Miten yksinhuoltaja pärjää poikkeustilan aikana?

Miten selvitä kun lapsi tarvitsee kotikoulua eikä lapsen tapaamisetkaan toimi koronavirusrajoituksen vuoksi? Taloudellisten huolien kasvaessa, arkeen on tullut uudet velvoitteet.

Kotikoulu edellyttää mm. useampia teknisiä laitteita toimivine ohjelmineen, joita ei kuitenkaan kaikilla ole. Yhden vanhemman perheissä on tukea tarvitsevia lapsia, joilla ei ole erityisen tuen päätöstä, vaan esimerkiksi tehostetun opetuksen päätös. Silloin lapsen ohjaaminen vaatii tavanomaista enemmän vanhemmalta. Myös Kelan kuntoutus on tauolla. Poikkeusolot eivät ole syy keskeyttää lapsen ja vanhemman tapaamispäätöksen noudattamista, mutta karanteeni ja lähipiirin kuuluminen riskiryhmään voivat käytännössä estää tapaamisten toteutumisen.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry pelkää, että lastensuojelun sijoitukset yleistyvät poikkeustilan aikana ja sen jälkeen ilman panostuksia erityistoimiin. Nyt jos koskaan kuntien pitää antaa yhden vanhemman perheille ja erityisesti erityistarpeisen lapsen huoltajille sosiaalihuoltolain § 19 mukaista kotipalvelua. Perheillä pitää olla kaupassakäynti-, lastenhoito- ja siivousapua perheiden tarpeitten mukaan. Lisäksi liitto perään kuuluttaa vapaaehtoisten apua yhden vanhemman perheiden kauppa-asioiden hoitamiseen, lapsen ulkoiluttamiseen tai lapsen saattamiseen toisen vanhemman luo lakisääteisiin tapaamisiin. Järjestöjen Kauppakassi -hanke on ilahduttava valopilkku. Puuttuvat kouluateriat pitää huomioida toimeentulotuen laskelmassa. Vanhempien on hyvä muistaa, että lapsi ja vanhempi voivat tavata myös virtuaalisesti skypen, what´s upin tms. avulla vaikkapa iltasadun merkeissä.

Susanna Kavonius

Heljä Sairisalo

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry

Susanna Kavonius
susanna.kavonius@hel.fi

Heljä Sairisalo
helja.sairisalo@yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on 45-vuotis lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista,taloudellista sekä lainsäädännöllistä asemaa.

Yhden vanhemman perheet: Kelan luovuttava petossyytteistä1.10.2021 19:39:49 EEST | Tiedote

YVPL pitää tärkeänä, että vierheellisissä tapauksissa petossyytteistä pitää luopua. Väärin maksetun etuuden takaisinperintä on jo riittävä rangaistus maan köyhimmille ihmisille. Mikäli toimeentulotukea leikataan 20% tai 40 % työstä kieltäytymisen vuoksi, on selvitettävä, että vanhemmalla on todellinen mahdollisuus järjestää lapsen hoito työssäkäynnin ajaksi. Vuoroasuvan lapsen vanhemman toimeentulotukea ei saa puolittaa lapsen korkeiden kiinteiden kustannusten vuoksi. Lapsi ei ole elatusvastuussa, joten hänen pieniä kesäansioitaan tai pieniä lahjoja ei tule huomioida tuloina.