Miten sujuvoittaa läheisen pankkiasiointia digiaikana?

Digitaaliset palvelut tekevät asioinnista virtaviivaista, mutta rajaavat ulkopuolelleen ne, joille verkon tai mobiilisovellusten käyttö on vierasta. Digiosaamattomuus hankaloittaa pääosin verkkoon siirtynyttä pankki- ja vakuutusasiointia. Keskustelu toiveista, eri vaihtoehtojen läpikäynti ja edunvalvontavaltuutuksen laatiminen ovat esimerkkejä keinoista miten läheistä voi auttaa finanssiasioiden hoidossa digiaikana.

”Erityisesti moni ikääntyvä kaipaa perinteistä henkilökohtaista palvelua. Kun konttoriverkostoa on harvennettu, on vuosikymmenten asiointi pankin lähikonttorissa saattanut vaihtua puheluihin valtakunnalliseen numeroon. Myös jäljelle jääneissä konttoreissa jonot ovat pidentyneet, henkilökohtaisiin tapaamisiin pääsy ja esimerkiksi käteisnostojen teko ovat vaikeutuneet”, FINEn jaostopäällikkö Tuomas Hidén sanoo.

FINE kokosi vinkkilistan miten läheisiään voi auttaa. Pienikin apu voi helpottaa arjen sujuvuutta suuresti.

1. Keskustele läheistesi kanssa asiointiin liittyvistä toiveista ja vaihtoehdoista ennakkoon, vaikka avuntarve asioiden hoitamisessa ei vielä olisikaan ajankohtaista.
  2. Kannusta ja opeta läheistäsi laitteiden käyttöön ja asioiden hoitoon verkkopankissa tai mobiilisovelluksessa, joiden kautta asiointi on edullisempaa ja kerran opittuna yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin perinteinen asiointi. Jos on halukas ottamaan askeleen digimaailmaan, saa palveluiden käyttöön neuvontaa ja apua monilta eri tahoilta, myös pankeista.
  3. Huomioi, että pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, eikä niitä saa luovuttaa toiselle, ei läheisellekään esimerkiksi laskujen maksua varten.
  4. Jos laskujen maksussa on vaikeuksia, yksinkertaisin ratkaisu on antaa luotetulle läheiselle pankkitilin käyttöoikeudet. Kunhan osapuolten asiakkuudet ovat samassa pankissa, läheisen tiliä voi käyttää oman verkkopankin kautta. Tilin käyttöoikeussopimus tehdään aina pankin ohjeiden mukaan.
  5. Laadi edunvalvontavaltakirja läheisellesi. Edunvalvontavaltakirjalla voi itse jo ennakkoon määritellä, kuka omia asioita hoitaa ja miten, sitten kun itse ei siihen enää kykene. Valtakirjan voi tehdä kuka tahansa 18 vuotta täyttänyt. Valtuutus vahvistetaan vasta, kun itse ei enää kykene asioitaan hoitamaan.

Asiointi voi muuttua haastavaksi erityisesti muistisairausepäilyissä

Avun tarjoaminen ja asiointi saattavat muuttua haastavaksi erityisesti muistisairausepäilyissä. Silloin niin asiakas, häntä auttavat läheiset kuin pankki joutuvat pohtimaan, miten ja milloin tilanteeseen on välttämätöntä reagoida.

”Pankki ei välttämättä hyväksy asiakkaan toimia, jos vaikuttaa siltä, ettei asiakas sairauden vuoksi ymmärrä mitä on tekemässä ja mistä on kyse. Silloin esimerkiksi aikuiselle lapselle tehty valtakirja ei enää kelpaa asiointiin, ja pankki voi kehottaa hakemaan edunvalvontaa”, Hidén sanoo.

Edunvalvojan määrääminen on viimesijainen keino järjestää asioiden hoito ja edunvalvonnan hakeminen voi kestää useita kuukausia. Itse kunkin olisikin vastaisuuden varalle hyvä harkita edunvalvontaa joustavampaa edunvalvontavaltuutusta.

Lisätietoa tuoreesta artikkelista (julkaistu 1.11.): Läheisten digiasioinnin haasteet ja kuinka ne ratkaistaan?

Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi

Myrskyt, tuholaiset ja muut haaverit kesämökillä – miten varautua vahinkoihin ja estää niitä?29.5.2023 07:46:58 EEST | Tiedote

Onnistuneen kesämökkikauden varmistamiseksi voi monia asioita ennakoida ja tarkistaa etukäteen. Vakuutukset auttavat niissä tilanteissa, kun vahinko on jo tapahtunut. Moniin vahinkoihin voi varautua ja niitä myös ennaltaehkäistä riittävillä kunnossapito- ja tarkastustoimenpiteillä sekä suojeluohjeiden noudattamisella. Lue ja käy läpi FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan kokoamat keskeiset ohjeet ennen kesämökkikauden alkua.