Mistä tunnistaa narsistisen käyttäytymisen somessa? Käytöksen voi jakaa kahteen luokkaan

Tiesitkö, että ghostaaminen ja digitaalinen kontrollointi täyttävät henkisen väkivallan kriteerit? Tuija Välipakan Sata tapaa tappaa sielu – Narsismin uhrit kertovat (Gummerus) on uudistettu laitos vuonna 2007 julkaistusta tietokirjasta, joka huomioi narsismin käsittelyssä myös Facebookin ja Tinderin.

”Sosiaalinen media on narsistille mainio leikkikenttä esitellä ideaalista minäänsä. Useimmat ihmiset nauttivat saadessaan hyväksyntää ja huomiota sopivassa määrin, mutta narsistille huomio on elinehto. Narsisti ei luo sosiaalisia suhteita saadakseen ystävyyttä ja lämpöä vaan huomiota ja suosiota.”

Narsismista on kirjoitettu tietokirjallisuutta ja oppaita, mutta harvoin uhrin näkökulmasta tai uhrin sanoin. Kuitenkin vertaistuki ja samaistuminen muiden kokemuksiin ovat uhreille usein avainasemassa kohti vapautta narsistin otteesta.

Tuija Välipakan Sata tapaa tappaa sielu on uudistettu laitos vuonna 2007 julkaistusta samannimisestä teoksesta. Kirja kertoo narsismista ja narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Se sisältää runsaasti uhrien omakohtaisia kertomuksia muun muassa narsistista parisuhteessa, narsistista äitinä, isänä tai muuna lähisukulaisena sekä narsistista työpaikalla.

Uudessa laitoksessa on huomioitu sosiaalinen media. Kirjaan on kerätty lukuisia uusia vertaistarinoita, ja linkit ja lähdeviitteet on ajantasaistettu.

”Somekäyttäytymisen perusteella narsistiset henkilöt voi jakaa kahteen eri luokkaan: niihin, jotka käyttäytyvät provosoivasti ja hyökkäävästi saadakseen huomiota, ja niihin, jotka haluavat saada sosiaalisesta mediasta tukea ja empatiaa antamatta kuitenkaan samaa muille.”

Tuija Välipakka on vuonna 1967 syntynyt tamperelainen runoilija ja kirjailija. Hänen esikoisrunokokoelmansa Lasimorsian (Gummerus 2003) jälkeen Välipakka on kirjoittanut kaksi romaania sekä useita palkittuja runokokoelmia. Hän on opiskellut Viita-akatemiassa runoa ja proosaa.

Tuija Välipakka: Sata tapaa tappaa sielu – Narsismin uhrit kertovat

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Syksyn sotakirjoissa kuljetaan sissien matkassa myrskyävällä Pääjärvellä ja päästetään ääneen Rukajärven veteraanit15.10.2020 13:01:33 EESTTiedote

Sukupolvensa luetuimman sotakirjailijan, Esa Sirénin uutuusromaani Sissiosasto Hirvelä (Gummerus) herättää eloon vaiherikkaan syksyn 1941. Kirja kertoo Uhtuan ja Kiestingin suunnalla taistelleiden Amiraali Isolan laivaston ja osasto Hirvelän sissien kohtaloista. Tietokirja Sodan tarinat – Rukajärvi 1941–1944 (Gummerus) pohjaa yli 600 veteraanin haastattelumuistioihin, jotka on arkistoitu ja digitoitu Rukajärven suunnan historiayhdistyksen toimesta. Jukka Kuhasen ja Esa Sirénin teos kokoaa korpisotureiden kertomukset ja SA-kuvat Rukajärveltä ajallisesti eteneviin teemakokonaisuuksiin.

Jokainen omistamamme vaate ja kenkäpari ansaitsee huolenpitomme – Huolla on kaunis opaskirja vaatetushuollon perusteista12.10.2020 08:11:03 EESTTiedote

Tiesitkö, että monet villavaatteet saattavat nyppyyntyä laadusta huolimatta? Tai että nahkakenkä tarvitsee lepopäiviä? Tai että uusi nahkalaukku kannattaa suojata hoitoaineella, jotta se säilyy käytössä hyvänä? Suositun vaatteiden huoltosivuston Arkivé Atelierin perustajien Huolla – Vaatteet, kengät, asusteet (Gummerus) on esteettinen tietokirja, joka opastaa huoltamaan vaatteita, kenkiä ja asusteita niin, että ne säilyvät kauniina ja kestävät käytössä mahdollisimman pitkään.

Miksi inkerinsuomalaisten kohtaloista on vaiettu?11.10.2020 00:01:00 EESTTiedote

Mitä tapahtui 30 vuotta sitten alkaneessa paluumuutossa? Miten vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa identiteettiin? Kaksi toimittajaa, Lea ja Santeri Pakkanen sukeltavat uutuuskirjassaan Se tapahtui meille – Isän ja tyttären matka inkerinsuomalaisuuteen (Gummerus) syvälle oman sukunsa vaiheisiin. Samalla teos venyttää totuttuja käsityksiä suomalaisuudesta ja valottaa sellaista kaistaletta Suomen historiassa, joka on jäänyt vähälle huomiolle. Yhden suvun kautta, tutkimustietoon ja arkistomateriaaleihin nojautuen, hahmottuu kuva tuntemattomaksi jääneestä vähemmistöstä.

Nukahtamisvaikeuksia? Suosittuun unipodcastiin perustuva Unisatuja rauhattomille aikuisille rauhoittaa stressaantuneen mielen uneen8.10.2020 10:10:42 EESTTiedote

Unisatuja rauhattomille aikuisille (Gummerus) on kokoelma rauhoittavia tarinoita, jotka auttavat laskemaan kierroksia ja nukkumaan paremmin. Kauniisti kuvitettu kirja perustuu jooga- ja meditaatio-ohjaaja Kathryn Nicolain suosittuun unipodcastiin, jolla on miljoonia kuulijoita ympäri maailmaa. Suomenkieliset unisadut äänikirjoina lukee Vuokko Hovatta.

Suursiivous on menneen maailman menetelmä – Marttojen kodinhoito-ohjeissa korostuvat ekologisuus ja säännöllisyys7.10.2020 07:50:00 EESTTiedote

Miten kodin saa pysymään siistinä ja viihtyisänä? Voisiko siivoamisesta innostua? Miten valurautapannu pestään? Entä silkkipusero? Kuinka pitää huonekasvit hengissä talven yli? Martat – Kodinhoitokirja (Gummerus) kokoaa yksiin kansiin Marttojen parhaat arjen neuvot: vinkit siivoukseen, pyykinpesuun, lajitteluun ja huonekasvien hoitoon.

Tunnelmavetoinen romaani pohtii etäisyyden vaikutusta ihmisten välisiin yhteyksiin2.10.2020 07:52:00 EESTTiedote

Venla Saalon ensimmäinen aikuisille lukijoille suunnattu romaani Kukkia maan alla (Gummerus) sijoittuu Berliiniin sekä Saksan ja Puolan rajaseudulle. Yhden viikonlopun tapahtumia kuvaava kertomus käsittelee juuria, etäisyyksiä ihmisten välillä ja rajan ylittämisen vaikeutta. Helsinkiläislähtöinen Saalo on asunut vuosia Saksassa, ensin Berliinissä ja vuodesta 2019 lähtien rajaseudulla Görlitzissä.