Mirjam Kalland blev vald som Mannerheims Barnskyddsförbunds ordförande

Förbundsmötet samlade 300 aktiva medlemmar i Kuopio för att bestämma om organisationens framtid.

Mirjam Kalland

Mannerheim Barnskyddsförbund har valt Mirjam Kalland som ordförande för 2018–2020. Kalland kommer från Esbo och är doktor i pedagogik, docent i socialt arbete och familjeforskning vid Helsingfors universitet, barnpsykoterapeut och rektor, Svenska social och kommunal högskolan, Helsingfors universitet.

– Jag är glad och tacksam att jag får möjlighet att stöda en av Finlands mest ansedda medborgarorganisationer. Det är viktigt att trygga barns och ungas psykiska och sociala välbefinnande. Det kan vi göra genom att stöda föräldraskapet men också genom att stöda barn och unga i deras olika uppväxtmiljöer, så som dagvård, skola, hobbyverksamhet och på nätet. I det här har Mannerheims Barnskyddsförbund varit en föregångare, Kalland konstaterar.

Valet gjordes av organisationens högsta bestämmande organ: förbundsmötet. I kandidatuppställningen betonades kunskap om barndom och förmåga att lotsa en stor organisation inom den tredje sektor mot framtiden.

På mötet valdes också till ordförande för förbundsfullmäktige förvaltningsdirektör, vicehäradshövding Tarja Larmasuo från Esbo. Till första vice ordförande för förbundsfullmäktige valdes psykologie doktor och kommunikationsdirektör vid Jyväskylä universitet Anu Mustonen. Till andra vice ordförande valdes medicine doktor, special läkare för barnsjukdomar och hälsovård Marjatta Blanco Sequieros från Uleåborg. Förbundsfullmäktige sammanträder halvårsvis.

Förbundsmötet drog också riktlinjer för förbundets framtid med att godkänna verksamhetsplanen för de följande tre åren.

– Ett av de viktigaste målen för Mannerheims Barnskyddsförbund är att säkerställa stödet i hela landet för det omfattande arbetet föreningarnas frivilliga gör. Vi har i åratal utvecklat ett gott samarbete med kommunerna inom familjecenterverksamheten, som främjar barnfamiljernas välstånd. Där har frivilliga en betydande roll. Som exempel på det kan man nämna familjecaféerna, som är över 500 till antalet, samt 900 familjefaddrar och stödpersoner. Samarbetet kommer att förändras då social- och vårdtjänsterna flyttas över till landskapen. Det är mycket viktigt för hela förbundsfältets framtid, att samarbetet med föreningarna tilläggs i social- och hälsovårdslagen som en av landskapens uppgifter. Allt hjälpande är inte tjänsteproduktion. Betydelsen av det poängterade även förbundsmötet i sitt ställningstagande, sammanfattar Mannerheims Barnskyddsförbunds generalsekreterare Milla Kalliomaa.

Bilder från förbundsmötet är tillgängliga för medias bruk: https://jukkispelkonen.kuvat.fi/i/3cf1dc7783d6ff740f0eaa9823ace034

Tilläggsinformation:
Mirjam Kalland, tlf. 050 4482222
Generalsekreterare Milla Kalliomaa, tlf. 075 324 5552
Kommunikationschef Maria Gnosspelius, tlf. 050 3256126

Mirjam Kalland

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.