Miten liikenneturvallisuutta parannetaan järjestelmätasolla?

Liikenteen turvallisuudessa iso vastuu on yksilöillä, eli meillä kaikilla. Koska yksittäisen ihmisen käyttäytymiseen ja valintoihin on vaikea vaikuttaa, on päättäjien ja muiden liikenneturvallisuuden toimijoiden pyrittävä katsomaan liikennettä laajemmasta, eli liikennejärjestelmän, perspektiivistä.
Turvallisuus on läpileikkaavana teemana viime vuonna julkaistussa, ensimmäisessä liikennejärjestelmäsuunnitelmassa, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä? Mikä ylipäätään on liikennejärjestelmä?
Liikennejärjestelmällä tarkoitetaan lain mukaan kokonaisuutta, joka muodostuu kaikki liikennemuodot kattavasta henkilö- ja tavaraliikenteestä sekä niitä palvelevista liikenneverkoista, viestintäyhteyksistä, liikennevälineistä ja liikennettä ohjaavista järjestelmistä. Liikennejärjestelmäsuunnitelman tueksi on valmisteltu myös erillinen liikenneturvallisuusstrategia. Tavoitteena strategiassa on tehdä turvallisuutta edistäviä toimenpiteitä tietoon pohjautuen.
Liikennejärjestelmän turvallisuuteen vaikuttaminen on lähtökohtana myös nykyisin käytössä olevassa tie- ja maastoliikenneonnettomuuksien tutkintamenetelmässä. Tutkijalautakunnat tutkivat kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ja pyrkivät selvittämään, miksi onnettomuus tapahtui, ja mitkä tekijät lisäsivät onnettomuuden ja henkilöiden vammautumisen tai menehtymisen todennäköisyyttä. Lisäksi lautakunnat tekevät ehdotuksia turvallisuustoimenpiteiksi.
Tutkinnan yhteydessä havaitut riskitekijät liittyvät useimmiten tienkäyttäjään, ajoneuvoon ja ympäristöön. Yksittäisten riskitekijöiden avulla lautakunnat pyrkivät tunnistamaan myös taustalla vaikuttavia järjestelmätason riskejä, jotka voivat liittyä esimerkiksi lainsäädäntöön, valvontaan, kuljettajakoulutukseen ja liikennesuunnitteluun. Näihin riskeihin kohdistuvilla turvallisuustoimenpiteillä voidaan saavuttaa laajempia vaikutuksia, koska ne kohdistuvat suureen joukkoon tienkäyttäjiä.
Esimerkiksi ajoterveyteen liittyvät tekijät nousivat esille vuosituhannen alkupuolella tutkijalautakuntatoiminnan yhteydessä, ja niihin kohdistettuja parannustoimenpiteitä ovat olleet muun muassa ajoterveyttä arvioivien ajopolien perustaminen (keskussairaalat), ajoterveysohjeiden laatiminen ja päivittäminen (Traficom) sekä tiedonkulun varmistaminen (poliisi ja lääkärit). Näillä toimenpiteillä on pyritty varmistamaan, että liikenteessä olevat kuljettajat eivät ole vaaraksi itselleen tai muille ja että hoitoonohjaus toimii, jos ajokyvyssä on puutteita. Tulevaisuudessa automatisoituva ajaminen toki vähentää kuljettajan roolia liikenteessä, mutta tämän toteutumiseen on vielä matkaa.
Onnettomuustutkinnan tuloksilla tuetaan käynnissä olevien eri toimenpideohjelmien toteuttamista ja seurantaa. Osa toimenpiteistä vaatii vielä konkretisointia, mutta tärkeää on nyt saada ensimmäiset toteuttamisvalmiit toimenpiteet käyntiin.
Myös tieliikenteen infrastruktuuri on mukana toimenpiteissä, joskin tässä vaiheessa toimenpide-ehdotukset ovat vielä aika lavealla pensselillä maalattuja. Liikennejärjestelmän turvallisuuden kannalta infrastruktuuri, ja osittain myös vallitseva lainsäädäntö, eivät vielä riittävästi tue ajatusta, että törmäyksen tapahtuessa seuraukset eivät ole vakavia. Mikä olisi esimerkiksi kuolemien estämisen kannalta hyväksyttävä nopeusrajoitus valtateillä, joissa ajosuuntia ei ole erotettu toisistaan?
Tutkijalautakunnat tekevät liikenneturvallisuuden parannusehdotuksia yksittäisten onnettomuuksien perusteella. Metsä pitää kuitenkin nähdä puilta. Varsinaisia toimenpiteitä suunniteltaessa valmistelu on tehtävä huolellisesti ja asioita on pohdittava laaja-alaisemmin. Onnettomuustutkinnasta saadaan tarkkaa tietoa myös laajempia selvityksiä ja tutkimuksia varten.
Toimenpiteiden vaikuttavuutta tukeva liikenneturvallisuustutkimus on loistanut poissaolollaan, myös tutkitun tiedon teemavuonna 2021. Tutkimuksen tarve ei ole kadonnut minnekään, mutta koordinointi ja rahoitus on vähentynyt huomattavasti. Kun tavoitteena on tehdä päätöksiä tietoon pohjautuen, on ajantasaiselle, tutkitulle tiedolle huutava tarve.
Paljon on vielä tehtävää, jotta liikennejärjestelmästä saadaan turvallinen.
Kalle Parkkari
Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuusjohtaja
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Ajokortti-ikä takaisin 18 vuoteen15.5.2025 07:15:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Oikeuslääkäri Sanna Ahola toivoo etänä tehtyjen ajokorttitarkastusten lopettamista ja ajokortti-iän nostamista takaisin 18 vuoteen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntajäsenenä hän korostaa, että nuorten kuljettajien riskien arviointi on epävarmaa ja usko omaan kuolemattomuuteen vahva.
Kiinnostus liikenneonnettomuuksien tutkintaan virisi jo lapsuudessa10.4.2025 07:10:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Onnettomuustutkintatyö kiinnosti Visa Sarparantaa jo lapsena. Nyt hän työskentelee Kymenlaakson tutkijalautakunnan uutena käyttäytymistiedejäsenenä, ja on tehtävästä silmin nähden innostunut. Siviilityönään hän on työterveys- ja ilmailupsykologi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme