Mistä tunnistaa narsistisen käyttäytymisen somessa? Käytöksen voi jakaa kahteen luokkaan

Tiesitkö, että ghostaaminen ja digitaalinen kontrollointi täyttävät henkisen väkivallan kriteerit? Tuija Välipakan Sata tapaa tappaa sielu – Narsismin uhrit kertovat (Gummerus) on uudistettu laitos vuonna 2007 julkaistusta tietokirjasta, joka huomioi narsismin käsittelyssä myös Facebookin ja Tinderin.

”Sosiaalinen media on narsistille mainio leikkikenttä esitellä ideaalista minäänsä. Useimmat ihmiset nauttivat saadessaan hyväksyntää ja huomiota sopivassa määrin, mutta narsistille huomio on elinehto. Narsisti ei luo sosiaalisia suhteita saadakseen ystävyyttä ja lämpöä vaan huomiota ja suosiota.”

Narsismista on kirjoitettu tietokirjallisuutta ja oppaita, mutta harvoin uhrin näkökulmasta tai uhrin sanoin. Kuitenkin vertaistuki ja samaistuminen muiden kokemuksiin ovat uhreille usein avainasemassa kohti vapautta narsistin otteesta.

Tuija Välipakan Sata tapaa tappaa sielu on uudistettu laitos vuonna 2007 julkaistusta samannimisestä teoksesta. Kirja kertoo narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Se sisältää runsaasti uhrien omakohtaisia kertomuksia muun muassa narsistista parisuhteessa, narsistista äitinä, isänä tai muuna lähisukulaisena sekä narsistista työpaikalla.

Uudessa laitoksessa on huomioitu sosiaalinen media. Kirjaan on kerätty lukuisia uusia vertaistarinoita, ja linkit ja lähdeviitteet on ajantasaistettu.

”Somekäyttäytymisen perusteella narsistiset henkilöt voi jakaa kahteen eri luokkaan: niihin, jotka käyttäytyvät provosoivasti ja hyökkäävästi saadakseen huomiota, ja niihin, jotka haluavat saada sosiaalisesta mediasta tukea ja empatiaa antamatta kuitenkaan samaa muille.”

Tuija Välipakka on vuonna 1967 syntynyt tamperelainen runoilija ja kirjailija. Hänen esikoisrunokokoelmansa Lasimorsian (Gummerus 2003) jälkeen Välipakka on kirjoittanut kaksi romaania sekä useita palkittuja runokokoelmia. Hän on opiskellut Viita-akatemiassa runoa ja proosaa.

Tuija Välipakka: Sata tapaa tappaa sielu – Narsismin uhrit kertovat

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Feministisiä novelleja, tanssin pyörteitä, auringonsäteitä ja juhlapainos - Alkuvuoden käännöskirjat tarjoavat hyvän mielen nautintoja talvipäiviin13.1.2021 10:29:18 EETTiedote

Tuoreen leivän tuoksua Cornwallissa ja tanssin pyörteitä Roomassa. Suositut brittikirjailijat Jenny Colgan ja Kate Eberlen tarjoilevat uutuuksissaan hyvän mielen nautintoja pimeisiin talvipäiviin. Lisäksi Gummerus julkaisee vuoden alkajaisiksi menestyskirjailija Cecelia Ahernilta voimaannuttavia novelleja ja romanttisen viihteen kiistattomalta kuningattarelta Nora Robertsilta juhlapainoksen 40-vuotisen kirjailijanuran kunniaksi.

Tammikuun ei tarvitse olla tipaton – Ruotsalainen uutuuskirja Kohtuudella opettaa juomaan maltillisesti26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Miten kieltäytyä lasillisesta synttäreillä tai afterworkeilla? Miten onnistua alkoholin kohtuukäytössä? Alkoholi liitetään usein yhdessäoloon ja juhlapäiviin, eikä sen käytön haitoista ole helppo puhua. Anders Hammarbergin ja Karin Rombergin Kohtuudella – Opas maltilliseen alkoholinkäyttöön (Gummerus) opettaa juomaan vähemmän ja pidättäytymään alkoholista useammin ilman että alkoholinkäytöstä on luovuttava kokonaan.

Vähintään vartti omaa aikaa joka päivä – Hyvä terveys vaatii päivittäistä rentoutumista, sanoo BBC:n asiantuntijalääkäri uutuuskirjassaan26.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Mistä tunnistat sokeririippuvuuden? Miksi aamuvalo on tärkeää? Terveys tasapainoon – 4 avainta parempaan elämään (Gummerus) on BBC:n asiantuntijalääkärin Rangan Chatterjeen opaskirja, joka lähestyy terveyttä kokonaisvaltaisesti. Chatterjee nostaa rentoutumisen yhdeksi terveyden peruspilariksi ravinnon, liikunnan ja unen oheen. Kirja sisältää runsaasti parempaan oloon tähtääviä, konkreettisia vinkkejä, jotka on helppo sovittaa omaan elämäntilanteeseen.

Mona-Liisa ja Poika ja pallo Vuoden urheilukirja -ehdokkaina16.12.2020 13:42:00 EETTiedote

Urheilutoimittaja Laura Arffmanin ystävästään, maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta kirjoittama elämäkerta Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) ja taiteen moniottelija Teemu Mäen runokokoelma Poika ja pallo (Gummerus) on valittu Vuoden urheilukirja -palkintoehdokkaiksi. Vuoden urheilukirja -kilpailun finaaliin valittiin kahdeksan vuonna 2020 julkaistua teosta. Valinnoista vastaa Urheilumuseon asettama raati.