Miten kylmyys vaikuttaa hyvinvointiimme? Kylmä kutsuu on rakkauskirje kylmille vesille ja talvelle

Toimittaja-tietokirjailija Tiina Torpan Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta (Gummerus) kertoo kylmävesiuinnin, hiihdon ja muiden talvilajien sekä viileyden vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin. Samalla kirja ylistää Suomen ilmastoa ja luontoa. Suomi on Torpan mukaan maailman paras kylmävesiuinnin ja talvilajilajien maa, mutta mitä voimme tehdä, jotta nykyisenkaltainen talvi säilyy? Kirja ilmestyy 18.10.

Mitä hyötyä kylmyydestä on terveydelle? Miten kylmyys voi auttaa esimerkiksi uneen, mielialaan ja jaksamiseen? Intohimoinen kylmän ystävä Tiina Torppa avaa tietokirjassaan kylmyyden terveysvaikutuksia eri näkökulmista. Hän kertoo, miten hänestä tuli talviuimari ja antaa vinkkejä talviuintiharrastuksen aloittamiseen. Kirja käy läpi myös kylmyyden riskejä.

Torppa pohtii kirjassaan esimerkiksi, voiko kylmää käyttää mielialalääkkeenä.

”Kun sekä kipupotilaille että masennusta sairastaville on kylmästä tutkitusti apua, missä viipyvät suositukset? Missä on kunta, joka antaa masentuneille ja selkäsairaille ilmaisen pääsyn kylmäuintipaikalle?”

Teksti perustuu kirjailijan omiin kokemuksiin sekä muiden kylmän ystävien, tutkijoiden ja hyvinvoinnin asiantuntijoiden haastatteluihin. Ääneen pääsevät muun muassa jään alle sukeltaja ja opettaja, joka vie koululaisia ulos nukkumaan.

Suomen talvet vaarassa

Kylmä kutsuu kertoo myös ilmastonmuutoksesta, joka uhkaa Suomen talvia. Torppa huomauttaa, että vain teoilla voi varjella luonnon monimuotoisuutta ja hillitä ilmastonmuutosta.

”Pienikin teko on tärkeä, ja jokaisen ihmisen elämällä ja valinnoilla on painoarvoa. Mittakaavoista saa puhua, mutta niillä ei pidä sammuttaa toivoa tai kikkailla. Kyynikkoja ilmastonmuutoksen torjunta ei kaipaa, työtä vain, tekoja ja muutoksia.”

Tiina Torppa on toimittaja, tietokirjailija ja viestinnän kouluttaja, joka on uinut kylmissä vesissä yli 20 vuotta. Talvi, avanto, lumi, ladut ja kylmyys merkitsevät hänelle hyvää elämää. Torppa on kirjoittanut aiemmin muun muassa työelämään liittyviä kirjoja. Lisäksi hän on yksi tietokirjan Kaupunkisaunoja (Gummerus, 2017) kirjoittajista.

Tiina Torppa: Kylmä kutsuu – Hyvinvointia talvesta

myös äänikirjana, lukija Maruska Verona

Lisätietoja sekä haastattelu-, arvostelukappale- ja kuvapyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

PL 1000 / Käenkuja 3 A

Diorin salaisuus on hurmaava romaani muotiluomuksista ja aikansa ahtaita rooleja rikkoneista naislentäjistä19.10.2021 08:12:00 EEST | Tiedote

Australialainen bestseller-kirjailija Natasha Lester kirjoittaa kansainvälisissä menestysromaaneissaan urheista naisista, jotka uhmaavat aikansa ahdasta naiskuvaa. Diorin salaisuus (Gummerus) on unohtumaton tarina toisen maailmansodan aikana vastarintaliikkeeseen kuuluneista naisista, ikuisesta rakkaudesta, sanoin kuvaamattomasta petoksesta ja mittaamattoman arvokkaasta muotileninkien kokoelmasta. Fiktiivisen tarinan taustalla on historiallisia tapahtumia ja henkilöitä: muotisuunnittelija Christian Dior ja hänen sisarensa, keskitysleiriltä selviytynyt vastarintataistelija Catherine Dior sekä joukko naislentäjien pioneereja.

Nuorista lohikäärmeistä kertova Tulisiivet on hauska ja jännittävä fantasiasarja alakouluikäisille – Sen luonut kirjailija Tui T. Sutherland on yksi Soturikissat-menestyssarjan kirjoittajista6.10.2021 13:29:42 EEST | Tiedote

Maailmalla megahitiksi noussut lastenromaanisarja Tulisiivet on koukuttanut monet alakouluikäiset lukemiseen. Sarjan romaaneja on myyty jo yli 14 miljoonaa kappaletta, ja sen pohjalta on tekeillä tv-sarja. Suomeksi ilmestyy tänä syksynä kaksi romaania: Viiden poikasen ennustus ja Puuttuva perillinen. Lasten- ja nuortenkirjailija Tui T. Sutherland on yksi supersuositun Soturikissat-sarjan kirjoittajista Erin Hunter -nimen takana.