. Tulokset selviävät OmaStadin tuoreesta väliarvioinnista, jonka toteutti Helsingin yliopistossa toimiva Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -hanke.

Suomen päästövähennysten aikataulu aikaistui kymmenellä vuodella – nuoret ilmastoaktivistit matkustivat maailmalta kysymään: “miten aiotte onnistua?”11.9.2019 12:40:04 EESTTiedote