Finanssiala ry

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä

Jaa
Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Sähköinen asiointi helpottaa ja joustavoittaa pankki- ja vakuutusasioiden hoitoa suurimmalla osalla ihmisiä. Se voi kuitenkin myös lisätä eriarvoistumista esimerkiksi ikäihmisten keskuudessa. Ikäihmiset eivät ole myöskään yhtenäinen ryhmä, vaan elämäntilanteet, tarpeet ja sitä kautta myös tuen tarve finanssialan asioiden hoidossa ovat hyvin yksilöllisiä. Suositusten tarkoitus on lisätä yhteistä ymmärrystä niistä asioista, joita pankki- ja vakuutuspalveluiden sähköisen asioinnin opastuksessa on hyvä ottaa huomioon.

Tuore suosituspaketti on tarkoitettu kaikille digineuvojille ohjenuoraksi finanssialan palveluiden opastamisessa.

”Ohjeet ovat hyvin käytännöllisiä. Suosituksissa esimerkiksi muistutetaan, että asiakkaan on tehtävä itse tunnistautuminen palveluihin. Se, että opastaja tunnistautuisi asiakkaan puolesta vaikkapa verkkopankkiin, olisi laitonta. Ihan pienestäkin uudesta tai opitusta digitaidosta voi olla paljon hyötyä”, kertoo Finanssiala ry:n kehityspäällikkö Kristiina Siikala.

Suosituksissa korostetaan muutamia erityispiirteitä, joita erityisesti finanssialan digituessa tulisi ottaa huomioon. Finanssialan palveluissa on kyse asiakkaan taloudellisesta asemasta eli hyvin henkilökohtaisista asioista. Sekä Finanssiala ry:n asiantuntijat että digiopastajan ohjeet suosittelevatkin ohjaamaan asiakkaan matalalla kynnyksellä palveluntarjoajan omaan asiakaspalveluun.

”Asiakas kannattaa aina ohjata suoraan pankin tai vakuutusyhtiön pakeille, jos digineuvojalle tulee yhtään sellainen tunne, että asiakas ei ehkä itse ymmärrä toimenpiteen merkitystä tai hän on esimerkiksi saattanut joutua huijauksen kohteeksi”, muistuttaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Kaarlela ja Siikala esittelevät digiopastamisen ohjepakettia Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa tänään kello 9. Tilaisuudessa on puhumassa myös muun muassa kuntaministeri Sirpa Paatero.

Suositusten valmisteluun ja kommentointiin ovat osallistuneet Digi- ja väestötietovirasto, Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE, Ikäihmisten tietotekniikkayhdistys Enter, Helsingin kaupungin digiopastusta koordinoiva Kaapelin mediakeskus, sekä Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-verkosto.

Tutustu suosituksiin

Seuraa webinaaria 24.3. kello 9 alkaen

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kansalaisen terveystiedot eivät kuulu valtiolle – Yksityisyyden suojaa ja tietosuojaa rikkovaa esitystä Verohallinnon tiedonsaantioikeuksista ei pidä edistää11.10.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Hallitus esittää merkittävää laajennusta Verohallinnon tiedonsaantioikeuksiin. Esitys on räikeässä ristiriidassa sekä tietosuoja-asetuksen että perustuslain turvaaman yksityisyyden suojan kanssa. Massaluonteiset, yksilöimättömät tietopyynnöt tilitapahtumista saattavat helposti paljastaa yksityisiä tietoja. Esitys saattaisi asettaa pankit tilanteeseen, jossa niiden tulisi valita rikkoako tietosuojasääntelyä vai verolainsäädäntöä. Ristiriitainen ja puutteellinen esitys on syytä perua.

Euroopan laajuinen muutos verkkopankkimaksamisessa – tämä kaikki muuttuu tällä viikolla7.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

9.10.2025. alkaen pankit tarkistavat, että verkkopankkimaksuissa maksunsaajan nimi ja tilinumero vastaavat toisiaan. Verkkopankki ilmoittaa, jos tiedot eivät täsmää tai ne melkein täsmäävät. Verkkopankin vastaisuudessa antamista huomautuksista ei tule huolestua. Maksunsaajan tarkistamisen tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta ja ehkäistä petoksia sekä väärille tileille tehtyjä maksuja. Huomautuksissa ei ole kyse huijauksista. Laskuttajien tulee varmistaa, että maksajat tietävät yrityksen virallisen nimen, jotta maksutiedot täsmäävät pankin rekisterissä. Muutos perustuu 9.10. voimaan tulevaan EU:n pikamaksuasetukseen, jonka tavoitteena on nopeuttaa maksamista koko euroalueella. Jatkossa euroalueella pankkiasiakkaalla on oltava mahdollisuus lähettää rahaa pikasiirtona kymmenessä sekunnissa tililtä toiselle ajankohdasta riippumatta.

”Yrittäjän hankkeille löytyy rahoitusta, kunhan liiketoiminnan perusta on kestävä” – Suomen pk-yritysten lainansaanti on tutkimusten mukaan hyvällä tasolla3.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Rahoituksen saatavuus ei ole suurimpien ongelmien joukossa, kun pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä on kysytty kasvun esteistä. Yleinen taloustilanne koetaan tämän hetken suurimmaksi haasteeksi yrityksen kasvun ja kehittämisen kannalta. Yritysrahoituksen haasteet ovat Suomessa yleisesti ottaen suhteellisen vähäisiä, myös Euroopan mittakaavassa tarkasteltuna. Erilaisia rahoituksen pullonkauloja on kuitenkin olemassa, ja ne koskevat muun muassa pieniä ja nuoria yrityksiä sekä kasvuhakuisia yrityksiä, jotka yrittävät skaalata toimintaansa teolliseen mittakaavaan. Pankin tehtävä on arvioida lainahakemukset huolellisesti ja varmistaa ennen lainan myöntämistä, että yrityksen kannattavuus, kassavirta ja vakavaraisuus ovat riittävällä tasolla. Näin varmistetaan sekä yrityksen että pankin näkökulmasta vastuullinen luotonanto.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye