Mitä vaatteet paljastavat meistä, ajasta ja yhteiskunnasta? Viimeinen vuosi vie isoäidin vaatekaapille ja pariisilaisille kirpputoreille

Toimittaja Laura Pörstin Viimeinen vuosi – Muistiinpanoja muutamista vaatekaapeista on kirja siitä, mitä valitsemme yllemme ja miksi. Omakohtainen ja rehellinen tietokirja näyttää, että pukeutuessamme peitämme ihoa mutta paljastamme paljon muuta: tunteita ja epävarmuuksia, makua ja arvostuksia, sukupuolta ja sosiaaliluokkaa.

Noin vuosi ennen isoäidin poismenoa Laura Pörsti käy läpi mummolan vinttikomeroa. Siellä roikkuu kukallinen aamutakki, joka ei ole vain kukallinen aamutakki. Se on tietolähde, joka kertoo, että isoäiti on haaveillut kauneudesta. Viimeinen vuosi – Muistiinpanoja muutamista vaatekaapeista on kirja vaatteista, pukeutumisesta sekä kuluttamisen ja yhteiskunnan muutoksesta. Se kertoo isoäidin ja aikuisen lapsenlapsen suhteesta, kaupungin ja maaseudun eroista sekä siitä, miten vaatteista voi kutoutua silta sukupolvien välille.

Pörsti kuvaa kirjassaan vuoden mittaista ajanjaksoa, joka vie isoäidin rintamamiestaloon maaseudulle, kirjoittamaan vaateliikkeiden ja kirpputorien Pariisiin ja lapsettomuusklinikan odotushuoneeseen Helsinkiin. Vuoden aikana Pörsti pohtii vaatteiden kautta henkilökohtaista elämäänsä, epävarmuutta ja hyväosaisuuden häpeää, ja samalla yhteiskunnallisia ilmiöitä, kuten globalisaatiota ja suomalaisen vaateteollisuuden historiaa. Millaiset normit ovat vaikuttaneet suomalaisnaisten pukeutumiseen ennen ja mitkä siihen vaikuttavat nyt? Entä miksi nykyään vaatteet saavat aikaan niin voimakasta riittämättömyyden tunnetta?

”Minun maailmassani sanaan vaate liittyy tämä kaikki, tehtaat jossakin kaukana ja ihmiset, jotka värjäävät, leikkaavat ja ompelevat liian pienellä palkalla, kuumassa ja kosteassa. Isoäiti ajattelee vaatteella ompelemaansa aamutakkia tai Suomessa valmistettua villakangaspalttoota. Hän tuntee ylpeyttä, minä en."

Laura Pörsti (FM, s. 1981) on Helsingissä asuva kirjoittaja ja toimittaja, joka ei seuraa muotia. Viimeinen vuosi on hänen esikoisteoksensa.

Laura Pörsti: Viimeinen vuosi – Muistiinpanoja muutamista vaatekaapeista

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Nina Lykken satiirinen lääkäriromaani on röntgenintarkka ja skalpellinterävä kuvaus keski-ikäisestä keskiluokasta8.4.2021 08:43:00 EEST | Tiedote

Norjan arvostetuimmalla kirjallisuuspalkinnolla Bragella palkittu Kohonnut riski (Gummerus) kuvaa osuvasti keski-iän kriisiä, uskottomuutta ja yleislääkärin vastaanotolle saapuvan keskiluokkaisen potilasvirran todellisia ja kuviteltuja vaivoja. Nina Lykke on hurmannut kirjallisuuskriitikot tarkoilla ja mustan humoristisilla huomioillaan todellisuudesta, jossa elämme. Hänen edellinen romaaninsa Ei, ei ja vielä kerran ei (Gummerus 2019) oli sekin myynti- ja arvostelumenestys.

Elämäkerta Elin Danielson-Gambogista kertoo boheemin ja omapäisen taidemaalarin vaiherikkaan tarinan25.3.2021 08:52:43 EET | Tiedote

Miksi menestynyt ja omana aikanaan laajasti tunnustusta saanut kultakauden taidemaalari Elin Danielson-Gambogi (1861–1919) tunnetaan nykyään monia aikalaisiaan huonommin? Tähän etsii vastauksia taidehistorioitsija Salla Leponiemen kirjoittama elämäkertateos Niin kauan kuin tunnen eläväni (Gummerus). Samalla piirtyy kuva itsenäisestä, kansainvälistä uraa tekevästä taidemaalarista, joka vähät välitti porvarillisen yhteiskunnan sovinnaisuussäännöistä. Intohimoisen taiteilijuuden lisäksi teos valottaa Danielson-Gambogin lapsuutta, ystävyyssuhteita ja avioliittoa, joissa oli dramaattisia käänteitä. Kirjan kuvaliitteissä on merkittävimpien teosten lisäksi valokuvia taiteilijan elämän varrelta.

Ajankohtainen romaani äidiksi tulemisesta pitää sisällään omakohtaisia kokemuksia synnytysväkivallasta18.3.2021 11:15:33 EET | Tiedote

Anna-Liisa Ahokummun toinen romaani Kolme rukousta äidille (Gummerus) käsittelee äitien ja tytärten ketjua, synnytysväkivaltaa ja kriisejä elämän käännekohdissa. Romaani kuvaa yhteyden katkeamista ja ensimmäistä lastaan synnyttävän Eveliinan yksinäisyyttä ja kipua. Toisessa aikatasossa seurataan nuoren Anjezën kasvutarinaa ajalta ennen kuin häntä aletaan kutsua Äiti Teresaksi.

Sisällissotaa käsittelevistä teoksistaan tunnettu Anneli Kanto kirjoitti romaanin Hattulan Pyhän Ristin kirkon maalareista15.3.2021 07:55:00 EET | Tiedote

Anneli Kannon Rottien pyhimys (Gummerus) kertoo fiktion keinoin Suomen laajimpien ja alkuperäisimpien seinämaalausten synnystä 1500-luvun alkupuolella. Hersyväjuonisessa romaanissa keskiaikainen kyläyhteisö kohtaa meren takaa tulevat maalarimestarit. Samalla seurataan yhteisönsä hyljeksimän nuoren naisen kasvutarinaa taiteilijaksi ja pohditaan taiteen tekemisen ikiaikaisia merkityksiä.

Kustantaja, filosofian kunniatohtori ja Gummeruksen entinen toimitusjohtaja Pekka Salojärvi on kuollut13.3.2021 11:22:25 EET | Tiedote

Pekka Salojärvi syntyi kustantajaperheeseen 1940. Vuodesta 1970 alkaen hän toimi Gummeruksen toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana. Monipuolista kokemusta täydensivät alan monet luottamustoimet. Salojärven muistelmateos Kirjailija kirjoittaa, kustantaja kustantaa ilmestyi 2007. Pekka Salojärvi kuoli kotonaan perjantaina 12.3.2021 pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana.