Mitä voimme oppia kreikkalaisilta toisten huomioimisesta ja elämänilosta?

Kreikkalaisen Stefanos Xenakiksen Lahja – Miten nauttia elämästä ja nähdä ihmeitä kaikkialla on kokoelma inspiroivia ja arkisia kertomuksia tosielämän pienistä ihmeistä. Kirja opettaa keskittymistä, läsnäolotaitoja ja kiitollisuutta ihmisten kohtaamisesta. Samalla se tarjoaa nojatuolimatkan Kreikkaan ja maan ystävälliseen kulttuuriin.

Miten kohdata ihmisiä ja arvostaa kohtaamisia, kun kokoontumisrajoitukset pikkuhiljaa helpottavat kesän edetessä? Lahja inspiroi

• Auttamaan ja huomiomaan kanssaihmisiä pienillä teoilla, kuten tarjoamalla vesipullon tuntemattomalle helteessä.
  • Pitämään kiitollisuuspäiväkirjaa.
  • Keskittymään hetkeen ja arvostamaan todellisen maailman kauneutta, joka sijaitsee somen ja tv:n ulkopuolella.

Stefanos Xenakis on Ateenassa asuva kirjailija ja kysytty TEDx-puhuja. Hän on perustanut voittoa tavoittelemattoman Yes, I Can -järjestön, joka opettaa elämäntaitoja lapsille. Xenakiksen esikoiskirja Lahja on myynyt Kreikassa yli 150 000 kappaletta ja pysytellyt kotimaansa bestseller-listalla yli kaksi ja puoli vuotta.

Stefanos Xenakis:
Lahja – Miten nauttia elämästä ja nähdä ihmeitä kaikkialla
Suomentanut Jade Haapasalo
Suomennos on tehty Thalia Bisticas´n englanninnoksesta The Gift: The Notebook of Miracles
Saatavilla myös äänikirjana, lukija Markus Niemi

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:
Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Laura Frimanin Tauko on raivorehellinen päiväkirjamuistelma shoppailulakosta, pukeutumisesta ja helsinkiläisestä koronavuodesta 202028.9.2021 13:56:20 EEST | Tiedote

”En osta vuonna 2020 yhtäkään vaatetta. En uutta, en vanhaa. En pientä, en suurta. En järkevää, en päähänpistoa. En turhaketta, en välttämätöntä. (Aion vuoden aikana selvittää, mitä ”välttämätön” oikeastaan edes 2020-luvulla tarkoittaa.) En yksiäkään sukkahousuja tai alkkareita. En, vaikka viimeinenkin alushousuparini repeäisi keskeltä kahtia.”

Entä jos Viipuri-tarinalla olisi onnellinen loppu? Tätä kysymystä kirjailija ja taidehistorioitsija Anna Kortelainen, jolla itselläänkin on viipurilaisia juuria, pohtii kirjassaan Uusi Viipuri (Gummerus). Kortelainen kaivaa esiin unohtuneet suunnitelmat ja dokumentit ja vie mielikuvituksen voimalla Kekkosen hankkeen maaliinsa. Palkitun graafikon Ville Tietäväisen piirrokset herättävät Uuden Viipurin eloon.

Venepakolaistaustaisen Kim Thúyn viiltävä kuvaus Vietnamin sodasta, orpolapsia evakuoineen lentokoneen maahansyöksystä ja rakkaudesta21.9.2021 11:13:02 EEST | Tiedote

Kanadanvietnamilainen Kim Thúy on valloittanut lukijat ympäri maailmaa uniikilla kerronnallaan. Hänen teoksiaan on käännetty 29 kielelle. Nyt suomeksi ilmestyvä romaani Em – Rakasta (Gummerus) on pysäyttävä kuvaus sodan mielettömyydestä ja siviilien sekä sotilaiden rankoista kokemuksista. Romaanin kantavana teemana on rakkaus ja ihmisyyden katkeamaton elämänlanka.

Haluaisin vaan jutella jollekin – Antti Ervastin ja Matti Pikkujämsän Yksi näistä hetkistä on ajankohtainen kirja yksinäisyyden taakasta ja voimasta7.9.2021 08:57:37 EEST | Tiedote

Psykoterapeutti Antti Ervasti ja kuvittaja Matti Pikkujämsä avaavat uutuuskirjassaan CupOfTherapy: Yksi näistä hetkistä – 100 ajatusta yksinäisyydestä ja yksinolosta (Gummerus), miltä yksinäisyys ja eristäytyminen tuntuvat lapsen, nuoren, aikuisen ja ikääntyvän näkökulmasta. Samalla kirja kuvaa, mitä voimaa yksinolosta voi saada. Kansainväliseksi someilmiöksi kasvanut CupOfTherapy käsittelee mielenterveyttä samaistuttavien eläinpiirrosten ja voimatekstin avulla.