Mitä pitää vakuuttaa itse, mistä huolehtii yhteiskunta? – Finanssiala tarjosi maksutonta vakuutusoppia tuhansille nuorille

Kuluneen lukuvuoden aikana Finanssiala ry on rahoittanut noin 50 vakuutustyöpajaa eri puolilla Suomea. Pajat tavoittivat noin tuhat nuorta. Finanssiala on kustantanut maksuttomia vakuutustyöpajoja oppilaitoksiin vuodesta 2019 ja tarjonnut vakuutusoppia kaikkiaan 3300 nuorelle. Pajojen sisältöä ovat olleet laatimassa myös Kela ja FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta.

Yläkouluihin ja toiselle asteelle suunnatut vakuutustyöpajat lisäävät nuorten tietämystä yksityisistä ja julkisista vakuutuksista. Pajojen olennainen kysymys on millaisten asioiden varalta meidät on Suomessa vakuutettu ilman, että asiaa tarvitsee itse hoitaa, ja mitkä vakuutukset on nimenomaan osattava hoitaa itse?

Työpajoja ovat vetäneet Nuorten Akatemian kouluttamat nuoret työpajaohjaajat. Lukioissa, ammattioppilaitoksissa ja yläkouluissa pidettyjä maksuttomia 90 minuutin mittaisia toiminnallisia pajoja on kiitelty kovasti. Korona toi vuonna 2019 alkaneiden vakuutustyöpajojen pitoon katkoksen, mutta tänä vuonna pajoja päästiin jälleen pitämään normaalisti.

”Kun on valmistumassa ammattiin ja edessä on oma itsenäinen elämä, on siihen hyvä saada joku muukin kertomaan mitä itsenäisessä elämässä pitää ottaa huomioon”, kertoo vakuutustyöpajoja omille oppilailleen tilannut Nanna Pajarinen. Pajarinen on yhteiskunnallisten aineiden opettaja Espoon Leppävaaran Omniassa. Hän tilasi Nuorten Akatemiasta vakuutustyöpajoja pitävän kouluvierailijan kahdelle ryhmälle, jossa oli eri opiskelijoita eri aloilta – muun muassa talotekniikan, konetuotanto-, sekä tieto- ja viestintäalan opiskelijoita.

”Opiskelijoiden kanssa voi olla hankala lähteä koulusta pois vierailukäynnille, mutta kun joku tulee käymään luokassa, tuo se uuden tuulahduksen!”, Pajarinen kertoo.

Vakuutustyöpajoissa idea on, että Nuorten Akatemian ja Finanssiala ry:n kouluttama nuori työpajaohjaaja tulee oppilaitokseen vetämään maksuttoman 90 minuutin oppitunnin julkisen ja yksityisen vakuuttamisen eroista.

Toiminnallisia harjoituksia vakuuttamisesta – vain murto-osalla suomalaisista riittävä henkivakuutusturva

Vakuutustyöpajat sisältävät monenlaisia tehtäviä ja harjoituksia vakuutusten maailmasta. Erityisen suosittuja nuorten keskuudessa ovat olleet vakuutustarinat, joissa kuvataan jokin ikävä tapaturma tai muu sattumus – kuten vesivahinko, hirvikolari tai vaikkapa sukeltajantauti ulkomaanmatkalla – ja pohditaan, millaisia kustannuksia tapahtumasta aiheutuu. Mitä vakuutus korvaa ja millainen vakuutus on oltava, jotta ei jää pulaan?

”Suomessa on erinomainen sosiaaliturva ja kansalainen on vakuutettu monen ikävän asian varalta. On kuitenkin asioita, joiden varalta jokaisen kansalaisen on osattava itse varautua sopivin vakuutuksin. Kotivakuutus omaan kotiin muuttaessa ja matkavakuutus ulkomaille lähtiessä ovat tästä hyviä esimerkkejä – nuorten elämää koskettaa myös pakollinen liikennevakuutus, joka on ymmärrettävä hankkia mopoon tai autoon”, toteaa vakuutustyöpajoista Finanssiala ry:ssä vastaava kehityspäällikkö Jussi Karhunen.

Pajoissa käytiin myös läpi sitä, miten vakuutustarve muuttuu elämäntilanteen myötä. Esimerkiksi perheellisille ihmisille henkivakuutus on olennainen vakuutus. Jos huoltaja menehtyy, tuo henkivakuutus taloudellista turvaa mahdollisesti jälkeen jääville lapsille tai leskelle. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla julkaisi toukokuun alussa Finanssiala ry:n rahoittaman tutkimuksen, jonka mukaan vain murto-osalla suomalaisista perheistä on elintason säilyttävä henkivakuutus huoltajan kuoleman varalle. Riskihenkivakuutus on vain joka kymmenennellä suomalaisella.

