Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Sähköinen asiointi helpottaa ja joustavoittaa pankki- ja vakuutusasioiden hoitoa suurimmalla osalla ihmisiä. Se voi kuitenkin myös lisätä eriarvoistumista esimerkiksi ikäihmisten keskuudessa. Ikäihmiset eivät ole myöskään yhtenäinen ryhmä, vaan elämäntilanteet, tarpeet ja sitä kautta myös tuen tarve finanssialan asioiden hoidossa ovat hyvin yksilöllisiä. Suositusten tarkoitus on lisätä yhteistä ymmärrystä niistä asioista, joita pankki- ja vakuutuspalveluiden sähköisen asioinnin opastuksessa on hyvä ottaa huomioon.

Tuore suosituspaketti on tarkoitettu kaikille digineuvojille ohjenuoraksi finanssialan palveluiden opastamisessa.

”Ohjeet ovat hyvin käytännöllisiä. Suosituksissa esimerkiksi muistutetaan, että asiakkaan on tehtävä itse tunnistautuminen palveluihin. Se, että opastaja tunnistautuisi asiakkaan puolesta vaikkapa verkkopankkiin, olisi laitonta. Ihan pienestäkin uudesta tai opitusta digitaidosta voi olla paljon hyötyä”, kertoo Finanssiala ry:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala.

Suosituksissa korostetaan muutamia erityispiirteitä, joita erityisesti finanssialan digituessa tulisi ottaa huomioon. Finanssialan palveluissa on kyse asiakkaan taloudellisesta asemasta eli hyvin henkilökohtaisista asioista. Sekä Finanssiala ry:n asiantuntijat että digiopastajan ohjeet suosittelevatkin ohjaamaan asiakkaan matalalla kynnyksellä palveluntarjoajan omaan asiakaspalveluun.

”Asiakas kannattaa aina ohjata suoraan pankin tai vakuutusyhtiön pakeille, jos digineuvojalle tulee yhtään sellainen tunne, että asiakas ei ehkä itse ymmärrä toimenpiteen merkitystä tai hän on esimerkiksi saattanut joutua huijauksen kohteeksi”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Kaarlela ja Siikala esittelevät digiopastamisen ohjepakettia Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa tänään kello 9. Tilaisuudessa on puhumassa myös muun muassa kuntaministeri Sirpa Paatero.

Suositusten valmisteluun ja kommentointiin ovat osallistuneet Digi- ja väestötietovirasto, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter, Helsingin kaupungin digiopastusta koordinoiva Kaapelin mediakeskus, sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-verkosto.

Tutustu suosituksiin

Seuraa webinaaria 24.3. kello 9 alkaen

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.

Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme17.3.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Pankkibarometri: Kotitaloudet ja yritykset valmistautumassa pandemian jälkeiseen aikaan16.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on alkuvuoden 2021 aikana ollut vilkasta. Myös pankinjohtajien odotukset lähikuukausien lainanottohalukkuudesta ovat hyvät. Yritysten luotonkysyntä oli alkuvuonna edelleen heikkoa mutta alavireisyys on kuitenkin vähenemässä. Kevään luotonkysyntää koskevien odotusten tarkastelussa on otettava huomioon, että vertailuajankohtana keväällä 2020 kysyntä hiljeni voimakkaasti koronapandemian puhjettua. Barometrikysely I/2021 tehtiin pankinjohtajille helmi-maaliskuun vaihteessa.

Komission, EU-parlamentin ja valtiovarainministeriön näkemyksiä pankkiunionin syventämisestä – tervetuloa webinaariin 17. maaliskuuta15.3.2021 08:22:54 EET | Kutsu

​Finanssiala ry järjestää korkean tason webinaarin Pankkiunionin syventämisestä 17. maaliskuuta klo 9.30 Tilaisuudessa puhuvat EU-komission finanssiasioista vastaavan osaston pääjohtaja John Berrigan, europarlamentaarikko Eero Heinäluoma sekä kansainvälisten ja rahoitusmarkkina-asioiden alivaltiosihteeri Leena Mörttinen. Finanssialan näkemyksiä sekä kommentteja keskusteluun tuovat FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi sekä johtaja ja pääekonomisti Veli-Matti Mattila.