Mitä korkeapaine tekee TV-signaalille? Näin pääset parhaiten eroon korkeapaineen aiheuttamista television vastaanotto-ongelmista

Digita on saanut viime viikkojen aikana yhteydenottoja Kemin ja Tornion alueelta television vastaanotto-ongelmiin liittyen. Ainakin osan vastaanotto-ongelmien taustalla on ollut niin sanottu radiokeli. Radiokelejä esiintyy yleensä korkeapaineen vallitessa. Radiokelit voivat kestää tunneista vuorokausiin. Häiriöt häviävät säätilan muuttuessa.

TV-katsoja voi vähentää radiokelihäiriöiden vaikutusta tehokkaammalla ja suuntaavammalla antennilla. Myös antennin oikea suuntaus ja antennipaikan valinta ovat tärkeitä laadukkaan tv-kuvan vastaanottamiseksi.

Radiokelien vaikutus voi puolestaan suurentua ja vastaanotto-ongelmat voivat lisääntyä, jos vastaanottopisteessä on käytössä useampi kuin yksi vastaanottoantenni ja signaaleja otetaan vastaan useasta suunnasta.

Vastaanottoantenni tulee suunnata siihen lähettimeen, josta saadaan vastaanotettua paras signaali. Vastaanottoantennin valinnassa ja suuntauksessa kannattaa kääntyä ammattitaitoisen antenniasentajan suuntaan. Lähetysteknisesti radiokelin aiheuttamia häiriöitä ei valitettavasti ole mahdollista estää.

Lisätietoja radiokeleistä ja antennin suuntauksesta:

Antenni-tv-signaalin vastaanotossa häiriöiden taustalla voivat olla myös esim. 4G-verkon aiheuttamat häiriöt. Häiriötä epäilevä voi tehdä ilmoituksen netissä www.taajuustalkoot.fi -sivustolla tai puhelimitse soittamalla Taajuustalkoiden neuvontapalveluun, p. 020 411 7676.

Mikäli edellä mainituista ohjeistuksesta huolimatta vastaanotto-ongelmat jatkuvat kannattaa olla yhteydessä Digitan kuluttajapalveluun Digita Infoon, p. 020 411 7676, info@digita.fi, Digita Info palvelee arkisin klo 8.00–20.00.

Jani Saari, liiketoimintapäällikkö, puh. 040 742 1491, jani.saari(a)digita.fi