Kaikki vakuutustyöpajojen materiaalit ovat vapaasti saatavilla Nuorten Akatemian sivuilla.

Asuntoluototukseen ei tarvita uutta rajoitetta28.6.2022 09:42:38 EEST | Tiedote

Suomessa on poliittisella tasolla linjattu, että täällä ei oteta käyttöön tuloihin sidottua velkaantumisrajoitetta. Finanssiala ry (FA) pitää siten erikoisena Finanssivalvonnan (Fiva) tänään 28.6. julkistamaa suositusta asuntolainan hakijoiden lainojen ja pääomavastikkeiden enimmäishoitorasitteesta. Vaikka kyse on muodollisesti suosituksesta, käytännössä se on pankkien kannalta verrattavissa velvoittavaan sääntelyyn. Suomessa ollaan siten ottamassa viranomaisen toimesta käyttöön uusi asuntoluototuksen rajoittamisväline.

FA:n kyselytutkimus: Kuluttajien epävarmuus kasvanut – ”Rahoitusvenettä ei pidä nyt keikuttaa”27.6.2022 15:28:00 EEST | Tiedote

Kuluttajien epävarmuus investointipäätösten teossa on kasvanut kahdessa kuukaudessa inflaation ja korkojen nousun vuoksi. Myös epävakaa maailmanpoliittinen tilanne on vaikuttanut investointisuunnitelmiin, muttei yhtä paljon kuin kuluttajahintojen ja korkojen nousu. Kuluttajahintojen nousuvauhdin kiihtyminen ja korkojen nousu on saanut 18 prosenttia kyselyyn vastanneista luopumaan investointisuunnitelmistaan – esimerkiksi asunnon tai vapaa-ajan asunnon ostamisesta tai remontoinnista. Huhtikuussa suunnitelmista oli luopunut 15 prosenttia vastanneista. Harkinta-aikaa investointisuunnitelmissaan on pidentänyt 33 prosenttia kyselyyn vastanneista, kun huhtikuussa niin kertoi tehneensä 30 prosenttia vastanneista. Kannastaan epävarmojen en osaa sanoa -vastaajien osuus on nyt 10 prosenttia, kun se huhtikuussa oli 8 prosenttia. Näin ollen niiden osuus, joihin korkojen ja kuluttajahintojen nousu ei ollut vaikuttanut lainkaan, on tippunut kahdessa kuukaudessa 48 prosentista 39 prosenttiin vastanne

Ylivelkaantumisen hillintään esitetään sekä toimivia että ongelmallisia työkaluja16.6.2022 15:14:13 EEST | Tiedote

Osa hallituksen esittämistä uusista makrovakauden valvontavälineistä on kannatettavia, osaan sisältyy merkittäviä ongelmia. Kannatettavia ehdotuksia ovat muun muassa pienlainayhtiöiden tuominen Finanssivalvonnan (Fiva) valvonnan piiriin sekä taloyhtiölainojen lainakatto. Erityisen ongelmallinen on Fivalle ehdotettu valtuus antaa luottolaitoksille määräyksiä maksukyvyttömyysriskien hallinnasta luotonannossa. Tämä on päällekkäistä EU-sääntelyn kanssa ja tulee Finanssiala ry:n mielestä poistaa esityksestä. Asuntolainojen enimmäispituuden sääntely ei ole Suomessa tarpeen ja saattaa jopa lisätä kotitalouksien riskejä.

Päätöksenteon läpinäkyvyys paranee avoimuusrekisterin myötä16.6.2022 12:22:46 EEST | Tiedote

Avoimuuden saralla on tänään torstaina 16.6.2022 juhlapäivä, kun Sanna Marinin hallitus ehdottaa Suomeen säädettäväksi avoimuusrekisterilakia. Rekisterin tavoitteena on eduskunnan ja ministeriöiden valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. Finanssiala ry (FA) on kannattanut lobbauksen avoimuusrekisteriä sen ensivaiheista lähtien.

Rahastoraportti: Rahastosijoittajan on hyvä pitää pää kylmänä, vaikka markkinat sahaavat8.6.2022 15:47:01 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin toukokuussa yhteensä 1,3 miljardia euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli toukokuun lopussa 143 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.