Miten yksinhuoltaja pärjää poikkeustilan aikana?

Miten selvitä kun lapsi tarvitsee kotikoulua eikä lapsen tapaamisetkaan toimi koronavirusrajoituksen vuoksi? Taloudellisten huolien kasvaessa, arkeen on tullut uudet velvoitteet.

Kotikoulu edellyttää mm. useampia teknisiä laitteita toimivine ohjelmineen, joita ei kuitenkaan kaikilla ole. Yhden vanhemman perheissä on tukea tarvitsevia lapsia, joilla ei ole erityisen tuen päätöstä, vaan esimerkiksi tehostetun opetuksen päätös. Silloin lapsen ohjaaminen vaatii tavanomaista enemmän vanhemmalta. Myös Kelan kuntoutus on tauolla. Poikkeusolot eivät ole syy keskeyttää lapsen ja vanhemman tapaamispäätöksen noudattamista, mutta karanteeni ja lähipiirin kuuluminen riskiryhmään voivat käytännössä estää tapaamisten toteutumisen.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry pelkää, että lastensuojelun sijoitukset yleistyvät poikkeustilan aikana ja sen jälkeen ilman panostuksia erityistoimiin. Nyt jos koskaan kuntien pitää antaa yhden vanhemman perheille ja erityisesti erityistarpeisen lapsen huoltajille sosiaalihuoltolain § 19 mukaista kotipalvelua. Perheillä pitää olla kaupassakäynti-, lastenhoito- ja siivousapua perheiden tarpeitten mukaan. Lisäksi liitto perään kuuluttaa vapaaehtoisten apua yhden vanhemman perheiden kauppa-asioiden hoitamiseen, lapsen ulkoiluttamiseen tai lapsen saattamiseen toisen vanhemman luo lakisääteisiin tapaamisiin. Järjestöjen Kauppakassi -hanke on ilahduttava valopilkku. Puuttuvat kouluateriat pitää huomioida toimeentulotuen laskelmassa. Vanhempien on hyvä muistaa, että lapsi ja vanhempi voivat tavata myös virtuaalisesti skypen, what´s upin tms. avulla vaikkapa iltasadun merkeissä.

Susanna Kavonius

Heljä Sairisalo

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

Susanna Kavonius
susanna.kavonius@hel.fi

Heljä Sairisalo
helja.sairisalo@yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on 45-vuotis lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista,taloudellista sekä lainsäädännöllistä asemaa.

Tampereella lauantaina 7.5.2022 kokoontunut Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi puheenjohtaja Susanna Kavoniuksen uudestaan seuraavalle kaudelle.21.5.2022 20:10:57 EEST | Tiedote

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Antti Räsänen Rovaniemen Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Marjo Koivuaho Tampereen Seudun Yksin- ja yhteishuoltajat ry:sta ja Teija Tervakangas Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta. Varajäseniksi valittiin Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta, Marita Marttanen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Johanna Siltakorpi Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta.

Liittokokous 2022: Työnantaja, tarvitsetko monitaiturin? Palkkaa yksinhuoltaja!21.5.2022 19:52:39 EEST | Tiedote

Yksinhuoltajan vahvuuksia ovat vahva organisaatiokyky, joustava eri tehtävien hallinta, vahva resilienssi sekä huippuunsa kehittynyt ongelman ratkaisukyky. Yksinhuoltajaäideillä on myös korkeampi motivaatio osallistua työelämään kuin parisuhteessa olevilla, jopa silloinkin, kun palkasta jää vähemmän käteen kuin sosiaaliturvasta. Tämän arvioidaan liittyvän siihen, että työelämä korvaa osittain sosiaalisia tarpeita: arvostusta, sosiaalisia suhteita ja onnistumisen kokemuksia. Ammattitaito on myös nykyihmisen kallein omaisuus pitkällä tähtäimellä. Työllistyminen ylläpitää ammattitaitoa ja avaa mahdollisuuksia työelämässä. Erityisen motivoituneita työelämään ovat erityistarpeisten lasten yhden vanhemman perheiden vanhemmat.

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa19.1.2022 18:18:33 EET | Tiedote

Jotta järjestöjen palvelut huomioidaan palvelupaletissa, niiden on oltava mukana hyvinvointialueiden tulevissa strategioissa. Panelistit lupasivat tuleville hyvinvointialueille lähipalvelut ja perheiden palvelujen parantamista. Varhaiskasvatuksen vuorohoitoa on lisättävä. Lastensuojelun sijoitusten sijaan perheet saavat oikea-aikaisesti apua kotiin ja lapsille kuntoutusta. Lasten neurologisesta ja psykiatrisesta kuntoutuksesta on jo vuosia ollut pulaa. Sijoitus tapahtuu, kun ne viivästyvät ja vanhempi uupuu. Laitospaikka maksaa 150 000 euroa vuodessa veronmaksajille. Koulujen kuraattoreiden työpisteet pitää säilyttää kouluilla lähellä lapsia, vaikka hallinto siirtyykin alueille. Neuvolapalveluja on tarjottava myös viikonloppuisin ja iltaisin sekä etänä. Kts. vaalipaneelitallenne videona ja kirjoitettuna: https://www.yvpl.fi/yksinhuoltajien-aluevaalipaneeli-22-12-fb-live-pienperheyhdistys

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa14.1.2022 16:05:17 EET | Tiedote