Mitä jos vika on kotiseudussa? Kyyry-kirja käsittelee kotiseutuvierautta

Sekoitus häpeää, katkeruutta, epävarmuutta ja ulkopuolisuuden kokemusta. Tunne, joka vyöryy niskaan, kun muut tuntuvat viisaammilta ja osaavammilta. Niin arkipäiväinen asia, että siihen kiinnittää harvoin huomioita. Heidi Backströmin ja Laura Hakasen Kyyry – kirja kotiseutuvieraudesta tutkii kotiseudun merkitystä ihmisen kasvulle ja kehitykselle.
kansi: Kyyry - kirja kotiseutuvieraudesta

Kotiseutuvieraus, kyyry, humauttaa ryhdin tilanteissa, joissa osutaan johonkin vuosien takaiseen; kykyyn tulkita taidetta tai hahmottaa politiikkaa, kielitaitoon tai lapsuudenkodin alkoholikulttuuriin.

Heidi Backströmin ja Laura Hakasen Kyyry - kirja kotiseutuvieraudesta tarjoaa vertaistukea ja näkökulmia niille, joita juna on liikuttanut synnyinseuduilta pois. Synnyinmaisemiin liittyvää vierauden tunnetta käsitellään yleensä nuoruuteen kuuluvana vaiheena. Entä jos se ei olekaan vaihe, josta kasvaa yli, vaan osa ihmistä? Millaisen jäljen se jättää, jos ei mahdu pienen paikkakunnan tavallisuuden määritelmään?

Kirjassa kuullaan toistakymmentä kyyryn tunnistavaa ihmistä eri puolilta Suomea. Asiantuntijapanoksen aiheeseen antavat muuttoliikeasiantuntija Rasmus Aro, sosiologi Anna-Maria Isola, terapeutti Emilia Kujala, historioitsija Aleksi Marti, psykologi Elina Marttinen sekä suomalaisia heimoja tutkinut Jussi Westinen.

“Itse kipuilin sen kanssa, että olin aina jotenkin liian paljon. Liian paljon ääntä ja lihaa joka paikassa. Olin iso ja näkyvä. Kenellekään se ei tuntunut sopivan.”

Marjo, 59, Etelä-Savo

“Ei mulla nuorena ollut mitään tarkkaa suunnitelmaa tai yksittäistä haavetta. Mutta jotenkin vaan ymmärsin, että ei sitä tännekään voi jäädä. Mikään, mitä ympärilläni näin, ei tuntunut omalta. Tai siltä mitä tulevaisuudelta halusin. Eikä siinä ollut sekään, että vaihtoehdot olisi olleet liian rajalliset, etten olisi ymmärtänyt, että voihan monenlaisia ammatteja harjoittaa siellä pikkukylässäkin. Enemmän siinä oli se koko atmosfääri. Ne vallitsevat arvot, se pysähtyneisyys ja sisäsyntyisyys, se kaikki oli yksinkertaisesti mulle liikaa.”

Henna, 38, Kymenlaakso

“Eniten harmittaa - se on mun versioni kyyrystä - että haluaisin kokea omakseni sen paikan missä vanhemmat asuvat ja mistä he ovat kotoisin. Haluaisin identifioitua paikkaan. Tai ainakin tuntea jotain kuuluvuutta rakennettuun ympäristöön, tarinoihin, henkeen, mitä näitä nyt on. Mutta kun sillä maakunnalla ja paikkakunnalla ei ole identiteettiä. Se on eläkeläisiä Toyota- ja Nissan- autoissaan, tyhmiä fontteja kauppojen ikkunoissa, ankeita baareja, tolkuttoman ruma rakennuskantaa. Paikka, jonka valovoimaisimmat henkilöt ovat Mauri Pekkarinen ja Martti Vainio ja mitä ne keihäänheittäjät, Kimmo Kinnuset nyt olikaan.”

Jukka, 47, Keski-Suomi

Heidi Backström on kulttuurituottaja ja vapaa kirjoittaja. Laura Hakanen on muotoiluun ja markkinointiin erikoistunut konsultti ja kouluttaja. Backström ja Hakanen ovat molemmat kotoisin Kymenlaaksosta. He asuvat nyt Helsingissä.

teos: Kyyry – kirja kotiseutuvieraudesta

tekijät: Heidi Backsröm ja Laura Hakanen

ISBN:
sivuja:
ilmestymispäivä: 22.9.2021

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@bookygroup.fi

Seuraa keskustelua Kyyrystä sosiaalisessa mediassa

instagram: @hakanenbackstrom